• Some

Januaribebis 2012

Jag är också måndagssur. Jag har skickat iväg familjen till landet för att få sova ut lite och vad händer? Jag vaknar klockan 6 och kan absolut inte somna om. Det är inte rättvist.
    Nu kommer familjen inte hem förrän imorgon, så jag hoppas verkligen att jag får sova inatt.

happy until proven otherwise
  • Some
    curiosa skrev 2011-10-17 08:59:04 följande:
    Är det ngn som funderar på att föda hemma??

Jag har tänkt jätte mkt på det och skulle gärna göra det men sambon är mer tveksam.
    Jag kan hålla med om argumenten att om det händer nått så har de störst chans att klara det på sjukhuset men annars så känner iafl jag mig så mkt tryggare hemma än på en förlossningssal.
    Innan första så funderade jag på att föda hemma andra gången. Min fd pojkväns mamma födde sitt sista barn hemma och hon pratade alltid så lyriskt om den upplevelsen.
    Men så blev det snitt med Lillan så nu "får" jag inte föda hemma.
  • Some

Jag såg att ni har börjat prata om förlossningsbrev. Jag skrev ett förra gången, men den här gången kommer jag att skriva två. Ett för en vaginal förlossning och ett för snitt.
    Jag vet fortfarande inte vilken sorts förlossning det blir, så jag tycker att det känns svårt att förbereda mig.

• Some
    Velociped skrev 2011-10-17 12:20:17 följande:
    Bm-besök idag, alla värden var fortfarande jättebra och slipper järntabletter ytterligare ett tag. Mycket tacksamt! Däremot var SF-måttet nu utanför skalan i ovankant. Absolut inget att oroa sig för vid ett enstaka tillfälle, menade bm. Någon annan som har/har haft det så?

Sen undrar jag- hur många av er har er respektive med er på alla bm-besök? Min sambo har varit med på allt hittills men kunde inte just idag.
    Jag har ett fint kryss ovanför den översta kurvan. Jag hade en stor mage förra gången också, så jag är inte direkt förvånad. Och min bm reagerade inte alls på det.
    Får väl se om jag får diabetes den här gången, då kanske det blir lite mer gnäll angående sf-måttet.

Maken har följt med på hälften ungefär. Ibland är han på jobbet och ibland behöver jag få träffa bm själv. Om maken är med blir det lätt lite ofokuserat och ibland behöver jag få sitta ner och gå igenom allt jag är orolig för.
  • Some

För oss blir det ingen föräldrakurs. Förra gången ställdes den in pga. svininfluensan och nu får vi ingen för att det är andra barnet. Lite surt är det allt, jag hade velat få informationen om förlossning och lite annat.

• Some
    SFHelen skrev 2011-10-26 18:11:12 följande:
    Hur går en glukosbelastning till?

har aldrig gjort det och då har man 2 sedan innan denna graviditet. Ska alla göra sån?  
    När man gör en glukosbelastning så fastar man i tolv timmar och sen dricker man en sockerlösning. Sen mäter dom blodsockret efter två timmar. Om man ligger på 10.0 eller högre så har man graviditetsdiabetes.

Olika län gör olika. I vissa län gör alla gravida glukosbelastningen, i andra län så görs den bara om det finns ökad risk pga. fetma eller ärftlighet.
  • Some
    GoodEnough mom skrev 2011-11-07 09:10:55 följande:
    BM idag vid 14.00 :)

Jag har ont i bröstkorgen, vissa punkter men tror att det är muskler, fästena som gör ont. Har även ömma punkter ovanför brösten som gör ont. Halsbrännan från helvetet har startat på kvällarna, bränner och gör ont i strupen. Liten ligger tvärsöver magen och sträcker ut sig ibland så att magen ser jättekonstig ut - detta gör ont (min dotter tycker det är jättekul).

Annars har jag slutat med lergigan comp för ett par veckor sedan (fortfarande illamående men i bakgrunden och det överlever jag). Ni som har slutat har med dessa tabletter - om det är någon :) upplevde ni att bebisen blev vildare i magen sedan? Min prinsessa har blivit jätte vild och jag fick berättat för mig att hennes lugn tidigare säkert berodde på tabletterna.   

