• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Busan10
    mumama skrev 2011-05-29 15:22:54 följande:
    samma sak hos min bm
    viktuppgången eller sjukskrivningen? :)
  • mumama
    Busan10 skrev 2011-05-29 15:27:52 följande:
    viktuppgången eller sjukskrivningen? :)

både och :D

MEN hon påpekade även att det brukar uppstå lite mer komplikationer iom flerbörd och att fk sällan bråkar om sjukskrivningar för flerbördsgraviditeter....

Nu har jag fått nog av att vara gravid!! PÅ RIKTIGT!!

Denna dagen började med att jag knappt kom upp ur sängen, huvudet värker, kroppen värker magen bråkar och ungarna i mager använder urinblåsan som en fotboll! Vidare är mannen sur, sonen kärlekskrank och lägenheten skiten.... Tvättat, städat och försökt prata med sonen,... nu är jag så trött och har så ont att jag kan börja gråta vilken sekund som helt... på detta ( ja det kan ju inet ta slut!!) så är illamåendet tillbaka och halsbrännan leker tafatt i halsen.....

på detta ska jag plugga heltid i sommar och försöka ta det där jävla körkortet! Jag känner mig helt klart myyyycket nere idag.... =(

• spattanjansson
    Busan10 skrev 2011-05-29 15:22:40 följande:
    Ja fast jag och linda väntar ju tre,  det är det vi hört 25kg på :)

Ok.. tycker det är lite dumt skrivet i både boken och på hemsidor, alla mår ju självklart olika men att skriva ut att sjukskrivning från v25 är väldigt viktigt för att både mamman och barnen ska må bra. det känns lite överdrivet!
    Vilken vecka är du i?
    ja du har ju 3 små fisar :) det blir ju några kg extra...fast 10 till åter ju lite mycket...men haha..jag är ju ingen expert...jag kommer säkert LÄTT gå upp 25 kg med 2...kommer äta upp mig några kg av allt onyttigt som jag vräker i mig (mest glass och potatischips). Ja tycker oxå det stod en del konstigt i den boken..väljer att ta en del med en nypa salt...man KAN ju faktiskt må bra länge länge även ifall man väntar 2. Du har ju 3 och såklart sliter det mer på kroppen..så man får nog RÄKNA med sjukskrivning från 25...men man vet ju aldrig!
    Går in i vecka 18 imorgon...
    mumama skrev 2011-05-29 15:37:53 följande:

både och :D

MEN hon påpekade även att det brukar uppstå lite mer komplikationer iom flerbörd och att fk sällan bråkar om sjukskrivningar för flerbördsgraviditeter....

Nu har jag fått nog av att vara gravid!! PÅ RIKTIGT!!

Denna dagen började med att jag knappt kom upp ur sängen, huvudet värker, kroppen värker magen bråkar och ungarna i mager använder urinblåsan som en fotboll! Vidare är mannen sur, sonen kärlekskrank och lägenheten skiten.... Tvättat, städat och försökt prata med sonen,... nu är jag så trött och har så ont att jag kan börja gråta vilken sekund som helt... på detta ( ja det kan ju inet ta slut!!) så är illamåendet tillbaka och halsbrännan leker tafatt i halsen.....

på detta ska jag plugga heltid i sommar och försöka ta det där jävla körkortet! Jag känner mig helt klart myyyycket nere idag.... =(

BLäää låter som du har en skitdag!! Vet du det är nog fan bar aoch härda ut den och hoppas det känns bättre imorgon..en del dagar är fan bättre o viga åt att må skit och sen ta nya tag dagen efter...Jag har haft några skitdagar...tycker inte magen växer..inget större väsen från pluttarna och magen känns mest degig..och så har jag ont som fanken i bäcken/ligament eller va fanken det nu är. 
    Dessutom är jag så jäkla förstoppad så jag har kramper i rumpan...har precis druckigt lite katrinplommonjuice och det var så jäkla äckligt så jag höll på att kräkas..men det är bara att härda ut...
    Om jag sitter/ligger så måste jag genast gå och kissa..:Var och tittade på ett bröllop igår där man reser/sätter sig och jag trodde jag skulle aaavliva! Jag behöver ett UL eller lyssna på hjärtljud NU känner jag...kanske ska fejka smärta? Fast det vet jag att jag inte kan...vi kan bara lyssa på hjärtljud hos vår BM här där jag bor..ultraljud får jag åka 6 mil för....
    Blev lite svordommar ser jag men det bjuder jag på :)

EGO: alltså hur mycket katrinplommonjuice behöver man häva i sig varje dag för att det ska ge effekt..nån som vet?
  • Frila2

Detta läste jag ska vara väldigt bra för att få igång magen.

Fiberrik blandning till frukosten

Blanda

1,5 liter vatten

2,5 dl fikon

2,5 dl katrinplommon

2,5 dl russin

1,25 dl linfrö.

Låt stå över natten.

Tillsätt 1,5 dl vetekli och koka

blandningen i 10 minuter.

Lägg 2 msk av blandningen till exempel på gröten till frukosten.

Förvaras i kylskåp, men kan också frysas.

• Busungarnas mamma

Oj, vad ni har skrivit i helgen

Jag har ju inte varit inloggad sedan i fredags kväll, så nu har jag läst i kapp lite.

Vi har varit på fotboll med Felix både igår och idag. De har spelat klassfotboll.

