• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • strojes

Gratulerar till beskedet!!
    Jag väntar dock inte tvillingar men har tvillingtjejer som nu hunnit bli 3 år (usch vad tiden springer iväg). Vi fick beskedet på ordinarie ul i v18. De första dagarna var ju bara chock och en massa frågor snurrade för fullt i huvudet... byta bil? flytta? ny vagn? mm mm Men i slutändan gick allt bara bra och visst vi bytte bil men flytta har vi inte behövt göra. Vagn fick vi ju också köpa ny men det är ju inte nån jättestor grej egentligen.

Det var ju mycket annat som snurrade också i tankeväg... Hur ska vi klara det här med två små och en 3 åring? Varför blev det inte som planerat, vi skulle ju bara ha en? Många knäppa tankar snurrade där i början innan chocken lagt sig. Men så här efter ett tag så är jag glad att det blev två på en gång annars hade jag ju inte haft mina tre underbara tjejer idag!

Lycka till med allt!
    Visst det är lite extra job i början med två men man får igen allt det mångdubbelt i glädjen och lyckan att just ha två precis lika gamla bebisar.

Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
  • mumama
    strojes skrev 2011-04-05 11:38:11 följande:
    Gratulerar till beskedet!!
    Jag väntar dock inte tvillingar men har tvillingtjejer som nu hunnit bli 3 år (usch vad tiden springer iväg). Vi fick beskedet på ordinarie ul i v18. De första dagarna var ju bara chock och en massa frågor snurrade för fullt i huvudet... byta bil? flytta? ny vagn? mm mm Men i slutändan gick allt bara bra och visst vi bytte bil men flytta har vi inte behövt göra. Vagn fick vi ju också köpa ny men det är ju inte nån jättestor grej egentligen.

Det var ju mycket annat som snurrade också i tankeväg... Hur ska vi klara det här med två små och en 3 åring? Varför blev det inte som planerat, vi skulle ju bara ha en? Många knäppa tankar snurrade där i början innan chocken lagt sig. Men så här efter ett tag så är jag glad att det blev två på en gång annars hade jag ju inte haft mina tre underbara tjejer idag!

Lycka till med allt!
    Visst det är lite extra job i början med två men man får igen allt det mångdubbelt i glädjen och lyckan att just ha två precis lika gamla bebisar.

oi grattis till dina med! Dock lite sent =P

Jag måste fråga... hittade tvillingklubben som visst ska ge speciella föräldrargrupper för tvillingföräldrar? var det något ni gick på?  Hur stort bodde ni innan och hur fick ni plats med två istället för en? Förlöste du med kejsarsnitt eller vaginalt? Hur täta var kontrollerna? Var det fler UL för att se om de mådde bra? Var det en -tvåäggstvillingar?

Förlåt för alla frågor men jag SPRUDLAR verkligen av vetgirighet och vill vet

• maha
    mumama skrev 2011-04-05 10:54:56 följande:

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

Vi fick vårt chockbesked idag, fattar inget, men är oerhört glad att allt var bra, var inne och kollade vul för att jag tidigare har haft tre tidiga missfall. Så än en gång otroligt lättad att se hjärtana slå!
  • mumama
    maha skrev 2011-04-05 15:35:38 följande:
    Vi fick vårt chockbesked idag, fattar inget, men är oerhört glad att allt var bra, var inne och kollade vul för att jag tidigare har haft tre tidiga missfall. Så än en gång otroligt lättad att se hjärtana slå!

oi vad läskigt!

Hade du någon aning om att det var två? min bm vart inte så förvånad eftersom jag mått piss de senaste veckorna.

Hur långt gånget är du?

• jennywi
    mumama skrev 2011-04-05 10:54:56 följande:

Har BF 16 Nov.

vet hur de känns :) chockbeskedet alltså...
     Vi fick veta i vecka 12. Tur att man inte hade köpt någonting :)
    Var idag på UL nr 2 och allt verkade jättebra väldigt rörliga och växer som dom ska :)
    Flickor verkar det vara:) fast lite svårt och se på ena tvillingen men en tjeja iaf :)

Vilken vecka är du i nu??
  • maha
    mumama skrev 2011-04-05 15:57:41 följande:

oi vad läskigt!

