• mumama

tvillingar i höst?

Hej alla blivande föräldrar!

Tänkte se om det finns något intresse i en tråd för blivande tvillingföräldrar? Självfick jag chockbeskedet i helgen och har inte riktigt landat!

Någon mer som har flerbarnsgraviditet som vill snacka , gnälla och fundera tillsammans?

Har BF 16 Nov.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-06 22:15
    här kommer en länk om lite tvillingvagnar jag hittade
    barnvagnsblogg.blogspot.com/2010/08/vandbara-syskon-och-tvillingvagnar.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-04-15 14:53
    Bf-listan då!
    www.familjeliv.se/Forum-11-351/m58446506.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-03 11:25
    vår fantastiska bildtråd!!
    www.familjeliv.se/Forum-2-111/m58723722.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-25 20:25
    Nu börjar ju barnen komma så här är föelsedagslistan!
    www.familjeliv.se/Forum-3-44/m60719806.html
  • Svar på tråden tvillingar i höst?
  • Ladycocos

Ang hostmedicin kan jag varmt rekommendera Theracough! Till hela familjen, stora som små och gravida! Funkar toppenbra!!
    Extra effektiv blir den på sonen eftersom han vid behov glatt gapar och sväljer den trots den lite vuxna lakritssmaken...

Fråga till er andra som har 1an i säte. Är det bara här i Linköping som det inte innebär snitt, eller vill ni andra snittas?
    Jag var på läkarkoll idag, och 1an ligger åter i säte, men har enligt henne tid att vända på sig. Men här har det ju hela tiden varit sikte på en vaginat förlossning även vid sätesläge.. Tappen helt opåverkad så jag lär väl få vänta mina 5 återstående låååååånga veckor..

BB-väska: lite kläder till mig och barnen, försäkringspapper, linsvätska, schampoo etc samt modemet till mitt trådlösa internet.

• sofflan82

Eftersom att jag är förstföderska, så antar jag att det också bidrar till planerat snitt vid sätesbjudning..

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • xarizaw
    gellabella skrev 2011-09-08 13:41:14 följande:
    Hemma från TUL. Inte alls lika nöjd som jag brukar. Siffror och kurvor såg dock bra ut. Är i v. 35+6.
    1:an fortf. i säte 2267 g -17,9%
    2:an fortf. i huvud 2479 g -10,2%
    Inom normalspannet för enlingar alltså, så det är ju inget att klaga över. Dessutom skiljer det bara 200 g mellan dem mot 400 g förra gången. På kurvorna såg det ut som att denna mätning var mer tillförlitlig än förra och samtidigt sa hon (läkaren) att det är väldigt svårt att mäta nu när det är så trångt där inne och de ligger i heeela magen. Hon försökte kolla tappen också med UL:et men 1:an ligger så långt ner och skuggar att man inte ser med vanligt UL denna gång.

Fick datum för snitt och det blev så sent som i v. 39+3!! Hade jag aldrig trott! Men hon sa att de tidigare haft 38 som gräns men att de sett att bebisarna oftare haft andningsproblem då än när de fötts senare så därför hoppas de för bebisarnas skull att de kan hålla sig så länge. Bara att gilla läget, men jag var inte alls inställd på ett så sent snittdatum så jag är lite låg nu. Det som känns jobbigt är att jag tidigare aldrig haft regelbundna värkar och därför är superosäker på när jag bör ringa in och inte. Det har ju liksom inte satt igång tydligt tidigare graviditeter för mig och hur ska då veta när jag ska ringa in nu!? Måste försöka ta till mig det de säger att jag hellre ska ringa en gång för mkt än en gång för lite... Blä.

Får läsa ikapp senare för nu ska jag äta choklad och läsa inredningstidning...

Förstår att det känns tungt å vänta ända tills 39+3.  Hoppas chokladen smakade å tidningen gav lite verklighetsflykt.
  • Mem3
    Jag har börjat packa min BB väska fast jag hoppas att den bara behöver stå att samla damm iaf i 4 veckor till! Har lite kvar att packa imorgon, har så ont i mina höfter ikväll, dottern vår har börjar på hoppis och skuttis så jag fick åka dit med henne idag som tur va så han min sambo dit precis innan det började hehe, så jag slapp springa...

Ni som har packat ner kläder till bebisarna, hur mycket har ni tagit med er...? vi har inte köpt så mycket än så det blev nästan allt,  två outfits och varsin pjyamas. När jag hade fött min dotter så hade hon bara sjukhuskläder på sig tills vi åkte hem, för hon bajsade ner sina kläder vi tog på henne och jag hade bara två olika saker med mig!

