• oOOo  oOOo

Klär pojken i kläning

Anonym (apan) skrev 2011-05-01 14:42:58 följande:
    För att det sänder ut signaler om att barn har kroppsdelar som är tabu? Allvarligt, bikinitopp på en tvååring?
    Det är ju bara en tygbit.

Skall vi bry oss om hur barn upfattas av andra så det ju rimligt att låta bli klänning av samma anledning för dem som tror pojkar kommer behandlas annorlunda pga detta.
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 16:08:04 följande:
    Bikini kan lätt "sexualisera" (jag tror inte det är ett ord, men det förklarar bra) en liten flicka.
    Gäller det bara flickor? Kan pojkar ha bikini då?

Om det ligger i betraktarens öga skall det ju inte begränsa flickor eller pojkar. Pojkkar skall ju inte begränsas att inte ha klänning på grund av hur det kan uppfattas eller hur.
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 16:50:55 följande:
    Nej, pojkar skall inte ha bikini heller, samma sak vad gäller sexuellt betingade kläder gäller även pojkar...
    Varför är bikini på pojkar sexuellt betingat?
  • oOOo  oOOo
    Anonym (apan) skrev 2011-05-01 16:57:34 följande:
    Skulle du köpa trosor med öppen gren till din treåriga dotter? Ser du inte skillnad mellan skadan att sexualisera barn, och att låta dem vara barn?
    Men barn är ju inte sexuella, de går gärna nakna om de själva får välja. De skall ju inte begränsas pga vad andra tycker.
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 18:07:13 följande:
    Nä precis, varför då sexa till dem med klädesplagg som är avsett för vuxna? T ex varför sätta korta linnen som visar magen på en 5-åring? Eller ens 13-åring?
    Men att säga att bikini är avsett för vuxna är ju lika fel som att klänning är avsett för kvinnor. Det är ju bara en tygbit som man påstår är avsett för något. 

Tex, barn har ju underbyxor. Varför är inte dessa avsedda för vuxna då dessa är sexistiska?
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 18:48:46 följande:
    Du skulle alltså sätta stringtrosor på en 6-åring? Stilettklackar på en 7-åring? Du måste alltså säga ja på de här frågorna för att följa ditt eget tänk.
    Självklart, allt annat är ju begränsande för barnet. 
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 18:48:46 följande:
    Det beror på hur underbyxorna är utformade för om de ska bli sexistiska eller inte, t ex vita utan volanger eller framför allt, spets är inte sexistiskt.
    Snacka om att vara styrd av normer. Betyder det att spets och volanger på klänningar inte heller skall godtas? 
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 19:15:59 följande:
    Fråga: Du anser helt seriöst att stilett och string hör hemma på barn, för jag fattade ärligt talat inte ditt svar.
    Vill dom ha det så varför inte. Vill dom ha klänning så varför inte. Vill dom ha byxor så varför. Vill dom vara nakna på sommaren så varför inte. Vill barn ha volanger så varför inte(blir man objekt om man har volanger???)

Gäller även vuxna.
  • oOOo  oOOo
    Anonym (apan) skrev 2011-05-01 19:27:03 följande:
    Jag tänker i alla fall låta mina barn växa upp som barn.
    Snarare du tänker låta dem växa upp som du vill, inte som de vill själv. 

Segla inte under flagg att de får välja kläder själv om nu inte så är fallet.
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 19:36:32 följande:
    Herregud vilken inställning! Helt osannolik!

*och där tog diskussionen slut*
    Så går det när du använder dig själv som norm. 
  • oOOo  oOOo
    Teskedsmamman skrev 2011-05-01 21:27:27 följande:
    Det finns vissa saker barn kan bestämma själva, andra som vuxna ska bestämma... punkt slut liksom!
    Och vilka saker detta gäller vet just du. Argumenten väljs efter tillfälle. Ang klänning för pojkar så passar det att argumentera att barnet ska få välja själv, men det argumentet accepteras inte när det inte passar dig.
  • oOOo  oOOo
    Daeminimon skrev 2011-05-02 22:41:13 följande:
    Så återigen, hur behandlar man en son som en dotter?
    Köper bindor till honom när han kommer upp i tonåren kanske?
  • oOOo  oOOo
    MLT skrev 2011-05-03 00:07:46 följande:
    Hur behandlar man sin son som en dotter och vad är tjejkläder? Jag klär min son i rosa kläder, rosa nappar och han har flera dockor. I ettårspresent ska han få en barnspis med diverse tillbehör av mig och sambon. Det är inte tjejkläder eller tjejleksaker för oss, utan kläder och leksaker som vår son tycker om och det är ju det enda som betyder något. Kanske ger vi honom ett verktygsset eller någon maskin och förklarar att det här jobbar mamma med ;)  
    Vi har en strip stolpe hemma och sonen går på "Kids pole dance", vi förklarar givetvis att det här jobbar pappa med
Svar på tråden Klär pojken i kläning