• Anonym (troho­ppkärl­ek)
    Äldre 4 Apr 21:14
    27806 visningar
    55 svar
    55
    27806

    Hur träffar man någon? (40+)

    Efter skilsmässan (4 år sen) så är det som att leva i ett vakum. "Vänner" har valt att fortsätta träffa exet eftersom han kunde behålla huset och har träffat en ny kvinna. Jag har från flera  fått höra att "Det är ju så mycket lättare att träffas om man är jämna par!" som ursäkt för att de inte har "tid" att träffa mig längre. Andra vänner är mest gamla tjejkompisar.
    Jag jobbar heltid och har hand om tre barn, vilket givetvis tar en hel del tid. Jag gillar inte att ränna på krogen och har hobbies som inte direkt innebär att man träffar nya människor. Jag har heller ingen lust att börja med en krystad hobby som inte intresserar mig. Inte heller är min ekonomi sån att jag kan lägga ut det jag har på en ny hobby - och tiden är trots allt begränsad.)
    På dejtingsajter är det oerhört svårt att träffa någon som faktiskt vill fortsätta träffas.
    Jag börjar nu blir rätt less på att inte ha någon speciell att träffa och att tänka på.

    Jag har fått höra att jag ser bra ut, är social, trevlig, har humor, bra arbete och boende och och och...
    Jag har dejtat en del sen skilsmässan så jag är inte rädd för att ge mig ut och träffa folk.
    Många gånger så har jag fått frågan "Hur kommer det sig att du är singel fortfarande!?!"
    Ja... hur kommer det sig? Hur bär man sig åt för att träffa någon ny?

    Finns det någon som har några bra tips och gärna idéer om varför många 40+ karlar inbillar sig att de bara kan träffa tjejer som är max 30 år gamla. (Eller varför det verkar som att karlar tror att det ska vara blixt och dunder på första dejten, det räcker inte med att det var "trevligt" tydligen.)

    (Föredrar svar från lite äldre och såna som har börjat om igen på senare år än från 20-åringar som fortfarande tror att ni allihopa kommer att förbli gifta för evigt. Om ni ursäktar.)

  • Svar på tråden Hur träffar man någon? (40+)
  • Anonym (42)
    Äldre 4 Apr 21:26
    #1

    Ja du, jag önskar att jag hade svar! Ensamstående 42-årig mamma med treårig dotter undrar samma sak som du! Skulle gärna träffa någon, men i mitt inrutade liv så har jag svårt att orka/hinna dejta. Och har man blivit bränd så tar det LÅNG tid innan man har läkt ihop själsligt.

    Jag har svårt att lita på någon igen efter det jag gått igenom (handlade inte om otrohet dock).

    Det är väl så att man måste röra sig bland människor i den mån det går och hoppas att man en dag träffar rätt. Tricket tror jag är att försöka vara nöjd med det man har, även om det ibland känns tomt och trist att "bara vara mamma". Man behöver bli bekräftad av en vuxen, en partner, också.

    Om dina/era gamla vänner tror att att man måste umgås parvis så är det nog drags att lära känna nya människor! Såna korkade idéer skulle jag aldrig acceptera - då träffar jag hellr eandra!

    Hoppas att du hittar din prins till slut! Någonstans bland grodorna sitter han nog och lurar... ;o)

  • Anonym (troho­ppkärl­ek) Trådstartaren
    Äldre 4 Apr 21:31
    #2
    Anonym (42) skrev 2011-04-04 21:26:39 följande:
    Ja du, jag önskar att jag hade svar! Ensamstående 42-årig mamma med treårig dotter undrar samma sak som du! Skulle gärna träffa någon, men i mitt inrutade liv så har jag svårt att orka/hinna dejta. Och har man blivit bränd så tar det LÅNG tid innan man har läkt ihop själsligt.

    Jag har svårt att lita på någon igen efter det jag gått igenom (handlade inte om otrohet dock).

