• Sanningsdan

Köpa ut åt 18-åring?

Som frågan lyder, köper ni ut åt 18-åringen? Varför? Varför inte?

Har en 17-årig dotter, vet att hon dricker ibland men kör stenhårt linjen att inte köpa ut. Nu har hon börjat fråga om hur det blir när hon blir 18. Hon tycker det är självklart att jag ska handla åt henne då eftersom hon får dricka alkohol på krogen. Men är det så självklart egentligen?

Hur resonerar ni andra tonårsföräldrar? (Vänder mej till tonårsföräldrar, ni som har små barn behöver inte svara, av egen erfarenhet vet jag att det är en sak vad man säger då och en annan hur det faktiskt blir, om ni ursäktar ;)

• Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?
  • MamaInternational

Måste h*n dricka alkohol så finns det vattenhål till dem. Det heter krogen och dylikt.

• The sea refuses no river
    mandelblomma skrev 2011-04-19 11:23:32 följande:
    så vad säger du till soc  eller polisen den dagen de frågar då? Den dagen ditt barn och hans kompisar suptis skallen av sig och något hänt...; kört fulla utan körkort, lekt galningslekar som hoppa över tåget mitt i natten, inkommer till akuten och hamnar på IVA pga letala doser?
    Jo allt det här har jag haft på mitt jobb.

Att bjuda hemma på ett glas vin eller  en öl då man är 18 år känns ok, men inte att ta med sig till festen med kompisarna!
    Förlåt mig, jag antar att du i ditt arbete kommer i kontakt med sådana händelser - så din bild av det hela är kort sagt skev.

Är kränkande mot alla yngre individer att påstå att de kommer göra någonting dumt för att du minsann sett det hända hos andra.

Vi är alla som sagt, individer.
  • BlommyNess12

jag har inga problem med att köpa ut åt en vuxen och myndig person. Brukar köpa ut åt syrran, hon är 19 år, när vi ska gå på fest tillsammans. Kommer nog göra det efter arton års ålder till mitt barn också, efter att de är myndiga så ska de kunna hantera att inta alkohol, och bete sig. Det är faktiskt på deras eget ansvar om de dricker eller inte, jag tycker hela grejen med att inte få köpa alkohol på systembolaget förrän man är 20 år gammal är så jävla konstig, höj myndighetsåldern till 20 istället då.

• mammisen01

Do it! Tycker att det är bättre än att de köper hembränd sörja. Det kan bli farligt!
    Jag har köpt ut måttliga mängder till min 17-åring! Hon förtjänar att ha lite roligt även i gymnasiet. det är mycket med skolan

• angelicaan

Många av våra föräldrar (umgängeskretsen) köpte ut m förklaringen att de då åtminstone visste vad vi drack o hur mkt. HB var lika lätt att få tag på som systemsprit. Vet inte hur jag kommer göra faktiskt. Vill de så får de tag på det ändå.

• angelicaan

Och ja, tycker det är lite förlegat m 18 på krogen, men 20 hemma i vardagsrummet. Borde vara samma på båda ställena.

• Cinadixie

Jag håller med om att det känns orimligt att det är 18-årsgräns på krogen men 20-årsgräns på systemet, men så är nu fallet och det finns ju faktiskt en anledning till detta. När man dricker på krogen kan man inte hälla i sig obegränsade mängder, utan det finns alltid någon där som kan säga stopp när det räcker. Av samma anledning tycker jag att det är ok att bjuda sitt 18-åriga barn på alkohol hemma, men inte skicka med en flaska ut. Undrar också lite när lagen blev förhandlingsbar, och vad man lär sitt barn när man säger att det är ok att strunta i lagen för att man tycker att den är fel. Kan en 18-åring skilja på vilka lagar som det är ok att strunta i och vilka man måste hålla sig till? Det kan ju betyda att det även är ok att köra bil onykter t.ex. Eller?

• Tealhawk

Någon kompis har garanterat pojkvän eller syskon som är 20+, de borde kunna fixa åt henne också. Om inte så borde hon byta kompisar. Sedan får man väl lära sig köpa taktiskt när man är underårig och inte är garanterad sprit varje gång. Föräldrar ska inte köpa ut till sina barn. Det är både olagligt och pinsamt för barnets skull.

• Sodaspring

Nej, jag skulle inte köpa ut. Min bror är 8 år yngre än mig och när han var 18-19 så köpte jag inte ut. Kommer att ha samma policy när mina barn är i den åldern.

ღAnthony jan 06ღKian nov 07ღ
  • ylma

Mina föräldrar har aldrig köpt ut till mig och jag drack inte särskilt många gånger och det gjorde inte de vänner som föräldrarna inte köpte ut åt heller. De som däremot var as packade var de som hade föräldrar som köpte ut åt dem!

Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?