• Sanningsdan

Köpa ut åt 18-åring?

Som frågan lyder, köper ni ut åt 18-åringen? Varför? Varför inte?

Har en 17-årig dotter, vet att hon dricker ibland men kör stenhårt linjen att inte köpa ut. Nu har hon börjat fråga om hur det blir när hon blir 18. Hon tycker det är självklart att jag ska handla åt henne då eftersom hon får dricka alkohol på krogen. Men är det så självklart egentligen?

Hur resonerar ni andra tonårsföräldrar? (Vänder mej till tonårsföräldrar, ni som har små barn behöver inte svara, av egen erfarenhet vet jag att det är en sak vad man säger då och en annan hur det faktiskt blir, om ni ursäktar ;)

• Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?
  • Stårscha

Jag vet att jag har för unga barn för att svara, men jag tycker faktiskt att det är en principiellt viktig skillnad på att köpa ut åt 18-åringar som tar för givet att man ska göra det närhelst det ska festas, och 18-åringar som ber allra underdånigast om att man kanske kan köpa ut en flaska champagne till studenten.

Jag skulle faktiskt se det som en varningssignal att hon redan nu börjar höra sig för om hur det kommer att bli...

En urspårad tråd är en intressant tråd.
  • Birgitta2

Jag köpte inte ut. Men ville de ha ett glas vin till maten en lördagkväll efter de fyllt 18, så var det ok.Hände sällan i och för sig att de ens ville ha.

• Sanningsdan
    Stårscha skrev 2011-04-18 14:15:56 följande:
    Jag vet att jag har för unga barn för att svara, men jag tycker faktiskt att det är en principiellt viktig skillnad på att köpa ut åt 18-åringar som tar för givet att man ska göra det närhelst det ska festas, och 18-åringar som ber allra underdånigast om att man kanske kan köpa ut en flaska champagne till studenten.

Jag skulle faktiskt se det som en varningssignal att hon redan nu börjar höra sig för om hur det kommer att bli...
    Hur menar du med varningssignal? Jag  ser mer att det är en del av funderingarna inför det stundande vuxenlivet, eller den dag som åtminstone hon ser som början av det vuxna livet. Hon håller redan på att planera att körkortet ska tas samma dag som hon fyller, och sen ska det bli bilsemester med kompisarna, och DET skrämmer mej faktiskt mer att tänka på henne bakom en ratt ute i trafiken än på en fest här hemma.

Inte samma sak men det säger lite om hur hon tänker inför 18-årsdagen. Jag tror att jag även fortsättningsvis kommer att låta bli att köpa ut, men det är inte lika lätt med argument då. Man är ju trots allt myndig och får dricka på krogen. Och jag får ju faktiskt bjuda henne på alkohol här hemma. Luddig lag egentligen...hon räknas som vuxen, hon får dricka alkohol med oss här hemma...var går gränsen egentligen? Är det langning om hon t.ex skulle ta med sig en flaska vin härifrån efter ett sådant tillfälle? Inte för att jag ser att det skulle hända, men rent hypotetiskt?

Ge mej bra argument, den som har!  Det enda jag har just nu är "man får faktiskt inte". Det borde iofs räcka men för tonåringar är det inte lika självklart. Det finns så mycket dumma regler därute liksom...än så länge är mitt huvudargument "Du är inte vuxen". (Ska kanske lägga till att det argumentet räcker i dagsläget, hon skulle aldrig fråga)
  • Birgitta2
    mildamatildas skrev 2011-04-18 14:30:29 följande:
    Hur menar du med varningssignal? Jag  ser mer att det är en del av funderingarna inför det stundande vuxenlivet, eller den dag som åtminstone hon ser som början av det vuxna livet. Hon håller redan på att planera att körkortet ska tas samma dag som hon fyller, och sen ska det bli bilsemester med kompisarna, och DET skrämmer mej faktiskt mer att tänka på henne bakom en ratt ute i trafiken än på en fest här hemma.

Inte samma sak men det säger lite om hur hon tänker inför 18-årsdagen. Jag tror att jag även fortsättningsvis kommer att låta bli att köpa ut, men det är inte lika lätt med argument då. Man är ju trots allt myndig och får dricka på krogen. Och jag får ju faktiskt bjuda henne på alkohol här hemma. Luddig lag egentligen...hon räknas som vuxen, hon får dricka alkohol med oss här hemma...var går gränsen egentligen? Är det langning om hon t.ex skulle ta med sig en flaska vin härifrån efter ett sådant tillfälle? Inte för att jag ser att det skulle hända, men rent hypotetiskt?

