• Sanningsdan

Köpa ut åt 18-åring?

Som frågan lyder, köper ni ut åt 18-åringen? Varför? Varför inte?

Har en 17-årig dotter, vet att hon dricker ibland men kör stenhårt linjen att inte köpa ut. Nu har hon börjat fråga om hur det blir när hon blir 18. Hon tycker det är självklart att jag ska handla åt henne då eftersom hon får dricka alkohol på krogen. Men är det så självklart egentligen?

Hur resonerar ni andra tonårsföräldrar? (Vänder mej till tonårsföräldrar, ni som har små barn behöver inte svara, av egen erfarenhet vet jag att det är en sak vad man säger då och en annan hur det faktiskt blir, om ni ursäktar ;)

• Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?
  • mumama

Jag tycker ifs att staten har en dubbelmoral att det är ok att supa sig stenpackad på puben om du är 18 men inte ta en öl hemma....

Jag har inga barn i den åldern sjölv och bävar inför den dagen min systersom som idag är 15 kommer att fråga om jag kan köpa ut... Dels är det som någon säger olagligt , dels är det en dubbelmoral och en lag som är baserad på moral snarare än på fakta. Jag har lite svårt för sådana lagar.

Gör vad du tycker är bäst, köper du ut har du ju större kontroll på vad och hur mycket hon dricker, köper någon annan ut kan du sova med lagligt rent samvete.

Vet du hur hon hanterar alkohol? Super hon sig tokig eller dricker hon måttligt och kan säga nej tack?

• Sanningsdan

@mumama: jag eller hennes pappa hämtar henne från festerna och hon brukar inte vara dyngrak.. Påverkad, absolut, men inte redlös. Det har hon, som jag vet, varit två gånger och hon tyckte det var väldigt otäckt. Tror hon aktar sig för det, även om hon förstås inte kan sina gränser ännu.

• Smördeg

Jag kan säga såhär, om inte du köper ut så fixar hon det på annat sätt! Det blir bara lite svårare. Det är så det funkar.. Det finns lite olika anledningar till att hon frågade dig. Dels beror det på bekvämlighet! Självklart är det mycket lättare om ens egna föräldrar köper ut. Då slipper man höra av sig till sin kompis bror, som man aldrig någonsin har pratat med. En annan anledning är att hon helt enklet ville se vart du står i frågan. Självklart känns det en aning mer bekvämt att komma hem berusad då ens egna föräldrar indikerat på ett mer avslappnat förhållningssätt till frågan än vad man trott från början.

Nu är jag inte förälder än. Men jag svarar ändå pga av att jag vet precis hur det fungerar. Jag har märkt att föräldrar tenderar att bli oerhört "blåögda" till sina egna barn. Alla ni som tror att eran dotter/son kommer att dricka mindre på festen om det bjuds hemma, har fruktansvärt fel. Allt för ofta har man föräldrar som säger -det är väll bättre om jag låter honom/henne dricka hemma, då har jag ju kontrol. Detta är fel. Alkoholen som serveras i hemmet ses endast som en extra mängd utöver det man tänkt dricka på festen. Tro för fan inte att er sjuttonåring bara kommer att dricka "två öl" på festen bara för att personen i fråga blir bjuden på två glas rödtjut hemma. Och även om hon eller han inte har med sig något till festen betyder inte det att det kanske ligger en icakasse strategiskt placerad efter vägen, alt att det väntar på plats. En annan anledning till att man frågar sina föräldrar om de kan köpa ut beror på att man faktiskt vinner respekt av sina kompisar om föräldrarna köper ut, hur konstigt det än må låta. "Softa föräldrar" är ett standarduttryck i dessa sammanhang.

Nu till frågan du ställde. Jag tycker absolut att du ska köpa ut. Detta pga av att du då har koll på vad ditt barn dricker. Ungdomar har faktiskt en större respekt för "hemkört" och liknande än vad man tror. Däremot försvinner denna rädsla om man inte har något annat val. Dessutom i ditt fall, behöver du inte vara orolig på samma sätt att hon tackar ja till en jättesöt rosa drink innehållandes två roppar och en imovane.

Må väl!

• Håkan Johansson

Min son är bara 1 år nu, men när han fyller 18 kommer jag göra det ja. Det finns ingen anledning till att inte göra det förutom lagen. Och hellre det än att han dricker av andra.

• THEA och Grodan

Finns inte en chans att jag medvetet kommer att göra något som jag vet skadar min dotter (eller son såsmåningom). Även om min dotter säkerligen kommer att finna sprit någonannanstans kommer det aldrig vara jag som har "fyllt" henne. Och jag vill signalera till henne att det inte är okej, vilket jag inte tycker att det är.

♥ Tilde 980430 ♥ Alexander 070818 ♥
  • jennifer88

jag är inte tonårsförälder men det var inte allt för länge sedan jag var tonåring och har ganska nyligen haft den här diskussionen med föräldrarna då min broder, som redan när han var 16 år, ansåg att föräldrarna eller allra helst jag skulle köpa ut till honom. Som en snäll storasyster...

