minjalin skrev 2012-01-04 21:49:33 följande:
Vet du om dom låg fel i magen eller om det var så att dom låg rätt men vände sig fel i förlossningskanalen? Oftast vet man ju inte innan att dom ligger så om man inte gjort ultraljud men jag är så smal så det känns tydligt knän och fötter fram och känner inga sparkar bak och min bm hittar ingen rygg. Kändes helt annorlunda med sonen som låg rätt. Men sen kan den ju ändå födas i framstupa kronbjudning om den vänder sig rätt innan den kommer ner i förlossningskanalen har jag fattat det som. Men jag fattar inte riktigt om läget påverkar öppningsskedet och smärtan under det eller om det bara påverkar om den kommer ner fel i förlossningskanalen och att det då kan bli komplicerat? Tycker inte jag får nån info av min bm utan hon försöker bara lugna, men jag är sån att jag vill ha fakta så jag vet vad jag har att vänta mig på på forumet hittar man några få som tycker att det vart jättelätt och hur många som helst som haft ett helvete jämfört med sina andra förlossningar och att barnen har drabbats av syrebrist och allt vad det nu är så man blir bara rädd :( Hade du hemska smärtor i ryggen när bebisen rörde sig i slutet om det nu var så att den låg så från början? Jag har ont bak mot tarmen hela tiden nu när det trycker mot men det är ingen hemsk smärta men jobbigt för att den är konstant, och när bebisen rör sig så ilar det bak i ryggen och tarmen men helt hanterbart. Men den smärtan jag fick inatt när den rörde sig var som topparna på förlossningsvärkarna med sonen fast kom helt plötsligt utan att byggas upp och var inte som en värk utan bara att bebis var helt tokig i magen och jag bara kallsvettades och skakade av smärtan.
Ingen aning om hur dom låg innan tyvärr första var fixerad men andra gjorde aldrig det . första var inga problem alls. men andra fastnade när hon skulle ut och dom tryckte ut henne genom att en låg på min mage och två på varje sida som pressade ihop mig. sen en mellan benen som försökte få henne att rotera. Hennes järtljud försvann nämligen helt men hon mådde prima när hon kom ut men hade en bm som snabbt förstod hur det låg till och ringde på akutklockan. och helt plötsligt var dom 7 i rummet. hade hon inte kommit inom två värkar hade dom snittat. *Vill absolut inte skrämmas eller nått.
Mina värkar har suttit mer i ryggen med dom första två och det kan nog vara därför. och även haft det du beskriver som ilningar bak vid svanskotan och ner.