    Det är väl så att man måste röra sig bland människor i den mån det går och hoppas att man en dag träffar rätt. Tricket tror jag är att försöka vara nöjd med det man har, även om det ibland känns tomt och trist att "bara vara mamma". Man behöver bli bekräftad av en vuxen, en partner, också.

    Om dina/era gamla vänner tror att att man måste umgås parvis så är det nog drags att lära känna nya människor! Såna korkade idéer skulle jag aldrig acceptera - då träffar jag hellr eandra!

    Hoppas att du hittar din prins till slut! Någonstans bland grodorna sitter han nog och lurar... ;o)
    Önskar nästan att jag vore ensam om problemet, men på nåt sätt skönt att höra att det inte är så.
    Ja dom där "vännerna" var inte mycket att behålla men det skär lite i hjärtat på en ändå.

    Just nu är det väl extra jobbigt och trist när ingen på jobbet eller av de jag umgås med är singel utan bara snackar om vad de gjort tillsammans i helgen eller vilka resor de ska göra tillsammans.

    Någonstans finns han. Jag önskar bara att han ville kväka lite högre!
  • Anonym
    Äldre 5 Apr 08:31
    #3

    Hejsan. Vet hur du känner dig. Jag skilde mig när jag var 36 och när jag ville skiljas sa exet till mig att jag skulle då minsann aldrig hitta nån för killarna vill inte ha över 35 så jag skulle nöja mig med honom .  Jag var dessutom arbetslös. Först skaffade jag mig ett jobb - kändes lite som steg ett.
    Sedan struntade jag i män i ett år. Jag bestämde mig för att vara mycket kräsen.

    Först testade jag nätdejtning helt enkelt för att det är enklare, nåt man kan styra själv och bara för att träna upp mig i att flörta. Men jag kände inte att det var så jag kunde träffa rätt. Träffade några män på dejt men kändes som de var på nätet för att de tappat orken att ansträgna sig och bara ville ha lätta ligg. Nej tack.

    Jag tror mest på krogen jag. Jag var nu en rätt nöjd singel som hade vant mig och var ju glad jag slapp exet. Bestämde mig för att inte ha sex med någon och bara ge var kille 2 veckor på sig för att visa han var nåt att ha. Gick ut varje helg (hade inga barn det underlättar kanske men ni som har har väl barnen hos pappan varannan helg). Och 2 år efter skilsmässan så dök drömprinsen upp och det kändes helrätt vi bor ihop idag och har barn.

    Jag tror faktiskt mest på krogen för där kan man flörta. Och så tror jag att det som gjorde det var att jag vid det laget var helt nöjd med hur jag hade det. Ge inte upp men du måste ju visa du vill ha ett förhållande och ge dig ut för att hitta nån. De knackar inte på dörren. Och tänk på utstrålningen - se flörtandet som att de ska visa sig vara nåt att ha för dig inte tvärtom . (utan att vara bitter tant men du fattar vad jag menar). LYCKA TILL. 

    PS: låt inte exet förstöra ditt liv och dina energier. Skit i honom! 

  • Anonym (troho­ppkärl­ek) Trådstartaren
    Äldre 5 Apr 22:15
    #4
    Anonym skrev 2011-04-05 08:31:38 följande:
    Hejsan. Vet hur du känner dig. Jag skilde mig när jag var 36 och när jag ville skiljas sa exet till mig att jag skulle då minsann aldrig hitta nån för killarna vill inte ha över 35 så jag skulle nöja mig med honom .  Jag var dessutom arbetslös. Först skaffade jag mig ett jobb - kändes lite som steg ett.
    Sedan struntade jag i män i ett år. Jag bestämde mig för att vara mycket kräsen.

    Först testade jag nätdejtning helt enkelt för att det är enklare, nåt man kan styra själv och bara för att träna upp mig i att flörta. Men jag kände inte att det var så jag kunde träffa rätt. Träffade några män på dejt men kändes som de var på nätet för att de tappat orken att ansträgna sig och bara ville ha lätta ligg. Nej tack.