Ge mej bra argument, den som har!  Det enda jag har just nu är "man får faktiskt inte". Det borde iofs räcka men för tonåringar är det inte lika självklart. Det finns så mycket dumma regler därute liksom...än så länge är mitt huvudargument "Du är inte vuxen". (Ska kanske lägga till att det argumentet räcker i dagsläget, hon skulle aldrig fråga)
    Jag kan ge dig ett bra argument. Hjärnan är inte färdig förrän 24-25-årsåldern. Och sprit/alkohol fördärvar hjärnceller! Dessutom är en berusad tjej på stan otroligt sårbar med tanke på våldet ute i samhället. Och det gäller även EFTER 20-årsdagen
  • mandelblomma
    Birgitta2 skrev 2011-04-18 15:00:23 följande:
    Jag kan ge dig ett bra argument. Hjärnan är inte färdig förrän 24-25-årsåldern. Och sprit/alkohol fördärvar hjärnceller! Dessutom är en berusad tjej på stan otroligt sårbar med tanke på våldet ute i samhället. Och det gäller även EFTER 20-årsdagen
    och det tror du hjälper...*s*

Ts, jag har en tjej som blir 18 år, jag köper inte ut för att de tär olagligt helt enkelt. Punkt liksom och jag behöver inte ge henne mer argument om jag nu inte vill.-
    Jag har ingen lust att förklara i rätten eller för soc hur min dotter och hennes kompisar fick tag på vinet jag köpte helt enkelt.

Hemma kan hon få ett glas vin till maten om hon vill, eller en cider/ öl en varm sommarkväll.
    Men inge ute festar sprit från mig och det trots att jag vet att min dotter är väldigt måttlig i sitt drickande och inte gillar att bli full.
  • Majsan70

Jag köper INTE UT! När de fyllt 20 år får de lagligen köpa själva på systemet och innan dess får de lagligt köpa alkohol på krogen. Jag vet att sonen får tag på öl ändå, men av princip tänker jag inte bryta mot lagen. 

• Sanningsdan
    Birgitta2 skrev 2011-04-18 15:00:23 följande:
    Argumentet att alkohol inte är bra biter nog inte på någon tonåring...just pga det faktum att hjärnan inte är färdig förrän i 25-årsåldern...de saknar mognaden att inse det helt enkelt.
    Vore det så lätt så skulle inga tonåringar dricka ju.

Jag är helt på det klara med att jag inte kan hindra henne från att dricka med mindre än att jag låser in henne på heltid. Och det får man visst inte har jag hört ;) Så därför kör vi med damagecontrol...försöker minimera risker och skador så gott det går helt enkelt. Köper inte ut, hämtar alltid efter fest. Får inte åka nattbuss, får inte sova över efter fest.

Men...värre blir det ju i och med 18-årsdagen. Då gör hon som hon vill. Och det är svårt att komma på några riktigt bra argument till varför jag inte ska köpa ut till henne när jag faktiskt kan bjuda henne på hur mycket alkohol som helst här hemma...helt lagligt. Någon mer som känner att det finns en lucka eller ett glapp i lagen här?
  • Sanningsdan
    mandelblomma skrev 2011-04-18 15:06:43 följande:
    och det tror du hjälper...*s*

Ts, jag har en tjej som blir 18 år, jag köper inte ut för att de tär olagligt helt enkelt. Punkt liksom och jag behöver inte ge henne mer argument om jag nu inte vill.-
    Jag har ingen lust att förklara i rätten eller för soc hur min dotter och hennes kompisar fick tag på vinet jag köpte helt enkelt.
    Japp, så resonerar jag också. Får hålla fast vid den ståndpunkten.
  • GrodanHopp

Hej TS! Jag har absolut inte(!) barn i den åldern då jag själv är drygt 20;)
    Men det var inte allt för länge sedan jag var i din dotters sits/ålder. Och jag kan säga så här, ditt dilemma är inget du behöver oroa dig för. När man fyllt 18 så är kompisar, och bla kompisars kompisar, betydligt mer villiga att köpa ut. Säger du: Nej jag tänker inte köpa ut. Så fixar hon det ändå. Jag tycker att föräldrar som säger nej är bra föräldrar!!

• Sanningsdan
    GrodanHopp skrev 2011-04-18 15:11:42 följande:
    Hej TS! Jag har absolut inte(!) barn i den åldern då jag själv är drygt 20;)
    Men det var inte allt för länge sedan jag var i din dotters sits/ålder. Och jag kan säga så här, ditt dilemma är inget du behöver oroa dig för. När man fyllt 18 så är kompisar, och bla kompisars kompisar, betydligt mer villiga att köpa ut. Säger du: Nej jag tänker inte köpa ut. Så fixar hon det ändå. Jag tycker att föräldrar som säger nej är bra föräldrar!!
    Hon har redan någon som köper ut....men det är så himla dyrt, klagar hon. Bra tycker jag, så blir det inte så ofta.

Ja du har nog rätt, när hon är 18 så har hon säkerligen folk i bekantskapskretsen som hunnit fylla 20 och som inte tar betalt för besväret ;)
Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?