• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • gellabella
    Syllis Välkommen och grattis!! Jag kom också in ganska nyss i tråden och känner igen det där med att läsa ikapp... Nu befinner jag mig utomlands och är 5 h före, så jag är konstant efter fortfarande... Flört Får se om jag kan läsa i realtid när jag kommer hem igen... Fast då ska jag ju vara med våra två tjejer på 5 och 3, så jag kanske fortsätter att ligga steget efter i alla inlägg..... Tungan ute
  • 4ungar
    Frila2 skrev 2011-05-29 09:05:25 följande:
    Ja, vi fick gå en rundtur (eller gå, jag i rullstol). Jag tror inte att man får gå flera i taget utan att det är en familj åt gången. Jag har aldrig varit inne på gröna salen Siri låg på röd (intensivvård för de minsta barnen) och sedan på blå som är för de minsta barnen men när de är lite mer stabila. Man blandar inte fullgångna barn med pyttebebisarna för en 3 kgs illvrål kan få en liten 1kgsbebis att bli stressad och gå ner sig och faktiskt inte reda ut det.
    Ja, det är underbart att vara föberedd. En av mina bästa vänner har jobbat där tidigare och även om hon hade slutat när Siri föddes så kunde hon förklara massor och lugna mig med vad som var normalt etc.
    Ja den gröna avd är nog lugnast tror jag, Jacob låg aldrig där heller. Vi kom direkt till blå, sen vidare till Mölndal. Jag har stort förtroende för neo på mölndal också, fick ett väldigt bra bemötande även där och som sagt det kan ju vara skönt för andra och veta. Nu var det iof 2003 min son föddes och vi spenderade tid på avdelningarna men då var det bra iaf =)
  • gellabella
    mumama skrev 2011-05-29 08:37:35 följande:

Har märkt att mina fogar gör mer o mer ont... igår kunde jag knappt komma upp ur sängen... kul liksom....Gråter kommer att bli sängliggandes om inget under sker ganska tidigt! Vad tusan ska jag göra?!?!

Det låter som att kroppen säger åt dig att ta det lugnare!!! Själv mår jag typ prima (lite ska man väl ändå känna av att man väntar fler än en...), men då kör jag med maken (han får hämta grejer och serva mig) och har semester... Får se hur det blir när jag ska vara mammaledig i sommar med tjejerna... Det jag läst mig till (av alla bud man läser.....) så är ett gemensamt i alla fall och det är att vila mycket! Hoppas du har möjlighet att vila mer...

Det där med vagnköp. Har bestämt oss för att inte köpa något innan v. 24 då vi både har träff med BM och UL. Men vi har kollar på vagnar och det jag insett efter mina tidigare två barn är att vi inte ska lägga mkt pengar på en vagn (för vi har inte använt vagnarna så fasligt mycket, ingen av tjejerna har sovit bra ute utan föredragit sängen inne) och att den ska vara så smidig som möjligt. Den får inte vara för tung och den ska absolut ha stora svängbara hjul fram - annars stannar jag hemma! Tungan ute Dessutom var det ingen hit för oss (observera "för oss", smaken är som baken!!) att köpa en vagn att använda både som ligg-. och sittvagn. Vi funderar därför på Carena double swing som går att fälla ihop med liggkorgar i (till skillnad fr Babytravel doublin där man måste ta bort liggkorgarna innan man fäller). När tvillingarna sedan kan sitta så vill jag gärna ha dem mot mig men då tror (hoppas) jag utbudet är desto större. Sist fick de halvsitta i liggdelen mot mig - går ju att bulla upp ett stöd för ryggen i början om de vill kika ut lite mer men fortfarande inte är sittstadiga... Använde aldrig sittdelen i vår första duo (Brio Nova alias Pansarvagnen...). När tjejerna blev större blev det sulky och P&T.

Tja, så tänker vi. Har någon annan hittat nån bra, smidig och billig vagn med stora svängbara framhjul så tipsa gärna! Har liksom Ladycocos läst om Basson, men den har lite för små hjul fram dessvärre... Har också läst en del negativt om den - alla verkar inte sålda på den... Fast i.o.f.s. vilken vagn passar alla?Flört
  • 4ungar
    gellabella skrev 2011-05-29 09:30:22 följande:
    Det låter som att kroppen säger åt dig att ta det lugnare!!! Själv mår jag typ prima (lite ska man väl ändå känna av att man väntar fler än en...), men då kör jag med maken (han får hämta grejer och serva mig) och har semester... Får se hur det blir när jag ska vara mammaledig i sommar med tjejerna... Det jag läst mig till (av alla bud man läser.....) så är ett gemensamt i alla fall och det är att vila mycket! Hoppas du har möjlighet att vila mer...