Hade du någon aning om att det var två? min bm vart inte så förvånad eftersom jag mått piss de senaste veckorna.

Hur långt gånget är du?

Hade ingen aning alls, men i efterhand, kan man ju se tecken. Idag är jag i vecka 7+4(bf 18nov) enligt ultraljud ca en vecka tidigare! Det syns redan och jag har mått riktigt illa, trött, anfådd utan anledning osv, lite mer än jag väntade. Har ett barn, Elias 3år, och det har skilt sig åt mycket redan!

Har du börjat fatta? tusen tankar far omkring i huvudet, 2 av allt, förlossning, graviditet osv.
    Vilka vecka är du i ? Stämde ultraljudet överens med dinuträckning av bf?
  • mumama
    jennywi skrev 2011-04-05 16:17:11 följande:
    vet hur de känns :) chockbeskedet alltså...
     Vi fick veta i vecka 12. Tur att man inte hade köpt någonting :)
    Var idag på UL nr 2 och allt verkade jättebra väldigt rörliga och växer som dom ska :)
    Flickor verkar det vara:) fast lite svårt och se på ena tvillingen men en tjeja iaf :)

Vilken vecka är du i nu??

jag ska vara i v 8 nu... lider alla hlvetes kval faktiskt =)) men det r omk bara de stannar kvar. Jag försöker intala mig att om jag har massa symptom så innebär det att de producerar massa hormoner

maha skrev 2011-04-05 17:03:48 följande:
    Hade ingen aning alls, men i efterhand, kan man ju se tecken. Idag är jag i vecka 7+4(bf 18nov) enligt ultraljud ca en vecka tidigare! Det syns redan och jag har mått riktigt illa, trött, anfådd utan anledning osv, lite mer än jag väntade. Har ett barn, Elias 3år, och det har skilt sig åt mycket redan!

Har du börjat fatta? tusen tankar far omkring i huvudet, 2 av allt, förlossning, graviditet osv.
    jag har bf den 16 nov.. blev väl framflyttat 2 dagar.

Andfåddheten har jag ocå lagt märke till.... trodde det var för att jag har slarvat med mortionen på sista men idag var det galet! Orkar inte ens med en promenad på mindre n en timme utan att gå i totaldäck 2 timmar efter...

Hur har ni det med maten? kan ni äta allt? Jag kan äta det mesta periodvis under dagen men iaf halva dagen blir det rostade mackor.... men det varierar morgon-fm och em-kväll....

Jag har börjat att förstå.. men bara rent logiskt, känslomässigt står det still! Men jag hoppas att det kommer att ge med sig på fredag då det är VUL...
    Jag skulle vilja börja köpa saker nu, men jag vågar inte riktigt! är ju vääääldigt tidigt ännu, men man måste ju liksom sprida ut det ... räknade snabbt ut att bara bilstolar och vagn går på 14000 kr.... ungefär.  JAG kommer hänga på blocket iaf! Tungan ute

• jennywi
    mumama skrev 2011-04-05 18:50:31 följande:

jag ska vara i v 8 nu... lider alla hlvetes kval faktiskt =)) men det r omk bara de stannar kvar. Jag försöker intala mig att om jag har massa symptom så innebär det att de producerar massa hormoner

maha skrev 2011-04-05 17:03:48 följande:

jag har bf den 16 nov.. blev väl framflyttat 2 dagar.

Andfåddheten har jag ocå lagt märke till.... trodde det var för att jag har slarvat med mortionen på sista men idag var det galet! Orkar inte ens med en promenad på mindre n en timme utan att gå i totaldäck 2 timmar efter...

Hur har ni det med maten? kan ni äta allt? Jag kan äta det mesta periodvis under dagen men iaf halva dagen blir det rostade mackor.... men det varierar morgon-fm och em-kväll....