Sedan undrar jag över det här med förlossning. BM säger att den som fått barn tidigare ska åka in lite tidigare än förstföderskan men hon vet inte riktigt med mig eftersom jag blev snittad då förra gången (6 år sedan) och aldrig upplevde värkar om jag ska klassas som omföderska eller förstföderska. Ni som gjort snitt innan hur räknar er BM er som? 

Är det någon som vet något om risken med sätesbjudning en andra gång?    
    Vid planerat snitt innan förlossningsstart så räknas man som förstföderska, iaf i mitt län.
  • Some
    GoodEnough mom skrev 2011-11-07 10:06:54 följande:
    Oki, så då borde det väll vara samma här!? :)
    Ja det vore väl konstigt annars.
    nya mamman skrev 2011-11-07 10:01:41 följande:
    Är det någon som har mycket förvärkar redan?
    Igår kväll när vi slappa på soffan så hårdnande magen flera ggr under en längre tid och hade samtidigt mensvärk som strålade ner i ljumske och lår. Gjorde inte ont men kändes lite jobbigt...
    Har under mina 2 tidigare grav inte lidit av några förvärkar alls. När det kommit så har det börjat pang poff och det har varit på riktigt!
    Vill inte hålla på så här i typ 7-8 veckor till. Idag har magen hårdnat några ggr men ingen mensvärk än så länge. 
    Jag får sammandragningar med mensvärk ett par ggr om dagen. och sammandragningar utan mensvärk får jag mest hela tiden. Min barnmorska säger att det är normalt och att det ofta blir värre ju fler barn man har.
  • Some

Jag vill gärna amma igen om det går. med Lillan hade jag fruktansvärda sår och infektioner, först efter tre månader var amningen helt smärtfri. Men den här gången är jag bättre förberedd och jag vet att jag tyckte att amningen var en fin stund, när det väl slutade göra ont.

Vi kommer inte att ha kudde, varken i vagnen eller sängen. Vi köpte till Lillan men det var helt onödigt. Hon använder fortfarande varken kudde eller täcke.

• Some

All textil är impregnerad med diverse kemikalier så jag tvättar allt utom ytterkläder. Täcken och kuddar är också impregnerade med kemikalier och ett tunt påslakan räcker inte som skydd mot dom så jag tvättar det också.

• Some

Det är jättevanligt att man inte får symtom av sin uvi när man är gravid. De ggr jag hade det i förra graviditeten hade jag inte ont när jag kissade, jag var bara kissnödig och kände ett tryck mot blåsan.
    Uvi under graviditeten kan leda till sammandragningar och för tidig förlossning, så det är bra att läkare är uppmärksamma på det.

• Some

Min förlossningsväska kommer bli välpackad, men så vet jag redan nu att jag kommer att bli tvungen att stanna på bb i flera dagar. Då vill jag ha gott om kläder till mig och något att göra när bebisen sover.

Jag har skrivit ut min packlista och kommer nog börja packa under nästa vecka. Jag har haft mycket sammandragningar på senaste och ett par små blödningar. Allt har sett bra ut när jag sökt för det, men det börjar kännas som att Lillebror kanske inte stannar i magen tiden ut. Och skulle jag behöva åka in nu vill jag ha väskan klar.

• Some

Gränsen för graviditetsdiabetes går vid 10.0.

• Some
    Pusselbiten86 skrev 2011-12-10 22:44:08 följande:
    Känns pinsamt o ringa FL hela tiden :(

Ljusrosa/liiite mörkrött o slem + dessa förbannade SD..
    Hur hade ni gjort?

Så pinsamt ju :( 
    Jag förstår hur du känner, jag har sökt akut varje vecka i typ fem veckor nu. Men det är bättre att söka en gång för mycket än en gång för lite och om man blöder i tredje trimestern ska man alltid ringa till fl så får dom avgöra om du ska komma in.
  • Some
    misssally skrev 2011-12-21 18:29:29 följande:
    Är det någon som varit med om vändningsförsök här? Är det väldigt olustigt?
    Jag gjorde vändningsförsök förra gången.Jag tyckte inte det var obehagligt. Man får bricanyl vilket ger hjärtklappning och det kändes lite konstigt men för mig var själva vändningsförsöket inte alls jobbigt. Jag tyckte inte att det gjorde ont, men jag blev öm i huden efteråt.
Svar på tråden Januaribebis 2012