• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • mumama
    Sjejn skrev 2011-09-07 21:28:44 följande:
    Är det någon som vet hur länge de ger kortisonsprutor för lungmognaden om något skulle vara på g? För att förtydliga så är det inte det här, jag tror jag kommer gå till 40+0 utan minsta skymt av bebisar...
    de ger det i två omgångar helt med 24 timmar emellan. 
  • Sjejn

mumama: Jag tänkte mer på till vilken vecka? Och alltså under förutsättning att det hinns med, alltså, mer till vilekn vecka de tycker att det kan behövas och gör nytta.

• Frila2
    Sjejn skrev 2011-09-07 21:34:46 följande:
    mumama: Jag tänkte mer på till vilken vecka? Och alltså under förutsättning att det hinns med, alltså, mer till vilekn vecka de tycker att det kan behövas och gör nytta.
    Jag har för mig att de ger det om det finns risk att barnen kommer innan vecka 33+, kanske någon vecka senare.
  • Prezzo
    silverbebis skrev 2011-09-07 19:30:34 följande:
    mumama: Tack för tipset men har nog provat 3 olika såna på apoteket både på recept och utan- de kan ju hjälpa dagtid något men på nätterna är det ju värst och då är det ju bara vanlig nässprej som funkar men man vill ju inte använda det...Hur gör ni andra?
    Är så jobbigt att vara täppt i näsan, räcker med att man knappt kan andas för att lungorna inte får plats tycker jag. Jag har använt vanlig nässpray. Förra graviditeten använde jag också vanlig nässpray och nästäppan försvann direkt efter dottern kommit, inga problem alls med beroende eller liknande. 

Annars kan man ju be om att få rinexin utskrivet men de brukar läkarna vara väääldigt restriktiva med (vilket inte är så konstigt med tanke på den milslånga biverklingslistan...).   

• sofflan82

God morgon! Hur har ni det idag?

Själv sitter jag och väntar på samtal från min bm, då jag haft sådan extrem klåda i natt. Var ju på besök där igår och tyckte att klådan blivit betydligt bättre, så vi tog inga nya lever och gallsyreprover. Men igår kväll och i natt har det varit olidligt. Var uppe och duschade vid 3 tiden och smorde in mig, men det hjälpte inte mer än en timme innan det var igång igen. Efter frukosten i morse har jag varit så trött så jag tror att jag somnade ifrån klådan lite. Så nu skulle vi kolla upp om jag skulle till henne och ta leverprover (gallsyra ska man ta fastande..) eller om det var bättre och kolla upp det på förlossningen direkt.

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • sofflan82

Jag och bm har kommit överens om att jag ska upp på obstetriska mottagningen imorgon för att få remisser till labbet för blodprover. Sedan har jag tid kl 13 för att få resultaten av proverna och diskutera hur vi ska få bort klådan. Jag är mest rädd att de inte hittar något så att jag inte får någon direkt hjälp.. Jag har ju känslig hy sedan innan, men har aldrig reagerat med klåda eller så. Utan är överkänslig mot beröring (dermografism) och får som hudupphöjningar (typ av nässelutslag, men det kliar inte) på huden där jag rör för hårt. Kanske kan vara det som spökar? Jobbigt är det iaf..

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • spattanjansson
    sofflan82 skrev 2011-09-08 09:02:46 följande:
    Jag och bm har kommit överens om att jag ska upp på obstetriska mottagningen imorgon för att få remisser till labbet för blodprover. Sedan har jag tid kl 13 för att få resultaten av proverna och diskutera hur vi ska få bort klådan. Jag är mest rädd att de inte hittar något så att jag inte får någon direkt hjälp.. Jag har ju känslig hy sedan innan, men har aldrig reagerat med klåda eller så. Utan är överkänslig mot beröring (dermografism) och får som hudupphöjningar (typ av nässelutslag, men det kliar inte) på huden där jag rör för hårt. Kanske kan vara det som spökar? Jobbigt är det iaf..
    Usch ja kläda låter INTE roligt...hoppas dom hittar felet och att det finns någon superdupermedicin som tar bort allihopa omedelbart bums!
  • spattanjansson

Snart ska vi iväg på Föräldrarutbildning...idag var det efter förlossningen tror jag   I eftermiddag är det ju sen dax för TUL...börjar känna mig lite nervös faktikst  men det ville jag ju igår så jag ska väl inte klaga över det.

Igår var vi på IKEA och köpte på oss massa småsaker till bebisarna, nattlampa, förvaringslådor. I taket i deras rum blir det en liten maskroslampa..den ger ifrån sig så mysigt sken/mönster. Sen köpte vi sånna där tvättlappar och en liten speldosa iform av räv som dom fick lyssna på igår :)

• maemae

Härligt med alla bra bm-besök igår! Heja alla!

Jag var också inne på bm-besök. BM började skriva lite på ett förlossningsbrev, men vad ska man skriva. "Jag kan inte styra nåt, hjälp mig att få ut bebisarna på bästa sätt oavsett om det blir snitt eller vaginalt. ..och hjälp med amningen, för den var inte rolig sist!"

Jag har passerat 100kg (0,1 ton ;)), jag var däruppe med förra grav också så det är inte så konstigt. (Jag har 183 cm på längden oxå så det är nog inte så oväntat.)

sofflan82: Fy tusan för klåda! Har du fått kräm utskrivet eller äter du tavegyl-tabletter? Hoppas gallsyrona ser bra ut ändå. ..och klådan går över så fort bebisarna är ute! (Det gjorde det fö rmig förra gången iaf)

spattanjansson: Skoj med föräldrautbildning, är det specifikt för tvillingföräldrar eller blandat? Här ska vi ha tvillingträff på måndag, eftersom det är extrem-många tvillinggraviditeter så har dom satt iho pen liten tvillinggrupp. :)

35+4 och magen slår i låren när jag går i trappor, men annars går allt bra! Frisörbesök imorn, sen kan dom komma ut. :)

• Sjejn
    Frila2 skrev 2011-09-07 21:44:30 följande:
    Jag har för mig att de ger det om det finns risk att barnen kommer innan vecka 33+, kanske någon vecka senare.
    Tack!
    Prezzo skrev 2011-09-08 08:19:08 följande:
    Är så jobbigt att vara täppt i näsan, räcker med att man knappt kan andas för att lungorna inte får plats tycker jag. Jag har använt vanlig nässpray. Förra graviditeten använde jag också vanlig nässpray och nästäppan försvann direkt efter dottern kommit, inga problem alls med beroende eller liknande. 

Annars kan man ju be om att få rinexin utskrivet men de brukar läkarna vara väääldigt restriktiva med (vilket inte är så konstigt med tanke på den milslånga biverklingslistan...).   

Jag är en absolut nässpraysjunkie under mina graviditeter. Jag fullkomligt avskyr att vara täppt och för mig har det också släppt i princp direkt efter förlossningen. (Jag har iofs en tendens till att bli nässpraysberoende även som icke-gravid, men då brukar det ändå gå bra att sluta....

sofflan82 skrev 2011-09-08 09:02:46 följande:
    Fy fasen så jobbigt med klåda! Håller tummarna för att de faktiskt hittar något som du kan få behandling för.
Svar på tråden tvillingar i höst?