Stårscha skrev 2011-04-18 14:15:56 följande:
Jag vet att jag har för unga barn för att svara, men jag tycker faktiskt att det är en principiellt viktig skillnad på att köpa ut åt 18-åringar som tar för givet att man ska göra det närhelst det ska festas, och 18-åringar som ber allra underdånigast om att man kanske kan köpa ut en flaska champagne till studenten.
Jag skulle faktiskt se det som en varningssignal att hon redan nu börjar höra sig för om hur det kommer att bli...
Hur menar du med varningssignal? Jag ser mer att det är en del av funderingarna inför det stundande vuxenlivet, eller den dag som åtminstone hon ser som början av det vuxna livet. Hon håller redan på att planera att körkortet ska tas samma dag som hon fyller, och sen ska det bli bilsemester med kompisarna, och DET skrämmer mej faktiskt mer att tänka på henne bakom en ratt ute i trafiken än på en fest här hemma.
Inte samma sak men det säger lite om hur hon tänker inför 18-årsdagen. Jag tror att jag även fortsättningsvis kommer att låta bli att köpa ut, men det är inte lika lätt med argument då. Man är ju trots allt myndig och får dricka på krogen. Och jag får ju faktiskt bjuda henne på alkohol här hemma. Luddig lag egentligen...hon räknas som vuxen, hon får dricka alkohol med oss här hemma...var går gränsen egentligen? Är det langning om hon t.ex skulle ta med sig en flaska vin härifrån efter ett sådant tillfälle? Inte för att jag ser att det skulle hända, men rent hypotetiskt?
Ge mej bra argument, den som har! Det enda jag har just nu är "man får faktiskt inte". Det borde iofs räcka men för tonåringar är det inte lika självklart. Det finns så mycket dumma regler därute liksom...än så länge är mitt huvudargument "Du är inte vuxen". (Ska kanske lägga till att det argumentet räcker i dagsläget, hon skulle aldrig fråga)