Det där med vagnköp. Har bestämt oss för att inte köpa något innan v. 24 då vi både har träff med BM och UL. Men vi har kollar på vagnar och det jag insett efter mina tidigare två barn är att vi inte ska lägga mkt pengar på en vagn (för vi har inte använt vagnarna så fasligt mycket, ingen av tjejerna har sovit bra ute utan föredragit sängen inne) och att den ska vara så smidig som möjligt. Den får inte vara för tung och den ska absolut ha stora svängbara hjul fram - annars stannar jag hemma! Tungan ute Dessutom var det ingen hit för oss (observera "för oss", smaken är som baken!!) att köpa en vagn att använda både som ligg-. och sittvagn. Vi funderar därför på Carena double swing som går att fälla ihop med liggkorgar i (till skillnad fr Babytravel doublin där man måste ta bort liggkorgarna innan man fäller). När tvillingarna sedan kan sitta så vill jag gärna ha dem mot mig men då tror (hoppas) jag utbudet är desto större. Sist fick de halvsitta i liggdelen mot mig - går ju att bulla upp ett stöd för ryggen i början om de vill kika ut lite mer men fortfarande inte är sittstadiga... Använde aldrig sittdelen i vår första duo (Brio Nova alias Pansarvagnen...). När tjejerna blev större blev det sulky och P&T.

Tja, så tänker vi. Har någon annan hittat nån bra, smidig och billig vagn med stora svängbara framhjul så tipsa gärna! Har liksom Ladycocos läst om Basson, men den har lite för små hjul fram dessvärre... Har också läst en del negativt om den - alla verkar inte sålda på den... Fast i.o.f.s. vilken vagn passar alla?Flört
    Vi kommer inte köpa en ny vagn, utan en beg vagn utav en kollega till min man. Vi har en vanlig enkelvagn också, min mamma rekomenderade att ha en hemma ifall man ska dela på bebisarna en stund eller om man köra en bebis inne osv. Tänkte att jag kunde använda enkelvagnen i början och ha den andra i sjal, variera sig lite =) Men någon 15.000 kr vagn blir det inte för oss...
  • mumama

hörni tjejjer!

Hur ser en typisk "mat-dag" ut för er? Jag har jättesvårt med att äta rätt tror jag....

• 4ungar

Idag har jag gått 100 dagar =) Av någon anledning känns det som en milstolpe... bara 180 kvar, MAX ! Jag tror att jag ligger sist i gänget här ? Har alla BF före 26/11 ?

• gellabella
    4ungar skrev 2011-05-29 09:37:17 följande:
    Vi kommer inte köpa en ny vagn, utan en beg vagn utav en kollega till min man. Vi har en vanlig enkelvagn också, min mamma rekomenderade att ha en hemma ifall man ska dela på bebisarna en stund eller om man köra en bebis inne osv. Tänkte att jag kunde använda enkelvagnen i början och ha den andra i sjal, variera sig lite =) Men någon 15.000 kr vagn blir det inte för oss...
    Ja, det där med sjal har jag funderat mer på nu än förut... Har använt bärsele (Babybjörn Active - med svankstöd) och den älskade jag!! Maken också. Men med två vet jag inte riktigt hur vi ska göra... Såg nån bild på en sjalknytning och tvillingar... Är bara rädd att jag inte ska fixa knytning +  att det ser så varmt ut att vira så många varv med tyget - men det kanske det inte alls är?? Hmmm... Obestämd
  • Ladycocos

Jag funderar också på sjal, för med två små och en 2åring så känns det som ett måste för att kunna förflytta sig smidigt, även runt i huset..

