• Pillson

Gekås babyskydd (bilbarnstol)

Är det någon som köpt Gekås (Ullared) Babyskydd, det för 389:- och är nöjda med det?

• Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)
  • alvide
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:29:57 följande:
    du kan alltså inte ens svara på min fråga om VART man kan läsa att bilstolar är  testade  i sverige?
    cicci85 skrev 2011-04-12 16:23:13 följande:
    I godkännandelappen ska det finnas en ring. Står det E5 där är den testad i Sverige, men med de vanliga kraven såklart.
    Tack då vet jag det står E1 på den att jag ville veta vart man kan läsa om att stolar är testade i sverige är för att när jag söker så får jag fram att stolar testas i 15 olika länder och VAD är det då som säger att den testats i sverige men med din förklaring om vilken beteckning som ska stå så vet jag ju att den inte är testad i sverige iaf!!
    Jo, jag kan svara men jag kanske inte kan svara på sekunden. Då det finns annat runt omkring mig än datorn!
  • alvide

Sen kan man oxå läsa:

Barnssäkerhetsstandard – ECE-etikett

Alla bilbarnstolar måste vara märkta med certifieringsetiketten ECE R44/04 som visar att de uppfyller säkerhetsstandarden.

• 7 michelingodingar

TS ska du köpa en bilstol i ullared så kolla märkningen den stolen jag köpte är godkänd t o m år 2009 efter det så SKA det stå ECE R 44/04 på denoch gör det inte det så är den alltså inte godkänd

denna info hittade jag

Alla godkända bilbarnstolar har en märkning på baksidan oftast i form av en etikett.

På etiketten ska där stå märkningen ECE R44 rev 04 och även ett stort E och en siffra

E och siffran motsvarar i vilket land stolen har godkänds i.

ECE märkningen är godkännandet för att stolen är enligt EU s krav. För att den ska var godkänd i Sverige och i övriga Europeiska länder.

På äldre stolar kan även märkningen ECE R44 rev 03 förekomma denna stol är då enligt kraven som ställdes i revisionen 2003 och dessa stolar gäller 2009 ut där efter är det ECE R44 rev 04 som gäller

• alvide
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:35:58 följande:

TS ska du köpa en bilstol i ullared så kolla märkningen den stolen jag köpte är godkänd t o m år 2009 efter det så SKA det stå ECE R 44/04 på denoch gör det inte det så är den alltså inte godkänd

denna info hittade jag

Alla godkända bilbarnstolar har en märkning på baksidan oftast i form av en etikett.

På etiketten ska där stå märkningen ECE R44 rev 04 och även ett stort E och en siffra

ECE märkningen är godkännandet för att stolen är enligt EU s krav. För att den ska var godkänd i Sverige och i övriga Europeiska länder.

På äldre stolar kan även märkningen ECE R44 rev 03 förekomma denna stol är då enligt kraven som ställdes i revisionen 2003 och dessa stolar gäller 2009 ut där efter är det ECE R44 rev 04 som gäller

Det låter bra.
    Vill man köpa nåt annat än de traditionella kända babyskydden som man vet är testade i Sverige så ska man verkligen veta vad man köper. Särskilt när det gäller säkerhet.
  • Neith
    7 michelingodingar skrev 2011-04-12 16:35:58 följande:

denna info hittade jag

jag ska ta en kik på min i dagarna. Min är inköpt sent 2010 så då borde det ju vara annan märkning på den. Återkommer :)
  • Neith

Hej på er! Nu har jag studerat mitt babyskydd. Följande står: ECE R44/04
    04 301216
    MAX-INF 0-13kg
    E1.

• Pillson
    Neith skrev 2011-04-13 13:05:54 följande:
    Hej på er! Nu har jag studerat mitt babyskydd. Följande står: ECE R44/04
    04 301216
    MAX-INF 0-13kg
    E1.
    tack för svaret!!

Det lät ju helt ok i mina otränade öron iallafall försökte googla på vad E1 står för men hittar inget...

någon som vet vad E1 står för (antagligen vilket land de är testade i) ?
  • cicci85
    Pillson skrev 2011-04-14 07:33:14 följande:
    tack för svaret!!

Det lät ju helt ok i mina otränade öron iallafall försökte googla på vad E1 står för men hittar inget...

någon som vet vad E1 står för (antagligen vilket land de är testade i) ?
    Tyskland.
  • Pillson

cicci85 skrev 2011-04-14 07:49:59 följande:

Tyskland.
    vad skiljer de svenska och tyska testerna?
  • cicci85
    Pillson skrev 2011-04-14 09:36:24 följande:
    cicci85 skrev 2011-04-14 07:49:59 följande:vad skiljer de svenska och tyska testerna?
    Just detta test som ger ece r44-04 godkännandet bör ju inte skilja sig, det är Europeisk standard. Sen har Sverige ytterligare ett test, plustestet, som är mycket hårdare krav. Plustestet testar även hur nacken påverkas på barnet. 
    Britax och Akta utför även mycket hårdare tester på sina stolar än vad som är lägsta godkännandet, så att stolen även ska klara av en kraftig krock utan att gå sönder. Det är ju mycket därför märkesstolar kostar mycket mer, det kostar mycket pengar att utveckla och testa bilbarnstolar.

Ece-godkännandet är ju det absolut lägsta godkännandet.
  • Pillson
    cicci85 skrev 2011-04-14 10:23:57 följande:
    Just detta test som ger ece r44-04 godkännandet bör ju inte skilja sig, det är Europeisk standard. Sen har Sverige ytterligare ett test, plustestet, som är mycket hårdare krav. Plustestet testar även hur nacken påverkas på barnet. 
    Britax och Akta utför även mycket hårdare tester på sina stolar än vad som är lägsta godkännandet, så att stolen även ska klara av en kraftig krock utan att gå sönder. Det är ju mycket därför märkesstolar kostar mycket mer, det kostar mycket pengar att utveckla och testa bilbarnstolar.

Ece-godkännandet är ju det absolut lägsta godkännandet.
    ok tack för svar
Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)