Jag har börjat att förstå.. men bara rent logiskt, känslomässigt står det still! Men jag hoppas att det kommer att ge med sig på fredag då det är VUL...
    Jag skulle vilja börja köpa saker nu, men jag vågar inte riktigt! är ju vääääldigt tidigt ännu, men man måste ju liksom sprida ut det ... räknade snabbt ut att bara bilstolar och vagn går på 14000 kr.... ungefär.  JAG kommer hänga på blocket iaf! Tungan ute

Haha förstår de du går igenom :)
    andfådd har jag vart hela tiden med nästeppa.
    Många säger att dom inte märker någon skillnad när dom bär två men jag kan säga att detta är det värsta jag vart med om. Tror jag haft precis allt utom graviditets diabetes och havandeskapsförgiftning.

Ska väl inte ropa hej än för bara gått 20 veckor hitills:)
    Kommer ihåg ifrån dom 12 första veckorna att det var ett rent helvete!!
    Ständigt illamående, kunde knappt äta gick ner 8 kg istället.
    Nästäppa, andfåddhet, förstoppning, och  var precis nerdeckad i sängen jag orkade ingenting var som man hade en infektion. Kommer ihåg att bm sa att ju dåligare mamman mår desto bättre mår barnet.

De forsatte med foglossning, handledsbesvär och en massa vätska. Led problem sover idag på 2 bädd madrasser och 2 täcken för att inte få ont. Kan ej sova på rygg för då får jag ordentliga andningsbesvär..

Haha vill inte skrämma dig men också märkt av att man lider av dubbla hormoner gråter jämt:)
    Men behöver ju inte betyda att du får de så:)
    det får vi verkligen inte hoppas :)

Lycka till och grattis till dina små:)
    Riktigt skoj på ultraljuden:)
  • strojes
    mumama skrev 2011-04-05 13:02:26 följande:

oi grattis till dina med! Dock lite sent =P

Jag måste fråga... hittade tvillingklubben som visst ska ge speciella föräldrargrupper för tvillingföräldrar? var det något ni gick på?  Hur stort bodde ni innan och hur fick ni plats med två istället för en? Förlöste du med kejsarsnitt eller vaginalt? Hur täta var kontrollerna? Var det fler UL för att se om de mådde bra? Var det en -tvåäggstvillingar?

Förlåt för alla frågor men jag SPRUDLAR verkligen av vetgirighet och vill vet

Vi gick på en av deras grupper men det var inte jättemycket nytt jag hörde där (hade läst en del här på fl och på andra siter) men samtidigt skönt att se och träffa andra i samma sits. Deras böcker kring tvillingar kan jag rekomedera (den om att vänta två har jag inte läst men de efterföljade om första tiden med tvillingar och den som täcker in tiden upp till skolåldern har jag läst).
    Vi bor i en villa på 137 kvm. I början sov de i vårt sovrum och när de var 2 år så gjorde vi tre sovrum av två ganska stora. Tvillingtjejerna delar rum och kommer att göra det så länge de själva vill det. Vi har idag ett lekrum/gästrum på bottenvåningen som någon får ta som sovrum ifall den dagen kommer.
    Efter ordinarie ul gick jag på ul en gång i månaden fram till v32ca då det blev varannan vecka. Det fanns inga tydliga tecken på om det var en eller tvåäggs (antingen var det tvåäggs eller en tidig delning). Det är när ägget delar sig sent som det är större risker då blir det ännu tätare kontroller än vad jag hade.
    Jag födde vaginalt med igångsättning i v38+6. På sista ul i v38+4 fick bm som mätte inte till mätningen riktigt så det såg ut som att de hade stannat av rejält i tillväxt (men det visade sig när de kom ut att det var felmätt). Idag är vi rätt säkra på att de är enäggs (men inte helt hundra, har inte gjort något dna-test), ibörjan trodde vi på tvåäggs för de var de mer olika.
    Det är ingen fara bara att fråga på så ska jag försöka svara.
    Starta din egen medlemsgrupp. www.familjeliv.se/Start/1.1093405
Svar på tråden tvillingar i höst?