De gick vidare från sin grupp igår, så det blev mer fotboll idag.

Tyvärr förlorade de kvartsfinalen idag, men de var ganska nöjda ändå

Vi väntar förmodligen enäggs och de är tjejer. Vi vill gärna att man ska uttala namnen som ett S i slutet.

Våra killar heter Felix och Måns, och nu har vi förslag på

Alice

Lovis

Agnes

Ines

Kommer ni på fler så skriv dem gärna

Vi kollar på Baby Travel Dublin just för att det är den vagnen som tar minst plats när man fäller ihop den.

Tycker dock inte riktigt om att jag inte kan ha tvillingarna emot mig när det är dags för sittdelen...

Nu blir vi 6 personer i familjen, så vi måste byta bil, det kommer bli bli en VW Touran som är 7-sitsig. Det sjunde sätet kan man fälla ner.

Måns blir två år i augusti, så det får bli ståbräda till honom, samt att man kan bära ena tvillingen om han vill åka vagn. Jag kommer nog inte att ta några längre promenader själv med tvillingarna och Måns utan det får vänta till Tobias är hemma och någon av oss kan ta Måns i sulky. Felix är ju åtta år, så för honom behöver vi inte bekymra oss

Igår gick jag in i vecka 22 - TJOHO

Felix 03 Måns 09 och bf med tvillingflickor 7 oktober 2011
  • spattanjansson
    Frila2 skrev 2011-05-29 16:11:57 följande:
    Detta läste jag ska vara väldigt bra för att få igång magen.

Fiberrik blandning till frukosten

Blanda

1,5 liter vatten

2,5 dl fikon

2,5 dl katrinplommon

2,5 dl russin

1,25 dl linfrö.

Låt stå över natten.

Tillsätt 1,5 dl vetekli och koka

blandningen i 10 minuter.

Lägg 2 msk av blandningen till exempel på gröten till frukosten.

Förvaras i kylskåp, men kan också frysas.

Förlåt men det lät ju skitäckligt :)  jag tror jag börjar med att testa lite katrinplommonjuice och linfrö på jordgubbarna :)

Busungarnas mamma: mina favorittjejnamn är Ester, Vera, Vera och Rut :)
    Killnamn är Sixten, Hjalmar och Harry...
    som kanske märker gillar jag gamla namn...

Har en kompis och dom döpte sin tjej till Alva..det tycker jag oxå är supergulligt, min syskonbarn heter Hedda och Astrid och dom namnen gillar jag oxå såklart :)

I helgen ska vi titta på vagn..ska bli superspännande...måste "tyvärr erkänna" att bogaboo donkey växer mer och mer i mina ögon..synd att det inte går att få tag på förrens i november dock....plus att sittdelen ser så himla obekväm ut :)
  • spattanjansson

förresten...även ifall jag inte förespråkar halvfabrikat (mina barn kommer sällan om inte aldrig få det) men i tider av illamående så får man göra utandat....så kan jag fkatikst rekomendera findus pasta gratänger...Typ som ni vet deras pajer där man först häller i pasta och sen på någon slags sås och så gratinera i ugn..har både testat med köttfärs och nu med ost och skinksås och det smakar helt okej.... 

• gellabella
    Busungarnas mamma - Är ni säkra på att ni får in vagnen i Touranen? Vi har provat att få in Babytravel dublin i våran Corolla Verso och det gick inte. Maken tror att Touranen kan vara mindre än vår... Men det kanske inte stämmer?

Viktigt om man är hård och ökar fiberintaget är att man också dricker mycket har jag läst. Annars blir det motsatt effekt... Så mkt vatten kan också vara bra i kombination med fibrer. Har problem med att få i mig fibrer här i Thailand - allt är mest fett och sött... Och starkt, men det undviker jag - annars skulle gallan leka vulkan... Det räcker som det sprutar nu... Så jag ser fram emot en lite mer balanserad kost när jag kommer hem. Frukt ska ju vara fiberrikt så jag försöker äta mkt vattenmelon och papaya till frukost. Vet dock inte om det hjälper... 
  • gellabella
    mumamma - Stackare!!! Gråter Måste du plugga i sommar då? Du ska ju självklart göra det du känner för, men ta inte ut dig! Vet inte om sjukskrivning är ett alternativ? Hoppas verkligen det får släppa för dig snart! Och för alla er andra som mår crap!
  • Linda28
    Frila2 skrev 2011-05-29 10:52:53 följande:
    Jag ska spendera de första veckorna på min semester med att tömma frysen för där finns så mycket gammal mat att jag skäms. Sedan ska jag göra matlådor och frysa in och försöka komma ihåg att tydligt skriva på vad det är och när det gjordes. Annars blir jag tveksam till att använda det som finns där.
    Jag tänker som så att om vi hamnar på neonatal finns ingen matlagningsmöjlighet där och man kanske inte orkar när man kommer hem på kvällarna efter en heldag på sjukhuset. OM vi har tur och slipper neo så har man kanske inte ork att laga massa mat när man är hemma med två små bebisar och en tvååring.

Jag förstår problemet med att inte vilja äta samma mat två dagar i rad. Jag gör det för att man måste ibland men tycker verkligen inte att det smakar gott två dagar i rad.
    När din dotter låg på neontalen låg inte du också på sjukhuset då? eller hur funkar det?
Svar på tråden tvillingar i höst?