• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Linda28
    4ungar skrev 2011-05-27 19:08:14 följande:
    Ja hur långt går man med trillingar igentligen, stackars dig som får svara på alla våra frågor, du måste ju ha minst 1000 själv ;) Mina systar jobbar på neonatalen på östra, dom är jätteduktiga =) Vet att jag kommer få experthjälp om mina små skulle behöva ligga kvar...
    Vecka 33-34 sa de idag

oki det känns jätteskönt att höra :) tack Hjärta
  • Linda28
    4ungar skrev 2011-05-27 19:14:13 följande:
    Och jag håller med, åk upp och kika på neonatalen, det är så himla värt att veta hur det ser ut och ha möjlighet att känna sig lite hemma. Det är så mycket nytt redan, så kan man minska lite på alla intryck är det bara bra.Det är ganska lätt att bli rädd för minsta lilla pip och slang osv, men har man sett det innan och fått förklarat för sig hur det går till är det lättare att ta in...
    Jo jag tror att vi ska göra det de sa nått om det idag men allt gick liksom inte riktigt in Obestämd

Men det ska bli jättespännande att se vad professor Mattson har att tilläga om två veckor Tungan ute
  • Linda28
    mumama skrev 2011-05-27 21:37:16 följande:
    Linda !!! Grattis!!! Är ni lyckliga eller Bara chockade?
    LOL

Mycket av båda två tror jag Hjärta
  • Linda28
    Busan10 skrev 2011-05-27 23:11:54 följande:
    Hej, hoppas det är okej att jag hoppar in här.
    Väntar dock inte tvillingar utan trillingar, enäggs. finns inte så mycket om trillingar här på forumet så hänger ofta i tvilling trådar. bebisarna ska komma i slutet av oktober som det ser ut nu, längtar redan!

Trippel Grattis till dig Linda! förstår hur chockad du måste känna dig.
    vi kollar på trillingvagnar från USA, finns mycket bredare utbud där och till en bråkdel av priset mot vad dom två alternativen som finns i sverige. Ebay är en mycket bra sida att klicka sig vidare ifrån om du letar!
    Vart bor du? skulle va kul om man någongång kunde träffas med barnen och dela lite upplevelser.
    HEJ!!!!!

Åh gu vad skönt att inte vara ensam :)

enäggs!!!??? det måste vara tok ovanligt? är det naturligt eller har ni fått hjälp?

Jag bor i Göteborg och styr gärna upp en träff oavsett vart ni bor ilandet!!!Hjärta
  • Linda28
    Tack alla här på tråden som stöttar mig och är så gulliga i detta kaos som uppstått för migHjärta

Ni får gärna fråga hur mycket som helst det hjälper bara mig att tänka lite mer rationellt just nu Glad
  • Frila2
    Väntar dock inte tvillingar utan trillingar, enäggs. finns inte så mycket om trillingar här på forumet så hänger ofta i tvilling trådar. bebisarna ska komma i slutet av oktober som det ser ut nu, längtar redan!

vi kollar på trillingvagnar från USA, finns mycket bredare utbud där och till en bråkdel av priset mot vad dom två alternativen som finns i sverige. Ebay är en mycket bra sida att klicka sig vidare ifrån om du letar!
    Vart bor du? skulle va kul om man någongång kunde träffas med barnen och dela lite upplevelser.
    Oj så spännande! Välkommen! Tänk, trillingar som ska vara så extremt ovanligt. 1 på 7000 är eller är det mer? Hur länge har du vetat om att det är trillingar? När är du beräknad att föda (om det varit en)?
    Enäggstrillingar - hej slumpen! Jag har en bekant via ett prematurforum som har enäggstrillingar =) Tror inte att det är så vanligt. Har du hittat www.trilling.se ? Kanske kan vara bra. Det ska bli väldigt intressant att följa dig och dina små :)
    Kan ni fixa trillingar jag väl jag fixa tvillingar
  • Frila2
    Linda28 skrev 2011-05-27 23:17:05 följande:
    Tack vad gullig du är! :) jag kommer nog abolut bomba dig med frågor :) japp slutet av augusti/början av sept blir det förhoppningsvis om jag lyckas hålla inne dem så länge. Vet du hur tidigt födda de behöver vara för att man ska hamna på neontalen? Tydligen väger trillingar oftast inte över 2kilo sa de till mig idag.