Ladycocos: Tack för tipset om hostmedicin..!
  • xarizaw

Grattis å skönt å höra att det gått bra på tulen idag :) Roligt å höra att bebisarna mår bra.

• sofflan82

Vi har väl egentligen med oss två uppsättningar kläder (sedan ett plagg var i en mindre och en större storlek). På vår BB fotas barnen för att visas som webbisar, så ett ombyte är till det och sedan ett ombyte att åka hem i.

¤♥¤ Man måste tänka positivt! ¤♥¤ BF 18/10-11 med tvillingar ¤♥¤
  • xarizaw
    Nidra skrev 2011-09-08 16:26:19 följande:
    Grattis till alla som har varit på kontroller, det ser ju jättefint ut för er!

Gellah: Jag förstår verkligen din besvikelse! 39 + 3 är ju jättesent när man väntar tvillingar. Undra hur många procent som går ända dit? Kan inte vara så många. Hoppas chokladen smakar gott i alla fall!

Jag var på flödeskoll igår och det är fortfarande sämre flöde för tv2 (men han mår bra i magen just nu ia lall fall). Vi fick en jättebra läkare denna gång som tog sig tid att förklara vad vi kan vänta oss framöver. Flödet ska normalt öka mot slutet i takt med att bebisen växer och kräver mer. Detta gör att trots att motståndet i navelsträngen inte har blivit sämre i siffror så betyder det att navelsträngen inte kommer att kunna tillgodose bebisen det flöde som han kommer att behöva mot slutet. Läkaren sa att det bästa vore om förlossningen startade inom 1-2 veckor eftersom bebisarna då är ganska "små" och förlossningen borde då gå lättare, belastningen på tv2 blir mindre. Om jag går länge, till v 39 eller mer, så finns en risk att tv2 inte kommer att klara av förlossningen pga det dåliga flödet och jag kommer då att behöva snittas. Det kändes lite sådär att få höra detta, men det har man väl ändå någonstans förstått innerst inne. Förlossningen i sig är ju ett orosmoment och det känns inte kul att under förlossningen dessutom behöva oroa sig över flödet till tv 2. Det kommer bli svårt att kunna slappna av och bara lita på att allt kommer att gå bra känner jag.
    Nåväl, jag ska på ny flödeskoll redan på måndag, sedan blir det nytt TUL några dagar efter det. Det känns som att det börjar dra ihop sig nu. Kanske är en inläggning inte långt borta? Jag fick den känslan när vi var där. Nej, jag får inte tänka för långt fram nu. En dag i taget!

Nidra v 35 + 4
    Skönt at 2:an mår bra än så länge... Förstår att du oroar dig. Ingen som sagt ngt om igångsättning inom 2 v om de nu tror att det e bättre eller de vill verkligen vänta ut det in i det sista...  Hoppas att bebisarna får komma ut lagom snart å må bra!
    E nog en bra inställning att ta en dag i taget, känns kanske inte lika jobbigt då å lättare å hålla känslorna i styr.  
    35+0
  • Miafialutta
    Busan10 skrev 2011-09-08 15:58:09 följande:
    Jag har inte heller kommit så långt i min tankeverksamhet, iofs är jag bara i v25 men dom har ju sagt åt mig att vara beredd från och med nu.. men känns väldigt långt bort att bli mamma, jag räknar iaf med att vara gravid i minst 6veckor till =P

Vilken sorts bindor ska man köpa? stora nattbindor eller? hur mycket blöder man?

Hoppar in här en liten sväng...är också en tjuvläsare som "bara" är i vecka 15 med tvillingar. ;) Men just nu suuuger jag i mig information från alla möjliga håll och er tråd känns bra att kolla av ibland för att se vad som kan vänta för en annan om några månader.

Om bindor...när jag fick min dotter (vag. förlossning utan några större bristningar) tyckte jag att det var väldigt skönt med stora tjocka bindor. Funkade lite som stötdämpare också! :) Bindorna som finns på BB funkar perfekt och jag "lånade" hem några därifrån till de första dagarna hemma. Men sen fortsatte jag på gamla hederliga tjock-bindor ett bra tag tills det lugnat sig lite och den värsta ömheten lagt sig.  Man har ett rejält avslag som inte är så fräscht...
  • Mem3
    sofflan82 skrev 2011-09-08 20:10:38 följande:
    Vi har väl egentligen med oss två uppsättningar kläder (sedan ett plagg var i en mindre och en större storlek). På vår BB fotas barnen för att visas som webbisar, så ett ombyte är till det och sedan ett ombyte att åka hem i.
    Som vi då... har oxå ett att åka hem i och en som man kan fotas i. precis så tänkte jag oxå.. :)
Svar på tråden tvillingar i höst?