Inlägg från: syntetica |Visa alla inlägg
  • syntetica

Januaribebis 2012

elinson skrev 2011-12-03 15:21:38 följande:
    Det är ok! Jag har suttit i soffan sista 3 dagarna.. hunden stirrar på mig. Men foglossningen gör det omöjligt att gå ut med en 30kgs jämthundsvalp som drar åt alla håll. Skitless på att inte göra nått. 
    Sambon hittade mig gråtandes på sängen, skulle plocka lite eftersom vi ska möblera om men så fort jag tog i något så kändes det som knivar i hela såren.. 
  • syntetica
    fabler skrev 2011-12-03 18:18:30 följande:
    men ursch du måste ju få hjälp för de där. Blir de inte bättre med ett bad med olivolja då? De brukar jag ta när jag är som torrast och smörjer jag mig efter de så hjälper de längre i alla fall.
    jag badar i babyolja och smörjer mig direkt när jag kliver upp, nu körde vi lätt peeling på ryggen där det är som värst och massa helosan, sen gick jag och la mig en stund. Så peelingen,helososanen och det varma täcket gjorde att det blev lite bättre.
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-03 18:30:09 följande:
    Har du någon bra hudläkare?
    Nej jag får inte ens träffa hud längre, vårdcentralen vill inte skicka mig dit.
    det enda svar jag får är : Kortison&mjukgörande.. 
  • syntetica
    Förbannad och ledsen jag blir
    var nyss upp till affären och dom i kassan
    vågade knappt ta i mina pengar eftersom mina
    händer ser förjävliga ut av mina eksem,
    tänkte nästan kläcka ur mig: Ja akta jag har en
    dödlig sjukdom som smittar..
  • syntetica
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-04 15:08:57 följande:
    Men det är ju skandal! Måste du gå via vc då? Här kan man söka direkt till hud.
    Ja här måste man få remiss för att få komma till hud.
    Men ska till höra med dom på uppsala när jag endå ska dit imorgon
    om dom inte på något sätt kan hjälpa mig,
    efter dagens sak som hände så mår jag ännu mer dåligt psykiskt... 
  • syntetica
    PrickenoGrodan skrev 2011-12-04 15:19:10 följande:
    Men du måste ju få träffa ett proffs. Jag har jättelite eksem i jämförelse. Först fick jag också rådet mjukgörande och kortison.  Det läkte såren men jag fjällade och det kom ju tillbaks på två röda. Träffade sedan en som var docent i hud. Han sa bara att kortison tar bort såret och delar av klådan men det läker inte ut själva eksemet. Jag fick nya salvor (ingen kortison) och efter en månad var allt borta. Nu kan jag vara eksemfri långa perioder och sår får jag aldrig längre.
    Kan hålla med det om att kortisonet tar bort klådan och "läker" i ca 2 dagar sen blossar det upp igen och blir lika dåligt igen. Ska verkligen tjata mig till en tid hos hud. Jag har inte ens fått erbjudande att gå och sola på sjukhuset eller bada i det där lila man kan få bada. Jag får inga alternativ förutom kortison.. Men nu har vi tagit kort på alla eksem så jag har att visa nästa gång om jag skulle se "bra" ut i huden. 

Jag tänker mest på hur det blir när bebisen kommer, jag kan ju knappt röra mig nu hur ska jag då kunna ta hand om en liten, inte så jag vill lägga upp bebisen på en axel som är torr, sårig och vätskar..  
  • syntetica
    ccecy skrev 2011-12-04 21:01:59 följande:
    läcka mjölk har ja gjort sen runt v 25 kanske. är små jobbigt, känns som att man får tvätta bhna hela tiden, har 3st passliga så dom får varva. funderar om det finns något man kan sätta i bhn. annars får ja köra på trosskydd, de gjorde min kompis, hon sa de funka rätt bra.

Paet - mitt är också lätt gulaktikt, tror det skall vara det också, där emot har ja nånstans läst att det inte skall ha en grön nyans, men kommer inte ihåg var jag läste det.
    Finns ju sånna där skydd du kan ha i bhn. :) amningskupor tror jag dom hetr :)
  • syntetica
    ccecy skrev 2011-12-04 21:09:38 följande:
    får ta o se vart ja hittar såna då :) kanske dom finns på apoteket, måste kolla priset på dom bara, men dom kan ju iofs vara värda att ha efter förlossningen när man börjat amma också. :)
    Finns på apoteken och i din vanliga mataffär. 
    Det är värt att köpa dom tycker jag iaf. Mina kostade typ 50-60 kr för ett paket
    och jag behöver inte använda dom dagligen ännu.  
  • syntetica
    ccecy skrev 2011-12-04 21:18:23 följande:
    Jag skulle nog behöva använda dom både dag som natt redan, iofs klarar ja ju mig utan dom eftersom det inte läcker så mycket så det kommer genom bh o sådär. men det är endå lite ohygienist och man är ju tvungen att tvätta varje dag. Såg nyss att jag har ett par hemma redan :) Bor ju i finland och får Mammalådan från FPA (ungefär som försäkringskassan, antar jag). I den lådan finns lite allt möjligt, så jag såg att det var ett par med där :) Men skall ta o se ifall dom har i mataffären här imorgon, annars får jag väl ta ett besök till apoteket :) 
    Då är det ju skönt att slippa tvätta varje dag ;) 
    Åh vart från Finland kommer du?
    Har nämligen nästan all min släkt där :)  
  • syntetica
    ccecy skrev 2011-12-04 21:24:18 följande:
    Det är det ju, det får nog bli mitt nästa inköp :)  Österbotten :) har dock min mamma från nyland, men nu är hon också österbottning :) Var har du släkten från då?:)
    Dom mesta bor i laitila nu men dom kommer ursprungligen från haukipodas
    sen bor lite folk i kemijärvi :)  
  • syntetica
    ccecy skrev 2011-12-04 21:39:12 följande:
    Väldigt långt norr i finland två av domdär ställen var! :) laitila vet ja faktist vart är, bodde på åland förut, och då ja ännu inte hade körkort och bil, så stannade alltid bussen från hamnen där :)  Så du kan mycket finska dudå? eller kanske de är släkt längre tillbaks?
    Mina båda föräldrar är finsktalande, så mitt första språk var finska.
    Även om jag idag har tappat mycket av finskan så kan jag iaf försöka göra mig förstådd
    både när jag skriver och pratar :)  
Svar på tråden Januaribebis 2012