• Rikard Ukraina

HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!

Jag somnade i bara 20 minuter i morse till en film, och jag hade linser på. När jag vaknade upp kände jag en outhärdlig smärta ovanför ögongloben, bakom högra ögonbrynet och det skaver och rivs och allt vad det är! Jag hittar inte min lins, och det enda tänkbara som kan ha hänt är att linsen åkt in bakom ögat. Vad ska jag göra? Jag börjar få panik. Jag har redan frantiskt letat och försökt få ut den, nu är jag svullen i ögat och blodsprängd (dvs helt illröd).

Bör jag gå till sjukhuset? Den ukrainska sjukvården är inte den bästa och jag börjar se väldigt suddigt på högra ögat. Vad ska jag göra? Snälla, hjälp!

Rikard

• Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!
  • mandelmamma

Du kan ringa/ gå till den optiker som provade ut linserna åt dig.

• 071001

Oj, det har hänt mig också men det gjorde inte ont utan bara skavde lite. Finns det ingen optiker du kan gå till?
    Har du provat att blinka och blinka och rulla med ögat för att få den att komma fram?

• Rikard Ukraina
    mandelmamma skrev 2011-05-02 12:55:36 följande:
    Du kan ringa/ gå till den optiker som provade ut linserna åt dig.
    Jag hämtade ut linserna i Sverige, och bor dessvärre i Ukraina för tillfället, så detta alternativ är otänkbart.
    071001 skrev 2011-05-02 12:55:36 följande:
    Oj, det har hänt mig också men det gjorde inte ont utan bara skavde lite. Finns det ingen optiker du kan gå till?
    Har du provat att blinka och blinka och rulla med ögat för att få den att komma fram?
    Ja, och det gör bara så fruktansvärt ont! Jag känner inte till någon optiker i min stad.

Tårarna bara rinner från höger öga och det svider så otroligt.

Rikard
  • Clotilda

Det har hänt mig med. Det har inte gjort så fruktansvärt ont som du beskriver dock. Jag har blundat och liksom försökt massera ner linsen igen. Jag antar dock att du försökt så mycket du kan och om du ändå inte får ut den så lär du gå till en optiker ändå. Eller så kanske du kan ringa till en svensk optiker och höra hur du ska gå tillväga?

• 071001

Funkar inget av våra tips får du nog ta dig till en läkare då. Lycka till!

• 071001

Fast nog måste det finnas en opitker iaf. Har du ingen du kan fråga om det?

• Dimitra

Böj ned huvudet så du hamnar upp och ner. Blinka en massa och vrid på huvudet. Så lyckades jag få fram en försvunnen lins.

The Dimitra universe.
Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!