Lustigt det där med vagn... Till sonen läste jag ALLT om vagnar, och trodde uppriktigt på alla påståenden om att man klarar sig i minst 3 år med en bra kombivagn.. Så jag köpte en BRIO kombi. Sonen använde kanske liggdelen i 4 månader, sen var han för stor för den i vinterkläder, så jag bäddade i sittdelen med fårskinn och åkpåse. Redan kring 1 år ville han INTE sitta vänd mot mig, och jag som var tvärsäker på att han skulle åka mot mig så länge som möjligt

Men vad gör man när han är på väg att krypa ur selen i sin iver att se framåt?? Jo vänder, och då insåg jag att det var lika bra att gå över till BRIO Sitty som jag trodde jag skulle ha från ca 2,5.. Tji fick jag!! Lustigt nog så har jag de senaste månaderna önskat mig en smidig vändbar vagn till honom, för nu märker jag istället att han skulle vilja kunna prata mer med mig

Kolla måtten sittdelen på tvillingvagnarna! Jag har sett flera där benutrymmet är jättekort! Nu lärtwinsen vara mindre än sonen, men han är vid 21 månader 95 lång, och drar 104 i kläder, inte alla vagnar som han sitter bra i!

Sen finns denna....
    http://www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik.pl?funk=visa_artikel&artnr=745

Håller med dig Gellah, finns ingen vagn som passar alla. Har tyvärr inte ens hittat den optimala vagnen för mig själv..

Hur länge får ni gå i era tvillinggraviditeter? Här i Östergötland är det igångsättning v 38 om inget har hänt, känns skönt med ett slutdatum

• 4ungar
    mumama skrev 2011-05-29 09:39:03 följande:

hörni tjejjer!

Hur ser en typisk "mat-dag" ut för er? Jag har jättesvårt med att äta rätt tror jag....

som gravid har det inte funnits några rutiner än sålänge, jag har ätit på natten när jag vaknat och varitvrål hungerig, sen vissa dagar har jag inte fått i mig något utan bara kräkts. Nu mår jag lite bättre och kräks inte längre och då äter jag som vanligt fast lite oftare tror jag , fast mindre portioner för det tar stopp ganska snabbt,

Jag älskar att laga mat i vanliga fall och använder mig mkt sällan av halvfabrikat, men nu har jag tappat sugen totalt och lagar bara för barnens skull, annars hade jag nog kunnat leva på hämtmat och typ fryspizza Skäms
  • 4ungar
    Ladycocos skrev 2011-05-29 09:49:51 följande:

Jag funderar också på sjal, för med två små och en 2åring så känns det som ett måste för att kunna förflytta sig smidigt, även runt i huset..

Lustigt det där med vagn... Till sonen läste jag ALLT om vagnar, och trodde uppriktigt på alla påståenden om att man klarar sig i minst 3 år med en bra kombivagn.. Så jag köpte en BRIO kombi. Sonen använde kanske liggdelen i 4 månader, sen var han för stor för den i vinterkläder, så jag bäddade i sittdelen med fårskinn och åkpåse. Redan kring 1 år ville han INTE sitta vänd mot mig, och jag som var tvärsäker på att han skulle åka mot mig så länge som möjligt

Men vad gör man när han är på väg att krypa ur selen i sin iver att se framåt?? Jo vänder, och då insåg jag att det var lika bra att gå över till BRIO Sitty som jag trodde jag skulle ha från ca 2,5.. Tji fick jag!! Lustigt nog så har jag de senaste månaderna önskat mig en smidig vändbar vagn till honom, för nu märker jag istället att han skulle vilja kunna prata mer med mig

Kolla måtten sittdelen på tvillingvagnarna! Jag har sett flera där benutrymmet är jättekort! Nu lärtwinsen vara mindre än sonen, men han är vid 21 månader 95 lång, och drar 104 i kläder, inte alla vagnar som han sitter bra i!

Sen finns denna....
    www.kopbarnvagn.se/cgi-bin/ibutik/AIR_ibutik....

Håller med dig Gellah, finns ingen vagn som passar alla. Har tyvärr inte ens hittat den optimala vagnen för mig själv..

Hur länge får ni gå i era tvillinggraviditeter? Här i Östergötland är det igångsättning v 38 om inget har hänt, känns skönt med ett slutdatum

Jag kommer antagligen föda på SÄS denna gången (om det inte skulle starta på tok för tidigt, då blir det Östra) och här får  man gå 40 veckor sa min barnmorska. Därimot är dom beredda på att plocka ut mina bebisar tidigare pga komplikationer under de förra graviditeterna.
Svar på tråden tvillingar i höst?