Inlägg från: Sunflower Sthlm |Visa alla inlägg
  • Sunflower Sthlm

Januaribebis 2012

Grattis till alla lyckade RUL. Själv har jag mindre än två veckor kvar iaf, men det går segt.

Går snart in i vecka 18 och nu har magen börjat växa på allvar. Galet men mysigt. Men jag tycker att jag har som ont i magen på nåt vis. Svårt att förklara. Nån mer som har så? Och nån som vet vad det är?

• Sunflower Sthlm

Vi gjorde också RUL igår, sååå skönt att ha gjort det. Bebisen mådde fin-fint men var väldigt livlig så det var lite svårt att se allt man skulle se men tillslut gick det. Vilken lycka! Vi tog inte reda på kön utan det får bli en överraskning.

Grattis till alla andra lyckade RUL och lycka till ni som har idag!

• Sunflower Sthlm

Visst var det nån som gjorde en lista på gratis-prover (babyboxar) tidigare? Med länkar och allt? Orkar inte leta igenom tråden för jag tror det var ett tag sen, så den som gjorde listan får gärna lägga in den igen. Glad

• Sunflower Sthlm

Lillbumbin:
    Var det på just den vagnen det var 50% eller var det på andra vagnar också? Helt galet billigt ju! :) Undra om Barnens Hus någonstans i Sthlm har samma erbjudande.

• Sunflower Sthlm

Såg att ni diskuterade föräldrautbildning förut, när ska ni gå den? Vi har tre tillfällen per månad och man får börja med vilket man vill. BF är i slutet på januari, när hade ni börjat föräldrautbildningen?

• Sunflower Sthlm
    Wicky81 skrev 2011-09-27 16:32:02 följande:
    Kanske dum fråga men får man äta svart kaviar som gravid?

Ska ha en tjejmiddag där jag tänkte göra en förrätt med toast å räkor å kaviar mm, så slog det mig att jag kanske inte får äta kaviaren. Jag och en till är gravida....Så jag inte gör så vi stoppar i oss nått tokigt ;)
    Räkorna gick bra läste jag på livsmedlesverket.
    :)
    Enl. livsmedelsverket så går det bra att äta fiskrom när man är gravid. Titta under "Kan jag äta julbord när jag är gravid?" Finns under frågor och svar. Glad Jag googlade nämnligen för egen räkning för några månder sedan när jag skulle göra rårakor med röd rom.
  • Sunflower Sthlm

Majskorn och Caradan:
    Låter som det jag har, som en punkt mitt i skinkan som gör ont. Trycker jag på exakt den punkten så känns det som att nån tagit en kniv och vridit runt den i skinkan. Enl. massören jag går hos så är det muskelfästet och kallas även typ falsk ichias eller nåt sånt. Googla det och se om det stämmer in på er. Massage hjälper mig så det unnar jag mig för tillfället.

• Sunflower Sthlm
    roxylady skrev 2011-10-07 12:16:57 följande:
    Okidoki! Ja det kan det ju i och för sig göra. Det har du rätt i.

Så då är det lugnt antar jag? Du har inte några tips möjligtvis?
    Jag har provat några olika, var på bröllop för några veckor sedan och då fick vi gravida alkoholfritt vitt och rött vin. Helt ok faktiskt men nu hittar jag det inte på systembolagets hemsida. Ska se om jag kan ta reda på vad det hette. Om du hellre dricker mousserande så är Billabong rätt bra eller Schloss Boosenburg som finns i småflaskor för 16 kr. Som hittat när man vill vara med och skåla men är less på Ramlösa. :) Jag gillar lite mer torra viner i vanliga fall så om du föredrar söta viner så är tipsen nog inte till så mycket nytta tyvärr.

Och det är absolut lugnt att dricka alkoholfria viner när man är gravid. Jag hade en diskussion med en kompis som jobbar på systembolaget och hon säger att det går bra och det litar jag på. Tänker att hon borde veta. :)
  • Sunflower Sthlm
    roxylady skrev 2011-10-07 14:05:10 följande:
    Ja men då har jag nog hamnat rätt om man säger så :) Gillar inte heller för söta viner.
    Ja men jätte gärna! Okej! Finns billabong på bolagets hemsida? Tror att jag får skicka in någon annan att köpa vinet där ha ha. Tycker det är pinsamt, tänk om folk tror att man faktiskt köper alkohol fast man inte gör det :p
    Skickar nog in sambon *fniss*

Ja men visst! Är lite trött på ramlösan jag med ;) Och snart kommer ju jul å nyår också. Då kanske man vill ha nått gott. Och då sitter ju ett alkoholfritt vin bra :)

Ja nog borde hon veta :)
    Ja, båda finns på hemsidan. Välj alkoholfritt under varugrupp så får du upp alla som finns. De gånger jag har köpt har alla alkoholfria stått i en rund hylla, samlade. Väldigt smidigt och lätt att hitta då den hyllan har varit högre än de andra hyllorna. Skicka sambon du, det är helt ok tycker jag. Jag brukar skicka maken när han ändå ska köpa öl till sig själv. Glad 
  • Sunflower Sthlm

En fråga till er som varit med förut. Glad Jag har varit förstoppad precis hela graviditeten, har även IBS så det har bitvis varit lite kämpigt med att gå på toaletten. De senaste dagarna har jag helt plötsligt blivit mycket lösare i magen (ursäkta detaljerna Glad ), nån som vet vad det kan bero på? Är det vanligt att man får så innan förlossningen eller är det någon slags magsjuka eller nåt som jag råkat ut för? Jag har inte BF förrän 26/1...

• Sunflower Sthlm
    Moniqe1979 skrev 2012-01-10 11:52:31 följande:
    rätt vanligt att kroppen förbereder sig inför förlossningen med att "tömma systemet" så att säga...
    Ok, tack. Känns lite tidigt bara, det är ju första barnet så jag har lite räknat med att gå över tiden. Men, men... det blir väl som det. Oavsett skönt att kunna gå på toaletten iaf. Glad
  • Sunflower Sthlm

Wicky81:
    Min bebis är också rörlig fortfarande, med en vecka kvar till BF. Enl. min BM så behöver det inte betyda att det är långt kvar utan beror på faktorer som mängden fostervatten och bäckenmått. Vattnet kan gå även om bebisen inte är fixerad och om det händer ska man ringa förlossningen för att få komma in på koll så att huvudet hamnar rätt i bäckenet.

När har du BF?

Svar på tråden Januaribebis 2012