Jag vill inte bli snittad :( så är lite orolig inför det då jag inte tål någon form av smärtlindring alls så kan det blir lite kämpigt :( får allergichocker av allt från morfin till ipren.
    Just med snittet så fick jag bara Panodil efteråt. En tablett med Tramadol och sedan bara Panodil. I första hand ger man Panodil och Diklofenak/Voltaren men min lever mådde inte så bra så de ville inte ge mig det. När jag låg på BB var det en mamma som precis fått tvillingar med snitt och hon såg otroligt pigg ut redan någon dag senare. Jag fick ryggbedövning och samtidigt som jag var rädd så var det en befrielse att slippa vara sjuk och jag tyckte inte snittet var en hemsk upplevelse alls. Det är kanske något morfinpreparat i själva ryggbedövningen...

Du får fråga precis vad du vill
    Barn födda innan v 36 brukar behöva vara på neonatal. Oftast för att de har lite svårt att hålla värmen och behöver en värmemadrass helt enkelt. När de är födda så sent så brukar problemet vara att hålla värmen, att äta tillräckligt mycket och att de kanske måste sola lite pga gulsot. De som är födda i 35+ kan ibland vara kvar några extra dagar på BB istället, om de bara behöver sola tex.
    Om de föds runt v 32+ så kan de behöva kuvös i litet tag, kanske några dagar en vecka just för värmen. Hur mycket hjälp de behöver är olika men de kommer få sond och börja äta genom den och sedan öva på att amma/äta från flaska. Lite syrgas och eventuellt någon mer andningshjälp ett tag.

Siri föddes redan i 28+4 och var tillväxthämmad med sina 930 g men allt har gått väldigt bra. Inga komplikationer eller biverkningar av det alls.
  • mumama

Välkommen till oss!! jisses nu har vi två stycken som ska ha TRE barn =)) samtidigt  =) det är ju en hel barnaskara på en o samma gång! Och jag som tycker det är tufft att bära två... ska kanske inte gnälla mer =))

Mannen vart lite skraj igår o undrade om en till kunde "ploppa" upp på RUL, men jag fick lugna honom med att vi gjort så många UL nu så d finns nog ingen risk för det=)

Hur mår ni trillingmammor? Hur känns det? hur förändras planerna? hur har familjen reagerat? vet ni vad det är för kön? vanligtvis ska man ju komma på två namn , vitvillingföräldrar får hitta på fyra men ni ska komma på sex=))

oj, jag är så otroligt glad för er skull!! Tänk vilket under!! naturen är fantastisk inte sant?

Hoppas nu alla får en fantastiskt dag! sjölva sksa vi bara glo på film, köra bil o njuuuuuuuta av varandra=)

• Frila2
    mumama skrev 2011-05-28 08:22:37 följande:

Mannen vart lite skraj igår o undrade om en till kunde "ploppa" upp på RUL, men jag fick lugna honom med att vi gjort så många UL nu så d finns nog ingen risk för det=)

Haha, exakt samma här! Fick också säga att vi har ju gjort ett vaginalt ul och två vanliga ul så det borde inte finnas någon lite trea den inne. Men blev lite nervös först eftersom läkaren vid det vagiinala ul i v 9 sa att "jag tror inte att det är tre, jag såg något men det vara bara skuggan från nr 1" =) TUR att vi gjort fler UL efteråt.
    mumama skrev 2011-05-28 08:22:37 följande:

Hur mår ni trillingmammor? Hur känns det? hur förändras planerna? hur har familjen reagerat? vet ni vad det är för kön? vanligtvis ska man ju komma på två namn , vitvillingföräldrar får hitta på fyra men ni ska komma på sex=))

Ja, namn är ju svårt. Jag tycker att det är riktigt svårt med namn till tvillingarna. När det var första barnet så behövde man ju som du säger, komma på två namn. Ett tjej- och ett killnamn. Nu man komma på massa namn. Vi har våra namn klara om det blir en tjej och en kille. Annars är det stopp och de namn som vi kommit på passar inte riktigt ihop med något annat om det blir två tjejer tex. Så jag tänker mig ha tre tjejnamn, ett att använda om det blir tjej-kille och två andra om det är två tjejer. Två killar.. ja då är det blankt. Svårt också när namnen måste passa ihop med det äldre syskonets namn. Svårt! Tacksamt att det inte är fler.
  • mumama

vi har ett tjejnamn och ett killnamn... tycker konstigt nog att killnamnen är svårare än tjejnamnen.. men sen har vi kanske lite annorlunda namn med.. :D

hur stor är din livmoder Frila? Min har gått över naveln nu o jag är bara i v 16 (tror jag) kan det vara normalt?

Svar på tråden tvillingar i höst?