• oOOo  oOOo

Klär pojken i kläning

"..och en annan sak, varför anses det ok att flickor ägnar sig åt "manliga" saker och kläder men inte tvärtom? Det är fult för pojkar att vilja ha "kvinnliga attribut" men inte flickor som vill ha manliga. " Snaggade småtjejer ser man ju nästan aldrig. Verkar inte vara så poppis bland föräldrar till tjejer.

• oOOo  oOOo

"Så håret är en bra indikator då. Kort hår = pojke, långt hår = oklart?" Nej, tyvärr. Men snaggade småtjejer blir nog behandlade som om de har haft cancer. Känner ingen mamma som snaggar sina döttrar frivilligt dock.

• oOOo  oOOo
    trollbottom skrev 2011-04-29 00:29:35 följande:
    Sen ser jag ärligt talat inte så många pojkar med snaggat hår heller. Kort hår möjligen men sällan snaggat

Själv har jag aldrig sett en snaggad tjej men en hel del snaggade killar. Skulle nog vilja påstå att det är lika ovanligt med snaggade tjejer som killar i klänning.
  • oOOo  oOOo
    trollbottom skrev 2011-04-29 00:36:46 följande:
    Men likt väl lika okej båda delarna. Bara för att det är ovanligt betyder det inte att det är förbjudet

Självklart är det ok. Det var bara ett svar på att småtjejer också begränsas av sina föräldrar i ganska stor utsträckning.
  • oOOo  oOOo
    trollbottom skrev 2011-04-29 08:33:43 följande:
    Detta för att vi blivit begränsade i könsnormer och det tar tid innan man lyckas bryta helt. Flera generationer
    Ja det beror på könsnormer. Men vad det beror på är ju inte det som diksuteras här. Alla vet att det beror på könsnormer.

Det som personen jag svarade inte visste/förstod är att flickor är begränsade precis som pojkar. Det visar att det inte är mannen som är norm. Det finns en norm för flickor och en för pojkar. 
  • oOOo  oOOo
    Joual skrev 2011-04-29 09:43:24 följande:
    Innebär det att lesbiska kvinnor (som inte alls strävar efter att attrahera det motsatta könet) inte är kvinnliga?
    Logiskt kullerbytta. För att något är kvinnligt betyder inte det att avsaknaden är icke kvinnlig.

Det är kul att spela boll
    Innbär det att det är tråkigt så fort man inte spelar boll? Nej, givetvis inte. Andra saker kan också vara kul.
  • oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 09:59:53 följande:
    anmäla en mamma för att hennes treåring får ha klänning!
    Fråmgår det? Problemet kanske är att just att det inte är "får" utan "måste".
  • oOOo  oOOo
    infragilis skrev 2011-04-29 10:11:05 följande:
    Tror knappast soc skulle gör anågot även om pojken tvingas. 
    Det är en helt annan fråga. Nu gällde det motivet till anmälan. Verkar som många här är överens om att det inte är ok att tvinga på barnen kläder de inte vill ha.
  • oOOo  oOOo
    Filoso Fisken skrev 2011-04-29 10:16:09 följande:
    oOOo oOOo - Vadå måste? Tror du att pojken tvingas ha klänning, bara för att han råkar vara pojke? 
    Inte vet jag. Min poäng är att det inte framgår av ts, så varör spekulara i det?

Om det är "måste" är det ju inte orimligt med en anmälan så varför anta att det är "får"? 
  • oOOo  oOOo
    Candelavern skrev 2011-04-29 10:18:39 följande:
    Med tanke på hur TS känner inför detta tvivlar jag på att hon inte skulle skriva ut det isåfall, med stora bokstäver. Självklart är det inte ok att tvinga på något barn klänning om det inte vill ha det.
    Läs vad som står istället för att hitta på och anta.
Svar på tråden Klär pojken i kläning