• Svar på tråden Vad äter ni i påsk?
  • lövet2

Det beror på vädret. Hos oss är påskhelgen traditionellt en helg full av skoterkörning, pimpelfiske och korvgrillning. Maten blir vad vi har tid och lust att laga.
    Nu i år är påsken så sen, att det kanske inte blir varken skoter eller fiske. Kanske vi satsar på lite godare mat i stället då?

• Kazeer

Lammstek med vitlöksmarinerad klyftpotatis.

Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • frankrike

Åh vad gott med lamm. Skippar ni resten av påskmaten då eller har ni annat också?

• Kazeer
    frankrike skrev 2011-04-16 18:21:28 följande:
    Åh vad gott med lamm. Skippar ni resten av påskmaten då eller har ni annat också?
    Lamm ÄR påskmaten för oss Men det dyker nog upp ett och annat ägg också.
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Jan Holmström 69

Varför äter ni ägg på påsken?

Till tråden - frugan sa något om kycklingfilé, men är inte säker. Får fråga henne vid hennes hemkomst.

Jan

• Kazeer
    Kazeer skrev 2011-04-16 18:27:59 följande:
    Lamm ÄR påskmaten för oss Men det dyker nog upp ett och annat ägg också.
    Faktum är att jag får inga associationer, när jag hör begreppet "traditionellt påskbord". När jag googlade kom det upp beskrivningar som på många sätt liknar det vi äter till jul. För oss har påsken alltid varit liktydig med lamm.
  • levandecharader

På påskafton hoppas vi på fint väder så vi kan grilla ett helt lamm. Till det har vi lite olika sallader, röror, såser osv.  Vi blir många så det blir lite buffé aktigt. Tror vi kommer ha nån slags förrätt också och vit chokladmousse till efterrätt.

• frankrike

Ska banne mig hoppa repris av julmaten och laga lamm med smarriga tillbehör. Gud vad gott.

• La Lola
    Jan Holmström 69 skrev 2011-04-16 18:30:18 följande:
    Varför äter ni ägg på påsken?
    För att det är gott?
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Jan Holmström 69
    La Lola skrev 2011-04-16 18:44:17 följande:
    För att det är gott?
    Ät det varje dag istället för att välja ut en viss dag att äta det på. Påsken är till för att fira Jesus mördande av Judas så vitt jag vet, inte för äggens skull.

Jan
Svar på tråden Vad äter ni i påsk?