• victoriag

Varför har DU/DITT BARN en fjällräven ryggsäck?

Som rubriken lyder..
    Varför har alla just fjällräven ryggsäck? Enligt mig är dom fula, opraktiska (med bara ett stort fack, vad jag sett) osv.. Finns mycket snyggare, men det är ju bara vad jag tycker. Just det, dom är dyra också !!!
    Min sambo säger att kvaliten gör att alla köper en och att den håller typ hela livet ut, stämmer det? Är det därför alla köper en sån? :) Är väldigt nyfiken  !!! 

• Svar på tråden Varför har DU/DITT BARN en fjällräven ryggsäck?
  • In Sweden

De är relativt dyra, men de är bra ryggsäckar som är unisex, praktiska och håller otroligt länge även om man som jag bär omkring på många kilo, dag ut och dag in.

Nu har jag inte en Kånken utan en av deras andra modeller (Fjällräven vintage 30L), men jag kunde inte vara mer nöjd. Jag köpte den av två anledningar, dels så är den snygg dels så är den tillräckligt stor. Jag vill inte bära med mig 2 väskor med böcker.

Min kära syster har en Kånken hon haft i runt 8 år, nu börjar saker och ting gå sönder, men med tanke på hur ofta den har varit buren packad till maxgränsen så tycker jag inte att det är något att klaga åt.

• Cgm

Jag har precis köpt en ljus rosa normal kånken.
    Hade innan en minst lila dyr björnborg väska för 699 och den gick sönder precis överallt.  Skit kvalitet.
    Eftersom de sägs att kånken ska hålla så länge så var det största anledningen och sen var det bara för dom är så himla söta! Jag gillar facken på sidorna där jag kan ha min vattenflaska. 
    Facket med sittunderlaget är perfekt att lägga papper i om man inte har en mapp.
    Det jobbiga är dock att man inte kan bara ha linne på sig när väskan är tung för då skär banden in lite. (aj!)
    Det jag läst om kånken för småbarn är att de lätte glider av axlarna om de inte har en sån bröst sele som man självklart kan köpa till för typ 250 spänn. Dyrt. men annars är de ju uppskattade eftersom de så lätt går att öppna och få upp allting :)
    Jag ska nog köpa en till kånken normal till min son sen när de gör mer utflykter.

• Juronjaure

Jag har en för att den är snygg. Men jag har insett att den är opraktiskt, så om jag ska bära böcker eller annat tungt tar jag andra ryggsäckar. Hur man kan tillverka ryggsäckar utan midjerem är svårt att fatta. Hur man kan tillverka ryggsäckar som tål vatten SÅ ILLA är helt obegripligt.

• silhuett

De ser mest av allt väldigt obekväma ut, om man ska bära tungt. Fattar inte hur vissa av klasskompisarna på universitetet orkade bära runt all tung litteratur och datorer i en Fjällräven.
    Och snyggt? Hm.. Lite gullig är den, men känns mer rimlig som ett alternativ till en handväska än att användas som en riktig ryggsäck.

• har tre

Jag har en jag har haft i 12 (!) år, och det enda är att färgen är lite sliten. Då har den gått ett antal varv i tvättmaskinen också, förutom att den användes varje dag i iaf de första åtta åren. Nu använder jag den kanske bara ett par gånger i veckan då jag ofta bär lite tyngre.

Min man har en dator-Kånken med lite bättre axelband och den är också jättebra. Smidigt att den går att vaxa så att den blir vattentät. Håller bättre än de Haglöfs-ryggsäckar vi sliter ut på kanske två-tre år bara.

Sonen har en mini också när han ska sova över någonstans eller till förskolan.

Varför vi köper dessa? För att de är snygga och helt enastående i kvalité. Alla våra barn kommer få varsin mini + normal när de börjar skolan. 

Jag älskar Fjällräven just pga kvalitén. Behöver jag säga att vi har en hel del av deras kläder, jackor etc här också? För fjällvandringar och resor är det jättebra. Dessutom har vi ett 40 år gammalt fjällräventält som vi fått av min mor som fortfarande är i utmärkt skick. Som sagt, saker som bara håller och funkar gör att man kan tänka sig att lägga ett par kronor extra. 

• har tre
    Juronjaure skrev 2013-09-22 22:33:33 följande:
    Jag har en för att den är snygg. Men jag har insett att den är opraktiskt, så om jag ska bära böcker eller annat tungt tar jag andra ryggsäckar. Hur man kan tillverka ryggsäckar utan midjerem är svårt att fatta. Hur man kan tillverka ryggsäckar som tål vatten SÅ ILLA är helt obegripligt.
    Men du får ju vaxa den? Då blir den vattentät.
  • Anonym (Fin men opraktis)

De är superfina! Har haft till mig själv, men skulle ALDRIG köpa till mina barn! Där går liksom min gräns känner jag.
    Barnen får istället mindre fina, men mer funktionella väskor med breda axelremmar och ordentlig bröstrem.

• Juronjaure
    har tre skrev 2013-09-22 22:45:27 följande:
    Men du får ju vaxa den? Då blir den vattentät.
    Det är möjligt, men jag tycker att en ryggsäck ska tåla lite vatten utan att vaxas. Det gör mina andra ryggsäckar...
  • turkos77

Jag har haft min i 24 år nu. Bara förgen som är lite nött. Funkar hur bra som helst. Har tvättat den i maskin massa gånger. De håller superlänge.

Svar på tråden Varför har DU/DITT BARN en fjällräven ryggsäck?