• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Sjejn
    Linda28 skrev 2011-05-26 22:38:34 följande:
    Du får skratta hur mycket du vill Tungan ute

jag har själv gjort det ett antal gånger så här nu i efterhand men då var jag helt förstörd
    Hjärta

(När jag fick min första stora blödning på valborgsmässoafton satt jag i bilen på väg in till gynakuten på kvällen och hade väldiga sammandragningar och tryck neråt - och kissade ner mig fullständigt. När vi stod utanför ingången till gynakuten och väntade på att bli insläppta kom det ännu mer, det var helt bisarrt, jag tror det plaskade om mig när jag gick in. Då var jag mest ledsen, kall och blöt och fullständigt livrädd att det var fostervatten också, nu i efterhand kan jag faktiskt le lite åt min storstilade entré...Flört)

Bara en av oss kan ha tillfällig FP, och det kan maken få i 60 dagar om jag blir sjukskriven!
    Men om jag nu inte blir sjukskriven så undrar jag om han får ta vanlig FP för sonen de sista 60 dagarna innan BF medan jag plockar FP för det ofödda barnen?

Vi har tagit ut vanlig FP samtidigt, så länge det är för olika barn så har det inte varit några problem. Däremot går det inte att ta ut tillfällig FP för olika barn samtidigt till exempel, men vanlig är ok. Dubbelkolla med FK, men det är min erfarenhet i alla fall.
  • 4ungar
    Linda28 skrev 2011-05-26 21:51:04 följande:
    Tack! Jo jag håller tummarna varje kväll jag lägger mig att det ska släppa till imon :P
    Men nu känns det ändå överkomligt när kräkningarna slutat.

Jag bröt ihop totalt den dag när jag var förkyld och min sambo hade åkt till jobbet så
    kom jag inte upp ur sängen pga fogarna så jag tog upp mobiilen för att ringa honom. Då nyser jag och trycket från nysningen göra att jag kräks över min mobil och kissar ner mig i sängen...

Det hela slutade med 2timmar hos kuratorn på mödravården... var minst sagt knäckt... :S

så nu när det "bara" är fogarna så känns det som sagt ganska så okej :)
    Men åhhh stackars dig, jag var oxå tvungen att skratta lite, men när man ligger där själv är det inte särskilt roligt Kräks
  • Mem3

Jag undrar om någon har mätt sin mage det så kallade sf måttet om jag nu mätt rätt så har jag 25-26 någonting.. kan det verkligen stämma!

Jaha bara 1 1/2 vecka innan det är dax för ul!! Nervös! Så ska jag åka dit själv för mannen min jobbar och kan inte komma loss från jobbet, men jag hoppas in i det sista att han ska kunna det!

Hoppas alla ni andra mår toppen!

• Sjejn

Jag är inne i en svacka. Visst, jag blöder inte längre, men jag blir knäpp av att kunna känna ungefär hur bebisarna ligger men inte få någon som helst respons från den som ligger högst upp, jag kan inte känna några rörelser alls där och bara några enstaka från den längst ner. Jag tror jag går sönder av oro just nu, jag förstår inte hur det ska kunna gå bra, överallt är det bara risker risker och åter risker med tvillinggraviditeter, aldrig något positivt, bara hur otroligt mycket mer som kan gå fel. Jag tycker att det är jobbigt att magen syns för själv kan jag inte tänka tanken att resten av graviditeten ska kunna gå bra, jag vågar inte föreställa mig att det kan bli bebisar av det här. Jag är rädd att vara det minsta positiv för då får jag igen det i form av fler komplikationer, det är så det brukar vara om jag slappnar av... Jag drömmer på nätterna om att de sett fel och att det är tvåäggstvillingar med varsin moderkaka och vaknar lycklig över minskade risker. Jag drömmer om att de föds och är friska och levande men i vaket tillstånd blir jag nästan gråtfärdig bara tanken snuddar vid det. Hur vågar man hoppas?

• Busungarnas mamma
    Sjejn skrev 2011-05-27 08:11:18 följande:
    Jag är inne i en svacka. Visst, jag blöder inte längre, men jag blir knäpp av att kunna känna ungefär hur bebisarna ligger men inte få någon som helst respons från den som ligger högst upp, jag kan inte känna några rörelser alls där och bara några enstaka från den längst ner. Jag tror jag går sönder av oro just nu, jag förstår inte hur det ska kunna gå bra, överallt är det bara risker risker och åter risker med tvillinggraviditeter, aldrig något positivt, bara hur otroligt mycket mer som kan gå fel. Jag tycker att det är jobbigt att magen syns för själv kan jag inte tänka tanken att resten av graviditeten ska kunna gå bra, jag vågar inte föreställa mig att det kan bli bebisar av det här. Jag är rädd att vara det minsta positiv för då får jag igen det i form av fler komplikationer, det är så det brukar vara om jag slappnar av... Jag drömmer på nätterna om att de sett fel och att det är tvåäggstvillingar med varsin moderkaka och vaknar lycklig över minskade risker. Jag drömmer om att de föds och är friska och levande men i vaket tillstånd blir jag nästan gråtfärdig bara tanken snuddar vid det. Hur vågar man hoppas?
    Usch, blir nästan ledsen när jag läser vad du skriver...
    Jag känner igen mig i vartenda ord, fast jag tillåter inte mig själv att tänka så som du gör för då skulle jag nog må alltför dåligt...
    Det är såklart inte bra det heller, för jag är rädd för vad som händer den dagen jag verkligen tillåter mig själv att tänka fullt ut
    Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • 4ungar
    Sjejn skrev 2011-05-27 08:11:18 följande:
    Åhh vad jag känner igen mig, aldrig tidigare har jag varit så orolig som nu, vågar inte heller vara glad över graviditeten. Är oxå rädd över att känna för mkt för bebisarna eftersom det ändå aldrig kan gå... ! Jag har en månad kvar till RUL och jag fattar inte hur jag ska orka vänta så länge... Jag har ändå tvåäggs och sist vi kikade på dom var det full fart, men nej, jag är inte lugn och glad förrens jag har två friska små bebisar i min famn.
  • Ladycocos

