• Pillson

Gekås babyskydd (bilbarnstol)

Är det någon som köpt Gekås (Ullared) Babyskydd, det för 389:- och är nöjda med det?

• Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)
  • 7 michelingodingar

ja vi köptedet till vår minsta och har varit nöjda med det!! enda som jag inte var så nöjd med var solskärmen/sufletten som sitter på den började glappa rätt fort och åkte ner och till slutgick ena fästet av så då tog vi av sufletten  men den funka lika bra utan

• alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:51:13 följande:
    Självklart. Godkänd betyder att den är krocktestad i 50 km/h frontalkrock och 30 km/h bakifrån och den hastigheten klarar babyskyddet av iaf... Krockar man i 90km /h så är sannolikheten stor att Britax bilbarnstolar klarar sig bättre...
    EU är ju har ju oftast inte samma krav som Sverige. Det är uppenbart om man läser min länk till NTF.
    Det säger allt.
    Sen beror det som förälder vad man tycker sitt barn är värt. Jag skulle spara in pengar på annat än säkerhet.
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:54:39 följande:
    T-godkännandet upphörde att gälla maj 2008... Nu används plusmärkning men inga babyskydd är plustestade.
    Oj, det är ju tråkigt om inte NTF uppdaterar sen 2008 på sin hemsida. Var kan man läsa om de nya?
  • Pillson
    cicci85 skrev 2011-04-12 12:51:13 följande:
    Självklart. Godkänd betyder att den är krocktestad i 50 km/h frontalkrock och 30 km/h bakifrån och den hastigheten klarar babyskyddet av iaf... Krockar man i 90km /h så är sannolikheten stor att Britax bilbarnstolar klarar sig bättre...
    en tanke bara, hur bra klarar sig NÅGON som krockar i 90Km/h?

jag tror ju inte att de dyrare märkena klarar så värst mycket mera än gekås i det fallet faktiskt

Och ha bebisen framåtvänd skulle aldrig falla mig in att ha dem före iallafall tre år i vilket fall som helst som någon nämde att det var ok från 6 månader här ovanför...
  • cicci85
    Pillson skrev 2011-04-12 12:59:50 följande:
    en tanke bara, hur bra klarar sig NÅGON som krockar i 90Km/h?

jag tror ju inte att de dyrare märkena klarar så värst mycket mera än gekås i det fallet faktiskt

Och ha bebisen framåtvänd skulle aldrig falla mig in att ha dem före iallafall tre år i vilket fall som helst som någon nämde att det var ok från 6 månader här ovanför...
    Bakåtvända barn brukar klara sig bra, har sett många bilder på totalkrachade bilar där man kunnat lyfta ut i pricip oskadade bakåtvända bilbarnstolar med oskadda barn.

Det är fullt lagligt och godkänt att ha barn från 9 kg i framåtvända stolar som kan ha varit "bäst i test". Så mycket för säker...
    Att ha en treåring framåtvänd är oxå extremt osäkert. De bör åka bakåtvända tills de väger 25 kg och minst 5 år.
  • alvide
    cicci85 skrev 2011-04-12 13:02:01 följande:
    på NTF:s sida... www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?Rec... Till vänster kan man klicka på plustest och se vilka stolar som är plustestade.
    Tack!
    Jag läser oxå att man ska bara köpa godkända bilbarnstolar och att det ska vara märkt med E.
    Alltså kan man köpa stolar utan E-märkning?
  • Neith

Jag har köpt den stolen, och så även en väninna. Väninnan använder den flitigt och är väldigt nöjd med den, förutom lite glapp i sufletten (som någon annan skrev). Jag har ännu inte börjat använda den då kotten tittar ut först nästa månad.

Lycka till!

• cicci85
    alvide skrev 2011-04-12 13:12:26 följande:
    Tack!
    Jag läser oxå att man ska bara köpa godkända bilbarnstolar och att det ska vara märkt med E.
    Alltså kan man köpa stolar utan E-märkning?
    Jag har inte sett någon... Men man bör kolla att den är godkänd enligt senaste revisionen, ECE r44-04. Har sett stolar som är godkända enligt ece r44-03.
  • Pillson
    Neith skrev 2011-04-12 13:16:08 följande:
    Jag har köpt den stolen, och så även en väninna. Väninnan använder den flitigt och är väldigt nöjd med den, förutom lite glapp i sufletten (som någon annan skrev). Jag har ännu inte börjat använda den då kotten tittar ut först nästa månad.

Lycka till!

ÄNTLIGEN!! en som har den och kan ge ett riktigt omdömme 
    tack så mycket!!

Har du nån spec på den, tex vad den är godkänd för?
Svar på tråden Gekås babyskydd (bilbarnstol)