Inlägg från: harmonihalsa |Visa alla inlägg
  • harmonihalsa

Januaribebis 2012

Hej!, Jag är gravid i vecka 12+1. Ska på ultraljud på privatklinik på fredag och se så allt är ok inne i magen. Fick en rejäl blödning i lördags men som tur var mådde bebisen bara bra och hjärtat tickade på . Moderkakan ligger väldigt lågt och eventuellt den som blödde, har nästan slutat blöda helt nu. Får hoppas bebisen fortfarande mår bra.

Ska bli skönt att de kollar bebisen och framför allt moderkakan för ligger den så lågt som de sa på akuten så ska jag ta det väldigt lugnt. Är sjukskriven denna veckan  och har sängläge tills det inte blöder mer. Gick ut och plockade vinbär men fick då ont i magen så kröp ner i soffan igen. Tur min sambo är duktigt  . Han och vår son på 2 år är vid havet och badar hunden .  

• harmonihalsa

Ames: Vilket bra tips om balanscykel, kollade upp det och ska helt klart beställa det till min 2 åring. Han sparkar sig fram med trehjulingen och det är svårt att köra på grusvägarna här. Tack igen .

Vi har med köpt ett baspacket från ikea och kompliterat med brio. Finns massor prylar som är roliga för barnen. Sebbe fick en lyftkran med bil och motor till som kan lyftas ur .

Längtar till ultraljudet i morgon, hade en liten blödning igår igen men inte alls som i lördags. Så vilar mer idag igen. Ikväll kommer Sebbes kusin så ska de få måla med fingerfärg-passar mig perfekt att kunna roa dem på så vis.

Tycker synd om er som har huvudvärk, jag har mycket i vanliga fall med under mina graviditeter försvinner de. Lite tvärtom men skönt. Jag brukar hitta knutor i nacken och skulderbladen som min huvudvärk strålar ut i från och så ber jag min sambo trycka ut dem. Att hålla på det ömma stället tills det lättar. Jag är sjukgymnast så vet att det är ok att göra det där men man ska inte trycka nere i ländryggen under graviitet. Nätt och mjuk massage går bra där.

• harmonihalsa

Ja min mage syns heller inte mycket och ändå har jag barn sedan tidigare. Mina bröst är fortfarande större än magen och då har jag verkligen inga stora bröst... Men jag hann njuta av en stor mage förra gången i alla fall så jag känner mig lugnare denna gånge . Det kommer en dag då det är jobbigt att böja sig för att knyta skorna och en ny upplevelse för mig var när jag kände magens hud mot bröstens undersida.

Vår hund behöver med mycket hjärnstimulering så mycket godissök, min lille kille gillar att gömma godisar som hon får leta upp. Hon får med bada i ån en liten bit här ifrån alla varma dagar och simma efter pinnar. Innan jag fick blödningen cyklade jag en runda med henne varje dag så hon fick även fysisk motion men blivit mindre några dagar nu. I förra graviditeten orkade jag gå långrundor varje dag i minst 60-90 min/gång, fattar inte att jag orkade. Men visst fick mycket sammmandragningar tidigt men förstod inte riktigt och tog dem inte på allvar.   

• harmonihalsa

Varit på ultraljud idag, bebisen var pigg och levde . MIn sambo fick med se den lilla och han tyckte det betydde mycket med detta ultraljudet i vecka 13 då vi varit så oroliga med blödningarna. Blöder lite igen så kommer vara hemma 2-3 veckor så bebisen får fästa sig ordentligt som barnmorskan sa. Nu har vi 14 bilder att gotta oss med

Tror inte jag känner något ännu, ibland har jag lite fjärilar i magen men tror det är bubblor i tarmarna. Jag kände inte fören vecka 18-20 sist.

• harmonihalsa

Ja min kusin jobbar bara en liten bit bort. Har inte haft kontakt med henne själv men hennes föräldrar har och hon är inte skadad med säkert skärrad förstås. Tycker det börjar bli sjukt med dessa terrordåd nu. Jag är aldrig politiskt engagerad men nu är jag arg över dessa grupper. Känns som de är ostopp bara...

• harmonihalsa

Ja vi kollade i morse och såg att det troligtvis är en man som ligger bakom allt. Man undrar ju vad hans föräldrar känner nu..

Varit hos hästarna och tränat den ena och nu strax lunchdax . Blir soppa idag men tomat, morötter, köttfärs m.m.    

• harmonihalsa

Hm låter gott med kräm. Vi har massor av äppel och päron här i nya huset . Gjort rabarberkräm en gång till sonen men han rös av det sura så han skakade i hela kroppen...Men kanske prova blanda lite som du skrev. Blir kanske det till kvällsfika  eller något. 

Köpte en stor bit rostbiff igår som ska tillagas till kvällsmat idag, synd bara den måste vara genomstekt... Vi lagar nästan alltid två middagar per dag, blir mycket mat men vi är inte så mycket för annat så har blivit så. Vi har däremot oftast grönsaker till kött eller fisk och måste inte ha potatis eller dyligt. Mkt mat i frysen men försöker köpa mycket direkt från gårdar.     

• harmonihalsa

Jag håller med om känsliga bröstvårtor. Jag ammade min son länge så mina bröst hann nog inte minska fullt för hade fortfarande mjölk i dem men nu kommer det inte som strålar längre som det gjorde länge innan utan är råmjölk redan faktiskt. Upptäckte det precis. Det minns jag inte att jag fick så tidigt sist.

• harmonihalsa

Jag känner heller inget i magen. Ibland känner jag något men tolkar det som tarmrörelser. Jag kände inte förren mellan vecka 18-20 sist så blir nog samma denna gången. När jag läser om det så skriver många om graviditeter och att man oftast inte känner det förren lite senare i graviditeten. Beror nog på var bebisen ligger m.m.

• harmonihalsa

De namn vi funderar på är Emilia och Oliver, inte helt nöjd med pojknamnet så ska fundera mer på det. Ska ni ta reda på kön? Det ska vi inte göra, vill ha den överraskningen sen.

Sjukskriven en vecka till för att kunna vila så blödningen slutar. Har blött till och från i 9 dagar nu. Sedan nytt beslut efter ultraljudet.   

Svar på tråden Januaribebis 2012