• victoriag

Varför har DU/DITT BARN en fjällräven ryggsäck?

Som rubriken lyder..
    Varför har alla just fjällräven ryggsäck? Enligt mig är dom fula, opraktiska (med bara ett stort fack, vad jag sett) osv.. Finns mycket snyggare, men det är ju bara vad jag tycker. Just det, dom är dyra också !!!
    Min sambo säger att kvaliten gör att alla köper en och att den håller typ hela livet ut, stämmer det? Är det därför alla köper en sån? :) Är väldigt nyfiken  !!! 

• Svar på tråden Varför har DU/DITT BARN en fjällräven ryggsäck?
  • Loriyana

Varför folk har fjällräven:

* Av nostalgiska skäl. De är lite "retro"
    * De är snygga
    * De är hållbara

Varför jag INTE har en fjällräven:

* Den är elldeles för dyr
    * Saknar midjerem
    * Opraktisk

Skulle bli glad om jag fick en i present eller så. Då hade jag använt den för att den är snygg, men inte för att den är särskilt praktisk :)                 

• Sneeze

För att jag fick den i julklapp för typ 19 år sen, och den håller än. Den har bleknat, ett spänne har lossnat, men den följer mig överallt.

• Anonym (jättebra rygga)
    Juronjaure skrev 2013-09-22 22:49:57 följande:
    Det är möjligt, men jag tycker att en ryggsäck ska tåla lite vatten utan att vaxas. Det gör mina andra ryggsäckar...
    Mina Haglöfs har hållt betydligt sämre än Fjällräven efter ett varv i tvättmaskinen...
    Cgm skrev 2013-09-23 00:05:38 följande:
    De rekomenderar inte vaxning på naturkompaniet men inpregerings spray. www.biltema.se/sv/Hem/Stad-och-tvatt/Klad--oc.../ <-tex den från biltema ^^
     Klart de gör! Alla G-1000 vävarna går att vaxa. Fjällräven har eget vax just för den sakens skull.

Jag vaxar axlarna och ärmarna på mina Fjällrävenjackor också av samma anledning.

Jag har min dator i en kånken utan något eget datorfodral och den håller tätt, men jag vaxar den efter jag kört den i maskintvätt.

• Tittij

Vi har köpt två för att de är söta och har bra kvalité.

Däremot har vi nu upptäckt att de är ganska opraktiska. jag har svårt att få till remmarna på barnen. Det finns inget justerbart läge, utan bara jättelånga eller jättekora axelremmar. Det är tryck-knappar istället för såna där justerbara remmar. Eller är det vi som är korkade??

• Cgm
    Anonym (jättebra rygga) skrev 2013-09-23 10:29:35 följande:
    Mina Haglöfs har hållt betydligt sämre än Fjällräven efter ett varv i tvättmaskinen...

Klart de gör! Alla G-1000 vävarna går att vaxa. Fjällräven har eget vax just för den sakens skull.

Jag vaxar axlarna och ärmarna på mina Fjällrävenjackor också av samma anledning.

Jag har min dator i en kånken utan något eget datorfodral och den håller tätt, men jag vaxar den efter jag kört den i maskintvätt.

nope de är gjorda av Yttermaterial: Vinylon-F: 100% vinylal
    Så det är inte alls G-1000 och därav är impregnerins spray mycket lämpligare.

• Anonym (...)

Isch....så gräsligt fula....

• siolina

Jag och mitt barn har varsin på grund av att de är fina, praktiska och i förhållande till kvaliteten väldigt prisvärda.

• siolina
    Tittij skrev 2013-09-23 10:42:16 följande:
    Vi har köpt två för att de är söta och har bra kvalité.

Däremot har vi nu upptäckt att de är ganska opraktiska. jag har svårt att få till remmarna på barnen. Det finns inget justerbart läge, utan bara jättelånga eller jättekora axelremmar. Det är tryck-knappar istället för såna där justerbara remmar. Eller är det vi som är korkade??
    Skulle inte säga korkade... men det går att justera dem precis hur ni vill. Tryckknapparna är till för att fästa den del av remmarna som blev över.
  • Petrol

jag fick min av mamma som hon hade när hon var tonåring, det är väl en 30år sen iallafall och den håller än, och då brukar jag kunna slita ut grejer på  rekordtid av någon skum anledning.

Kan dock hålla med om att de skulle tjäna på lite större möjligheter i form av fler fack. Men som standard vardagsryggsäck så tycker jag den är kanon i de flesta fall. Inget man har med sig på fjället dock (lite ironiskt kan tyckas)

• siolina
    Petrol skrev 2013-09-23 11:39:35 följande:
    jag fick min av mamma som hon hade när hon var tonåring, det är väl en 30år sen iallafall och den håller än, och då brukar jag kunna slita ut grejer på  rekordtid av någon skum anledning.

Kan dock hålla med om att de skulle tjäna på lite större möjligheter i form av fler fack. Men som standard vardagsryggsäck så tycker jag den är kanon i de flesta fall. Inget man har med sig på fjället dock (lite ironiskt kan tyckas)
    Jag har förut min ryggsäck även en fjällrävenjacka. Den är varm och jätteskön, men den är inget man sätter på sin fjällräv dock, vilket kan tyckas lite märkligt... Flört
  • Wittra

Inte min stil överhuvudtaget, alldeles för retro och som folk sagt: remmarna ser sjukt obekväma ut. Skulle heller aldrig få för mig att använda såna där stora sportbagar som var moderna på 80-talet....finns såna på tradera nu har jag sett.

• Anonym (retro?)
    Wittra skrev 2013-09-23 12:08:18 följande:
    Inte min stil överhuvudtaget, alldeles för retro och som folk sagt: remmarna ser sjukt obekväma ut. Skulle heller aldrig få för mig att använda såna där stora sportbagar som var moderna på 80-talet....finns såna på tradera nu har jag sett.
    "för retro"? Vad innebär det? Retro är nog ett av tidens mest överanvända uttryck. Något som har funnits och brukats i decennier är inte retro. Det är inte en flirt med en förgången tid, kånken har ju alltid varit aktuell. Sedan kan det hända att den inte faller dig i smaken men den är ju inte retro för det.
  • Anonym (Therese)

Jag ville vara som alla andra när jag var barn och önskade mig en. Mina föräldrar vägrade, de var fula och stod för ett ideal de inte gillade.

Nu idag är jag djupt tacksam för att de aldrig gav mig något så fult och dyrt! 

• Juronjaure
    Anonym (Therese) skrev 2013-09-23 17:11:51 följande:
    Jag ville vara som alla andra när jag var barn och önskade mig en. Mina föräldrar vägrade, de var fula och stod för ett ideal de inte gillade.

Nu idag är jag djupt tacksam för att de aldrig gav mig något så fult och dyrt! 
    Haha, vad var det för ideal de inte gillade???
  • Anonym (-0-0-0-)

Dottern har en för att hon fick den i julklapp av sin faster. Hon älskar den, förmodligen för att den är rosa .
    Den används enbart för utflykter i skolan och packas då med en termos och en smörgås. När det blir dax att bära tyngre saker och längre sträckor kommer hon att få en annan ryggsäck.

Svar på tråden Varför har DU/DITT BARN en fjällräven ryggsäck?