Hej.
Jag är inte tonårsförälder, men jag fyllde nyss arton år så jag vill bara berätta om hur mina föräldrar hanterar alkohol och hur jag ser på det. Jag har druckit lite då och då sen ungefär ett år tillbaka, har vart typ en cider till maten och alltid i sällskap av mina föräldrar. Jag har aldrig festat, för ingen i min umgängeskrets gör det heller, så innan jag började dricka för ungefär ett år sen hade jag aldrig gjort mer än smakat på cider, vin och öl och sånt. Mina föräldrar har accepterat att jag håller på att växa upp och det är de som har frågat om jag vill ha typ en cider till maten eller om jag och mina kompisar vill dela på en och så, och vi har pratat om det mycket och de har sagt att de tycker det är bättre att jag utforskar alkohol hemma med dem än att jag fyller arton och springer ut på krogen det första jag gör och super mig redlös typ, och det tycker jag är bra för just det att det aldrig har vart förbjudet har gjort att jag ser på alkohol mer som en 'social grej' och jag missbrukar det inte heller, utan jag dricker för att det är gott och för att jag känner mig mogen nog att göra det på en bra nivå liksom. Jag tycker det är bra också för att det gjorde att när jag fyllde arton kände jag inte att jag var tvungen att springa ut på krogen och utforska det spännande som alkohol är, och... ja, alkohol känns inte lika 'spännande' på det sättet att jag måste supa mig redlös bara för att testa, och trots att jag är arton nu och får dricka ute så har jag inte gjort det än, utan jag håller det fortfarande på den här nivån, fast jag dricker oftare nu.
^ lite OT kanske, så här kommer lite om hur mina föräldrar beter sig ang. att köpa ut. För någon månad sen skulle vi fira att en kompis fyllde arton, och då köpte min mamma ut 2,5 % cider ifrån Ica för att vi skulle ge det till henne som en del av hennes födelsedagspresent. Hon hade ingenting emot det och hon sa inte nej, men sen var det ju inte direkt nåt starkt, så. Men hon skulle nog inte köpa ut till mig om det inte var för typ en födelsedag, midsommar eller nåt sånt, eller om jag hade jättebra argument. Men pappa har alltid vart den lite mer 'tillåtande' föräldern och det är han som har frågat om jag vill ha en cider till maten osv., och häromdagen när jag skulle till en kompis så frågade han om jag ville ta med mig två cider hem till henne, så han skulle nog köpa ut om jag frågade för han vet att jag dricker på en lagom nivå och kan hantera det hyffsat bra ändå.
Jag kanske bara pratar för mig själv men det är ungefär såhär de flesta av mina kompisars föräldrar beter sig ang. alkohol och att köpa ut, och jag vet inte, det kanske är jätteovanligt att ungdomar dricker på den här nivån och kan hantera det ganska bra, men av erfarenhet tycker jag att du kan köpa ut till din dotter om hon sköter sig, inte missbrukar det, dricker på en lagom nivå och inte 'fjortis-dricker', alltså om hon inte dricker för att bli full utan för att det är gott och en social grej.
Oj, blev en wall of text, men kortfattat tror jag alltså av erfarenhet att man får en mer mogen syn på alkohol om det inte är en så förbjuden grej i hemmet, för jag tror att om det är förbjudet hemma så blir det mer spännande sen när hon fyller arton, och då kanske hon springer ut på krogen och super sig redlös det första hon gör, bara för att hon äntligen får liksom.