    Jag tror mest på krogen jag. Jag var nu en rätt nöjd singel som hade vant mig och var ju glad jag slapp exet. Bestämde mig för att inte ha sex med någon och bara ge var kille 2 veckor på sig för att visa han var nåt att ha. Gick ut varje helg (hade inga barn det underlättar kanske men ni som har har väl barnen hos pappan varannan helg). Och 2 år efter skilsmässan så dök drömprinsen upp och det kändes helrätt vi bor ihop idag och har barn.

    Jag tror faktiskt mest på krogen för där kan man flörta. Och så tror jag att det som gjorde det var att jag vid det laget var helt nöjd med hur jag hade det. Ge inte upp men du måste ju visa du vill ha ett förhållande och ge dig ut för att hitta nån. De knackar inte på dörren. Och tänk på utstrålningen - se flörtandet som att de ska visa sig vara nåt att ha för dig inte tvärtom . (utan att vara bitter tant men du fattar vad jag menar). LYCKA TILL. 

    PS: låt inte exet förstöra ditt liv och dina energier. Skit i honom! 
    Nej exet är ett glömt kapitel. Jag har aldrig beklagat skilsmässan.
    Det knepiga är att jag inte gillar krogen. Tycker att det är ganska trist och ska man ut så vill man ha sällskap. Det är svårt att få med sig kompisar som lever i någon sorts förhållande i krogsvängen också. Nu ska jag ut på lördag eftersom en kompis sambo ska spela på ett ställe. Ni får väl hålla tummarna för mig. Ska försöka att vara flirtig som du säger men man vill inte vara för "på" heller.Visst är man barnledig ibland, men det där med varannan vecka kan variera. Tonårsbarn dyker upp lite mer som dom vill och jag vill ju att de alltid ska känna sig välkomna här hemma. Särskilt som de mest bor hos sin pappa "på pappret". Då vill man träffa dom när man får chansen. Minstingen (med samma pappa) kommer att bo hos mig tre veckor i streck from nästa vecka. Så det blir lite ojämt i dejtandet kan man säga.
  • Anonym (Carl,­p,Dahl­.)
    Äldre 5 Apr 22:21
    #5

    Vi män söker yngre kvinnor då vi faktiskt i många fall är omognare i positiv bemärkelse och blir vi singlar i 40års åldern är det inget nytt radhus myspys vi iförsta hand är ute efter utan drag spänning och flertalet av mina vänner har valt att faktiskt stadga sej med yngre tjejer.