Jag känner att mycket av min oro kommer av allt negativt som det skrivs om rörande tvillinggraviditeter. Jag skulle behöva mer peppande positiv läsning..

Å ena sidan så går denna gav så otroligt snabbt, fattar inte vart dagarna tar vägen! Att jag redan är halvvägs genom v 18...  Att veta om att de rätt snart kan vara här... Å andra sidan så känns allt en evighet bort, och jag velar mellan att börja köpa vad vi behöver eller inte... Tänk om de kommer tidigt, och vi står där utan babyskydd och vagn.. men tänk om jag köper och så händer något.. Lustigt att jag inte nojjade så mkt med sonen..

Jag har ju redan varit på 4 UL, och alla har sett bra ut, och ändå så kan jag inte lugna ner mig. Med sonen så köpte vi vagn redan i v 12 när vi råkade komma över en vi gillade..

Men förra grav hade jag full rulle på jobbet, och grubblade inte lika mkt på graviditeten.. Då hade jag ju även så mycket tid för mig själv, det fanns tid och ork för vila och träning.. Den här gången är jag sååå trött, men eftersom jag har hand om sonen så är det full rulle hela dagarna...

Den här gången vet jag också hur underbart det är med barn, och vill bara att dessa två ska vara färdiga och titta ut.

Oroar mig lite för förlossningen, för att jag riskerar ett snitt, vilket är det SISTA jag vill...

MEN!!! Nu är det dags att tänka positiva tankar!!! Ska nog titta lite på de två minipjamasarna jag köpte häromdagen, varav ena är det första rosa plagg jag köpt. Gillar inte rosa, men något "måste" väl lilltjejen få

• Sjejn

Förlåt, inte meningen att dra ner stämningen för er såklart.Hjärta Jag bara känner att jag fastnar i de negativa tankarna. Jag glömmer att det faktiskt föds tvillingar rätt ofta. Till och med enäggstvillingar.*s* Allt är så okänt och så nytt och då kommer väl rädslan, det spelar ingen roll att jag har gått hela vägen till underbar liten bebis tre gånger redan - det här känns så annorlunda på något sätt. Och då blir jag skrämd och orolig och vågar varken hoppas eller tro.

Kram på er alla fina blivande tvillingmammor, nu ska jag INTE gråta en skvätt på jobbet.Flört

• spattanjansson
    Sjejn skrev 2011-05-27 10:24:00 följande:
    Förlåt, inte meningen att dra ner stämningen för er såklart.Hjärta Jag bara känner att jag fastnar i de negativa tankarna. Jag glömmer att det faktiskt föds tvillingar rätt ofta. Till och med enäggstvillingar.*s* Allt är så okänt och så nytt och då kommer väl rädslan, det spelar ingen roll att jag har gått hela vägen till underbar liten bebis tre gånger redan - det här känns så annorlunda på något sätt. Och då blir jag skrämd och orolig och vågar varken hoppas eller tro.

Kram på er alla fina blivande tvillingmammor, nu ska jag INTE gråta en skvätt på jobbet.Flört
    Det är inte så konstigt att det går lite upp och ner..klart man är orolig..och det går ju lixsom inte att sluta grubbla när man väl börjar.
    Jag är i vecka 17 och har inte kännt ett endaste dugg, så man har ju ingen aninom bebisarna faktikst mår bra eller inte...jag har visserligen inte haft någon blödning och tycker magen växer..men det gör inte mig lugnare alls....just nu tycker jag ara det är bökigt...mår illa har ont magen mest hela tiden, det är obekvämt att ligga på rygg och att sitta på kontorsstolen, det drar spänner och hugger i vad jag anar är fogar/bäcken och det är mest det jag känner...hugg...inga små dova ljud innifrån....varje morgon ligger jag med händerna på magen oxå lixsom känner efter (vilket jag inte gör på dagen) men näää, lite bubbel och annat men inga direkta livstecken...men jag är som sagt ara i vecka 17...2 veckor kvar itll UL....längtar och fasar på samma gång...
  • 4ungar

Jag funderar nästan på att köpa ett sånt där angelsound, men jag vette tusan. Någon som har testat ? Någon som vet om det är skadligt på nått vis, det sägs ju så mkt olika om dom där sakerna ! Tänkte mest omman lyssnade någon gång i veckan innan man kände rörelser från bebisarna...

Svar på tråden tvillingar i höst?