• Some

Januaribebis 2012

Romashka skrev 2011-08-10 16:19:48 följande:
    Ja, det blir ju det, men det går tyvärr inte riktigt att göra något åt saken... Vet inte var du bor någonstans. Själv bor jag i Stockholmsområdet. Kan därför tänka mig att det är "trångt" med tider här på de större sjukhusen...

Har ni fått höra bebisens hjärta vid besöket hos barnmorskan? Vi var där i måndags. Det var helt ooootroligt att höra hur ett litet hjärta slår! Jag kan fortfarande inte fatta att det är mitt eget barn liksom. Glad
    Här är också ont om tider, så det är väl däför. Och egentligen ska jag inte klaga, vi fick göra kub så jag har redan gjort ett ultraljud.
    happy until proven otherwise
  • Some
    Romashka skrev 2011-08-10 16:29:12 följande:
    Vad är kub för någonting? Jar inte hört det uttrycket förut...
    Det ett kombinerat ultraljud och blodprov som ger en sannolikhets beräkning för bl.a. downs syndrom.
  • Some
    Romashka skrev 2011-08-12 14:15:59 följande:
    Juni,

Får man fråga, varför ni fick göra ett kub-test? Jag undrar bara eftersom ingen av mina bekanta (som redan fått barn) har någonsin fått göra ett sådant test. Därför visste jag inte heller vad uttrycket betydde...
    Vi har kromosomavvikelser i familjen så vi har sk. speciella skäl. Annars får man göra det om man är över 33/35 beroende på landsting.
  • Some
    Syoss skrev 2011-08-12 14:40:26 följande:
    I vissa landsting, t.ex värmlands landsting, blir man erbjuden KUB-test oavsett ålder. Själv tycker jag att alla landsting borde erbjuda till alla oavsett ålder..

Köpte mina första mammajeans idag! Och oj va gravid jag såg ut helt plötsligt :P magen blev väldigt rund när det inte fanns något som "höll in" och tryckte på magen. Jag har mest gått i leggings hittills och resåren börjar trycka lite på nedre delen av magen, inte så mysigt. Så det kändes skönt att inget var där och störde.
    Nu längtar jag tills hösten kommer så jag kan börja använda dom :D   
    Jag har gått i mammabyxor sen vecka nio, i förra graviditeten. Jag älskar mammabyxor, jag ska aldrig byta Tungan ute
  • Some
    Ms J skrev 2011-08-12 15:29:30 följande:
    Hej tjejer!

Jag la till mig i presentationstråden för ett tag sedan men aldrig skrivit här. Vårt andra barn är beräknat till den 17 januari än så länge, ska på ul den 22/8. Längtar så!

Har ni andra börjat handla bebisgrejor? Jag vet att jag inte är riktigt klok men vi var faktiskt och hämtade den nya vagnen igår (köpte den på blocket) och försöker rättfärdiga det genom att intala mig och sambon att det kanske är lika bra då vagnen var splitter ny och kostade 1600kr mindre än i affären. "Vi sks ju dessutom på liten Sverigeturné nästa vecka och det kan vara bra att ha ifall dottern (nu 4 år fyllda) blir trött eller så....",  jag vet att jag inte låter klok! Ha ha ha!
    Välkommen :)
    Vi har kvar allt från första barnet, så det är inte så mycket som behövs. Men det vi faktiskt måste köpa har jag redan köpt en del av och spanat på annat. Vi är nästan halvvägs så jag ser ingen anledning till att vi inte skulle kunna handla allt som behövs nu. Jag räknar inte med att kunna gå på shoppingrundor längre än till oktober så det är lika bra att se till att allt finns.
  • Some

Är det någon mer än jag som har blivit gravid-dement? Jag kan inte räkna, säger fel på graviditetsveckor hela tiden och glömmer saker jag aldrig skulle glömt innan. Det börjar bli riktigt frustrerande.

• Some

Skönt att höra att jag inte är ensam om att vara virrig Glad

• Some

Här är det inte tillåtet att ha med barn på rul, oavsett ålder.

• Some
    Frökenolson skrev 2011-08-15 19:04:10 följande:
    Jag har 40 och behöver också äta, man skulle ha över 60 sa de till mej.det är skillnad på järnvärde och blodvärde/hb..
    Lustigt det där, jag ligger på strax över 40 och min bm har inte sagt ett ljud om att äta järntabletter och då har jag ändå varit där en gång extra.
  • Some
    GoodEnough mom skrev 2011-08-16 16:15:12 följande:
    Skulle ni avråda från att lyfta tungt? Ökar det missfallsrisk? Har hört att BM avråder från det främst för att man belastar rygg och bäcken, och senare i graviditeten kan framkalla sammandragningar genom att lyfta för tungt. Lyfte en soffa igår och det gick ju bra, men tänkte först efteråt att det kanske var dumt?

Bebis sparkar på bra <3 Nu lite mat. 
    Nej det ökar inte missfallsrisken vid en normal graviditet. Däremot måste man tänka på att knipa ordentligt när man lyfter. Bäckenbotten blir utsatt för väldiga påfrestningar under graviditeten och när man lyfter tungt ökar man påfrestningen just då och därför är det viktigt att knipa och hålla emot.
Svar på tråden Januaribebis 2012