  • Anonym (troho­ppkärl­ek) Trådstartaren
    Äldre 5 Apr 22:28
    #6
    Anonym (Carl,p,Dahl.) skrev 2011-04-05 22:21:22 följande:
    Vi män söker yngre kvinnor då vi faktiskt i många fall är omognare i positiv bemärkelse och blir vi singlar i 40års åldern är det inget nytt radhus myspys vi iförsta hand är ute efter utan drag spänning och flertalet av mina vänner har valt att faktiskt stadga sej med yngre tjejer.
    Fast det känns motsägelsefullt när du säger att ni inte vill ha myspys och radhus när ni börjar om med en yngre tjej och skaffar en ny kull valpar. Dom karlarna tycker jag är mer pinsamma än omogna. Det handlar väl om att tro att man är yngre bara för att man dejtar någon som är så pass mycket yngre. Missförstå mig rätt, jag slipper gärna dessa karlar för sån "omogenhet" intresserar mig inte, men jag förstår inte fenomenet eller vad dom inbillar sig.
    Alla letar förstås efter den åldern de själva vill, men jag fortsätter i alla fall tyck att det är konstigt.
  • Anonym (Carl,­p,Dahl­.)
    Äldre 5 Apr 22:38
    #7
    Anonym (trohoppkärlek) skrev 2011-04-05 22:28:34 följande:
    Fast det känns motsägelsefullt när du säger att ni inte vill ha myspys och radhus när ni börjar om med en yngre tjej och skaffar en ny kull valpar. Dom karlarna tycker jag är mer pinsamma än omogna. Det handlar väl om att tro att man är yngre bara för att man dejtar någon som är så pass mycket yngre. Missförstå mig rätt, jag slipper gärna dessa karlar för sån "omogenhet" intresserar mig inte, men jag förstår inte fenomenet eller vad dom inbillar sig.
    Alla letar förstås efter den åldern de själva vill, men jag fortsätter i alla fall tyck att det är konstigt.
    Av samma skäl ni tjejer valde äldre killar då ni var yngre väljer vi yngre tjejer när vi blir äldre, var det pinsamt den gången med ?
    Och det handlar inte alls om att tro att man är yngre än vad man är, vi är yngre generellt sett än er kvinnor och det är bara att öppna ögonen så inser du sanningen snabbt.
    Jag pratar i generella termer naturligtvis så det finns säkert radhus Casanovor över till dej/er med.
  • Anonym (troho­ppkärl­ek) Trådstartaren
    Äldre 5 Apr 22:48
    #8
    Anonym (Carl,p,Dahl.) skrev 2011-04-05 22:38:57 följande:
    Av samma skäl ni tjejer valde äldre killar då ni var yngre väljer vi yngre tjejer när vi blir äldre, var det pinsamt den gången med ?
    Och det handlar inte alls om att tro att man är yngre än vad man är, vi är yngre generellt sett än er kvinnor och det är bara att öppna ögonen så inser du sanningen snabbt.
    Jag pratar i generella termer naturligtvis så det finns säkert radhus Casanovor över till dej/er med.
    Fast jag har nog aldrig varit intresserad av killar som är ca 20 år äldre. För det är den åldersskillnaden jag tänker på. Däremot har jag varit tillsammans med killar som varit från 3 år yngre till 3 år äldre än mig.
    Generellt sätt kanske det stämmer, både det du och jag säger nu.
    Och i övrigt... en radhuscasanova? Nej tack. Föredrar någon som har lite äldre barn (men inga barnbarn) bara. Då hamnar man i samma ålder som jag på ett ungefär. Och jag vill nog träffa någon som befinner sig i samma livsfas.
  • Äldre 5 Apr 22:58
    #9

    ge nät dejting en chans... jag provade det efter jag separerat.. när barnen sov så satt jag vid datorn... kunde prata på msn och lära känna personen ifråga innan vi fick till en irl dejt.. dejtade ganska friskt ett tag och 95% av de killar jag träffade var trevliga och helt ok... några blev jag vän med... några träffade jag bara för sex, men talade då om det direkt så de visste... jag hade aldrig trott att jag skulle träffa nån som jag skulle passa ihop med, nån jag skulle bjuda in i mitt och mina barns liv men det gjorde jag... man kan ju fråga sig varför jag dejtade om jag ändå inte trodde jag skulle träffa nån?? men jag såg det som ett sätt att träffa nya människor.. ha lite kul.. för dejtande ska vara kul... och tänka sig det funkade... så ge det en ärlig chans... det finns guldkorn där ute i djungeln...
    jag tillhör ju inte de yngre, var väl 36 när jag dejtade som mest och jag märkte inget av att de ville ha yngre.. jag var nog ganska restriktiv istället och dejtade ingen under 28... yngre skulle kännts som barnarov... men de flesta var i min ålder eller nåt år äldre...
    lycka till.. det finns nån där ute för dig med....

  • Anonym
    Äldre 5 Apr 22:59
    #10

    Hej,
    en manlig 40+ singel här.
    Jag träffade en tjej, sa upp mig från jobbet och flyttade 30 mil för att vi skulle kunna dela våra liv. Tyvärr var jag inte lika "spännande" på daglig basis som när jag veckopendlade och mina ansträngningar för att hålla liv i förhållandet dög inte heller. Våra kompisar här var ju hennes kompisar, så nu sitter jag här (jobbar mest för att få annat att tänka på).

    Jag har ingen talang för att skriva presentationer på match.com och på krogen ser bara folk rakt igenom mig, så jag vet inte heller vad jag ska göra?

Svar på tråden Hur träffar man någon? (40+)