• Pillson

Gekås babyskydd (bilbarnstol)

Är det någon som köpt Gekås (Ullared) Babyskydd, det för 389:- och är nöjda med det?

• Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)
  • alvide

Jag skulle inte chansa!
    Den kanske funkar att montera in i bilen.
    Men jag undrar hur den funkar vid en krock? Det är då man vet om den är bra eller inte.
    Har den genomgått krocktest som de andra kända märken på marknaden har gjort?

• Pillson

det måste ju vara godkänt för att få säljas idag, så jag tar för givet att det har genomgått tester

• alvide
    Pillson skrev 2011-04-12 12:21:14 följande:
    det måste ju vara godkänt för att få säljas idag, så jag tar för givet att det har genomgått tester
    Ja, de måste vara godkända för att säljas i Sverige. Godkända av EU:s normer.
  • cicci85

Godkänt betyder inte att det är säkert...

• Pillson

godkänt är godkänt, det innebär att det genomgått tester som babyskydd skall klara för att få säljas som babyskydd

• alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:27:08 följande:
    Godkänt betyder inte att det är säkert...
    Det där är en defination. Det kan finnas säkrare alternativ...
    Jag säger inte att den inte är säker för det vet inte jag.
    Jag vet bara att det är EU som bestämmer vad som är godkänt eller inte. Sen kan Sverige i sin tur testa och själva bedömma om ett babyskydd är säkert eller inte.
    Det är därför jag undrar om den är krocktestad i Sverige. För Sverige kan ha högre krav än EU men de kan inte förbjuda då EU bestämmer. Förstod du hur jag menade?

Det är samma sak att att man får åka framåtvänt från 6 månaders ålder eller tidigare i bil enligt lag men sen är det definitivt inget att rekommendera men det är inte förbjudet. Eftersom det finns kombistolar från 6 månader och ingen lag säger att man måste ha det bakåtvänt.
  • alvide

Nu kanske du förstod vad jag menade att det är skillnad på godkänd och godkänd.

• cicci85
    Pillson skrev 2011-04-12 12:41:23 följande:
    godkänt är godkänt, det innebär att det genomgått tester som babyskydd skall klara för att få säljas som babyskydd
    Självklart. Godkänd betyder att den är krocktestad i 50 km/h frontalkrock och 30 km/h bakifrån och den hastigheten klarar babyskyddet av iaf... Krockar man i 90km /h så är sannolikheten stor att Britax bilbarnstolar klarar sig bättre...
  • cicci85
    alvide skrev 2011-04-12 12:49:40 följande:
    Kolla att den är T-godkänd och inte bara E-godkänd. Äär den T-godkänd så är den godkänd enligt svenskt krav.
    Du kan läsa mer här:
    www.ntf.se/konsument/fraga5413.asp?katid=1
    T-godkännandet upphörde att gälla maj 2008... Nu används plusmärkning men inga babyskydd är plustestade.
Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)