Jag drack inte mycket alls innan jag blev 18, kanske smakade på någon fest men då talar vi om max en cider. När jag fyllde 18 år frågade jag snällt om jag möjligen kunde få ta 2-4 cider från förådet och fick då svaret att endast om jag lovade at det var allt jag skulle dricka under den kvällen. Jag lovade och i motsats till många andra så drack jag inte mer än vad jag "fick". För mig var det bäst att få ta lite hemma så jag hade något och visste vad jag drack, och när andra försökte bjuda och hålla på var det lättare at stå emot. Jag hade eget och det räckte!

Bror min var helt annorlunda och hade noll koll, att låta han ta hemifrån vore bara idiotiskt då han garanterat inte skulle dricka endast vad han fick utan snarae allt han fick tag på. Därför var det tvärnej från både mig och föräldrarna då han tyckte vi skulle köpa ut. Starkare grejer skulle pappa eller mamma aldrig ens överväga att köpa till någon av oss.

Finns inget rätt eller fel och du känner din dotter bäst! men mitt råd är att i alla fall inte köpa starkare än vin/öl/cider och aldrig mer än du tycker är okej att hon dricker på en kväll.

• jennifer88
    jennifer88 skrev 2011-04-19 00:33:40 följande:

jag är inte tonårsförälder men det var inte allt för länge sedan jag var tonåring och har ganska nyligen haft den här diskussionen med föräldrarna då min broder, som redan när han var 16 år, ansåg att föräldrarna eller allra helst jag skulle köpa ut till honom. Som en snäll storasyster...

Jag drack inte mycket alls innan jag blev 18, kanske smakade på någon fest men då talar vi om max en cider. När jag fyllde 18 år frågade jag snällt om jag möjligen kunde få ta 2-4 cider från förådet och fick då svaret att endast om jag lovade at det var allt jag skulle dricka under den kvällen. Jag lovade och i motsats till många andra så drack jag inte mer än vad jag "fick". För mig var det bäst att få ta lite hemma så jag hade något och visste vad jag drack, och när andra försökte bjuda och hålla på var det lättare at stå emot. Jag hade eget och det räckte!

Bror min var helt annorlunda och hade noll koll, att låta han ta hemifrån vore bara idiotiskt då han garanterat inte skulle dricka endast vad han fick utan snarae allt han fick tag på. Därför var det tvärnej från både mig och föräldrarna då han tyckte vi skulle köpa ut. Starkare grejer skulle pappa eller mamma aldrig ens överväga att köpa till någon av oss.

Finns inget rätt eller fel och du känner din dotter bäst! men mitt råd är att i alla fall inte köpa starkare än vin/öl/cider och aldrig mer än du tycker är okej att hon dricker på en kväll.

Kanske ska nämna att föräldrarna höll fast vid principen att; är du ute och festar så sover du hemma och helst hämtar någon av oss. Får du skjuss hem så ska komma in och säga god natt oavsett tid på dygnet... de ville helt enkelt alltid veta att jag kom hem och mådde bra.
  • Mimmi2424

Min bror är 19 år och jag skulle aldrig köpa ut till honom. Detta beror helt på att jag inte vill ha det på mitt samvete om han blir alkoholförgiftad eller det händer en olycka. Skulle aldrig förlåta mig själv om jag "medverkat" till något sånt. Jag vet att han får tag på det ändå men inte lika lätt.

• dripdrop

Kan ju svara hur vi hade det hemma. Mitt barn är nämligen för litet ännu.

Vi fick smaka på alkohol hemma innan vi var 18. Helt odramatiskt, och det var nog bra. Vänner vars föräldrar var stenhårda på att barnen inte fick dricka, var ofta de som söp sig sjuka på div hemmafester.

Efter att vi fyllt 18 bad vi ibland att de skulle köpa några cider åt oss, skedde nog inte mer än en handfull ggr perioden 18-20 år. Då var det i samband med att de ändå skulle köpa en flaska vin eller så själva. Hände inte så ofta eftersom de inte dricker några mängder. Ibland bad jag även äldre syskon.

Nu har inte varken jag eller någon annan i min familj varit några stordrickare. Mycket tror jag det beror på våra föräldrars avslappnade syn på det hela, det böev liksom aldrig spännande eller förbjudet... Detta funkade bra för oss.

• Birgitta2
    mildamatildas skrev 2011-04-18 15:09:08 följande:
    Argumentet att alkohol inte är bra biter nog inte på någon tonåring...just pga det faktum att hjärnan inte är färdig förrän i 25-årsåldern...de saknar mognaden att inse det helt enkelt.
    Vore det så lätt så skulle inga tonåringar dricka ju.

Jag är helt på det klara med att jag inte kan hindra henne från att dricka med mindre än att jag låser in henne på heltid. Och det får man visst inte har jag hört ;) Så därför kör vi med damagecontrol...försöker minimera risker och skador så gott det går helt enkelt. Köper inte ut, hämtar alltid efter fest. Får inte åka nattbuss, får inte sova över efter fest.

Men...värre blir det ju i och med 18-årsdagen. Då gör hon som hon vill. Och det är svårt att komma på några riktigt bra argument till varför jag inte ska köpa ut till henne när jag faktiskt kan bjuda henne på hur mycket alkohol som helst här hemma...helt lagligt. Någon mer som känner att det finns en lucka eller ett glapp i lagen här?
    Jaså - det biter inte? Då var nog min tös ett undantag. Just att fulla tjejer är sårbara tog ordentligt på henne kan jag tala om.
Svar på tråden Köpa ut åt 18-åring?