• Some

Januaribebis 2012

bumbi 84 skrev 2011-08-31 12:34:02 följande:
    Wihoo min sjukskrivning är godkänd
    Skönt!
    Jag kommer ihåg att jag tyckte att det var jobbigt att vänta på det beskedet förra gången. Lär väl bli minst lika jobbigt att vänta den här gången. Jag ska till läkaren på måndag så får vi se hur det går.
    happy until proven otherwise
  • Some
    Cvb skrev 2011-09-03 20:21:28 följande:
    Jag har sagt upp mig från mitt jobb för det blev för tungt och kunde inte omplaceras. Hade tänkt på på hp i november men min kropp orkade inte längre då foglossningen är otroligt hemsk !
    Så det jag undrar nu är om min penning kommer försvinna tills jag ska gå på fp ?  
    Hoppas nån förstår vad jag menar :p 
    Som jag förstår det så måste du anmäla dig till arbetsförmedlingen första dagen du är arbetslös för att skydda din sgi. Det bästa är att ringa fk och höra med dom.
  • Some
    Cvb skrev 2011-09-03 20:35:14 följande:
    Sedär.. Ja, jag får ta och ringa dom på måndag. Jag fattar absolut ingenting av det jag läser på deras hemsida :P Men tack för svar iaf. :)
    Nej hemsidan är minst sagt rörig. Jag har fått ringa hur många ggr som helst med frågor.
  • Some
    LillaEko skrev 2011-09-06 12:49:20 följande:
    En fråga till er som jobbar inom vård och ska söka gp, hur många lyft gör man på en dag?!?! Hur räknar ni?
    Alla lyft räknas. Om du lyfter ett ben för att ta på en strumpa eller om du drar vårdtagaren upp till stående från sittande. Jag kom fram till att jag gör minst 45 lyft per arbetspass så jag fyllde i 45 eller fler.
  • Some

Jag låg på +7kg häromdagen. Jag är överviktig sen innan så det känns inte direkt toppen. Men jag är hungrig konstant hela tiden och jag orkar inte hålla på att tjaffsa med maten. jag får banta bort det sen helt enkelt.

• Some
    Ms J skrev 2011-09-08 08:21:48 följande:
    Jag kommer att köpa fleeceoverallen i strl 56 mer än så har jag inte bestämt, ska titta igenom vad vi har kvar från dottern först.

Ni som gjort glukosen, har ni gjort den med eller utan citron? Jag gjorde det med och tyckte inte det var så illa alls. Smakade som lemonad, om jag minns rätt, är ju 5 år sedan sist! Haha!
    Jag tar alltid med mig en citron och jag tycker också att det smakar lemonad. Inte så farligt faktiskt. För mig är det värsta när illamående peakar efter en timme ungefär. Men det går över rätt fort.

När det gäller storlekar på babykläder så har vi rätt mycket i 50 och rätt mycket i 56. Lillan hade 50 i nästan 6 veckor och hon var en liten kräkis så det gällde att ha ombyten.
    Jag har köpt en åka-hem-dress i 50 till Lillebror men när jag handlar annat till honom så blir det 56 eller större.
  • Some
    Västeråsmamman skrev 2011-09-09 06:45:14 följande:
    Mötte en person igår som sa "va ska de snitta dig igen? Till min sonhustru sa de att de inte gör fler än 3 snitt"
    Jag svarade bara men vad har de för val? Barnet måste ju komma ut.

Efter i mitt fall 3 gf snitt så är riskerna ännu större med en "vanlig" fl.

Får ni också knäppa frågor??
    Folk är så obetänksamma. De tror att de har rätt att säga vad som helst bara för att man har en bebis i magen.
    När det gäller snitt så är det ju oerhört individuellt hur många man kan göra.
  • Some

Ammar gör man om man känner att man vill och kan. Barn klarar sig utmärkt på ersättning.

Jag hoppas kunna amma den här gången. Med Lillan hade jag tre månaders helvete med blödande sår och infektioner. Men när jag väl var igenom det så upplevde jag amningen som praktisk och en fin stund att dela med bebisen.

• Some
    Kajsa84 skrev 2011-09-11 17:23:49 följande:
    Okej, nu kommer jag med värsta konstiga saken och alla kommer nog tycka att jag är riktigt trög men here we go.

Hela dagen idag så har det "kliat" i brösten och speciellt bröstvårtorna. Det har det inte gjort innan och speciellt inte i bröstvårtorna så jag blev lite förbaskad och klämde till på brösten (kan inte klia för är så känslig i min hy så det svullnar upp och får sedan som migrän i ca 2 timmar) Och då kom det ut vätska ifrån båda brösten! Flera droppar. Blev helt paff. Min fråga är nu, är det vanligt? Om det nu är någon annan som vart tokig nog att klämma på sina bröst Haha

Ingen fråga är väl en dum fråga får jag hoppas :-P 
    Det är helt normalt i samband med och efter en graviditet. Det är råmjölk bara.
  • Some
    minjalin skrev 2011-09-12 17:59:45 följande:
    Var till läkarn idag och blev deltidssjukskriven för ljumskbråck, åderbråck i underlivet samt bäckensmärtor. Är sjukskriven 50 % från mina ordinarie 75 % fram till förlossningen om fk godkänner det. Är helt sjukt att man ska behöva gå och vänta 2 veckor innan man kan skicka in blanketter med läkarintyg. Första 2 veckorna står ju jobbet för, sen får man hem blanketter från fk som man ska fylla i och skicka in med läkarintyget och sen har dom 30 dagar på sig att besluta och så får man gå hemma under den tiden, och godkänner dom inte har man gått hemma utan ersättning. Helt sjukt system (som många andra av deras konstiga regler). Sen hade jag tydligen svampinfektion också så den ska behandlas inatt med en vagitorie. Fanns tydligen några starkare nu som räckte med bara en och sen ska det vara klart så det var ju skönt. Sen kollade hon tappen med ultraljud också för säkerhetsskull eftersom jag har så mycket sammandragningar. Men den var stängd som väntat (har inga smärtsamma sammandragningar så har inte oroat mig för dom men det var ju skönt att få det bekräftat). Men är som sagt riktigt irriterad på fk just nu >.<
    Visst är det ett sjukt system. Jag blev sjukskriven på 100% för min foglossning förra veckan så jag går också och väntar på att få veta om fk godkänner eller om jag ska bli utan inkomst i en månad :/
Svar på tråden Januaribebis 2012