• Rikard Ukraina

HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!

Jag somnade i bara 20 minuter i morse till en film, och jag hade linser på. När jag vaknade upp kände jag en outhärdlig smärta ovanför ögongloben, bakom högra ögonbrynet och det skaver och rivs och allt vad det är! Jag hittar inte min lins, och det enda tänkbara som kan ha hänt är att linsen åkt in bakom ögat. Vad ska jag göra? Jag börjar få panik. Jag har redan frantiskt letat och försökt få ut den, nu är jag svullen i ögat och blodsprängd (dvs helt illröd).

Bör jag gå till sjukhuset? Den ukrainska sjukvården är inte den bästa och jag börjar se väldigt suddigt på högra ögat. Vad ska jag göra? Snälla, hjälp!

Rikard

• Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!
  • 071001

Tror inte du behöver vara rädd ts. Den kommer fram ska du se. Min låg där i en eller två dagar. Trodde att jag tappat den så jag blev väldigt förvånad när den gled fram under ögonlocket.

• Rikard Ukraina
    071001 skrev 2011-05-02 14:03:05 följande:
    Tror inte du behöver vara rädd ts. Den kommer fram ska du se. Min låg där i en eller två dagar. Trodde att jag tappat den så jag blev väldigt förvånad när den gled fram under ögonlocket.
    Oj, vad läskigt. Du tror inte det är farligt att ha den där bak då? Det dunkar ju som sagt lite smått i huvudet.

Jag använder för övrigt inte linser speciellt ofta, använder mest glasögon (som man kan se på min presbild), och därför känns det typiskt att just detta ska hända på en av de ovanliga tillfällena då jag har linser.

Rikard
  • Annanym

Om du har någon vän i närheten kan du be personen titta på golvet, i mattan osv. Kanske hittar de din lins som du redan gråtit ut. Om linsen suttit kvar bakom ögongloben hade det säkert varit jobbigare.

Ringa till Vårdguiden från utlandet

Från utlandet kan du ringa till Vårdguiden på telefon genom att knappa in +46 8 320 100.

Ring 1177 när du är utomlands

Ring telefonnumret + 46 771 11 77 00 när du är utomlands och vill komma i kontakt med 1177 Sjukvårdsrådgivningen.

• Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-02 14:10:53 följande:
    Om du har någon vän i närheten kan du be personen titta på golvet, i mattan osv. Kanske hittar de din lins som du redan gråtit ut. Om linsen suttit kvar bakom ögongloben hade det säkert varit jobbigare.

Ringa till Vårdguiden från utlandet

Från utlandet kan du ringa till Vårdguiden på telefon genom att knappa in +46 8 320 100.

Ring 1177 när du är utomlands

Ring telefonnumret + 46 771 11 77 00 när du är utomlands och vill komma i kontakt med 1177 Sjukvårdsrådgivningen.

Jag har ringt dem nu, och jag står i kö för tillfället.

En liten del av linsen har trillat ut såg jag nu, men inte hela. Den måste ha gått sönder av all friktion inne i mitt öga så mycket som jag kämpat med att få ut det. Förhoppningsvis ska det lösa sig nu! Tack för all hjälp jag hitintills fått.

Rikard
  • 201201232

Jag fick ut en trasig lins som hade fastnat under ögonlocket genom att skölja ögat länge i duschen. Men det är bra om du har någon som kan titta att det verkligen inte finns något kvar efteråt. Min man fick kolla med ficklampa i mitt öga.. :)

• Rikard Ukraina
    201201232 skrev 2011-05-02 14:18:05 följande:
    Jag fick ut en trasig lins som hade fastnat under ögonlocket genom att skölja ögat länge i duschen. Men det är bra om du har någon som kan titta att det verkligen inte finns något kvar efteråt. Min man fick kolla med ficklampa i mitt öga.. :)
    Hm, bra idé. Svider det inte att få in vatten i ögat när man har linsen där dock? När jag började använda linser för ca 20 år sedan föll en av dem ut en gång, och jag hade ingen saltlösning att tvätta linsen i så jag spolade vatten på den, och när jag därefter satte in linsen igen sved det något så otroligt så att ögat knep ihop och det var svårt att få ut linsen igen.

Rikard
  • Annanym
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 13:55:50 följande:
    Ingen fara! Tack så mycket för hjälpen. Får hoppas de är rysktalande då min ukrainska inte är lika bra...

Rikard
    Garanterat bättre än mina kunskaper oavsett hur dåliga dina kunskaper är.... dock lärde jag mig alfabetet genom en SVT-sänd språkkurs Privet när jag var 11 år gammal, den gick på radio också kommer jag ihåg. Elena Filatova hette lärarinnan.
  • Annanym
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 14:20:15 följande:
    Hm, bra idé. Svider det inte att få in vatten i ögat när man har linsen där dock? När jag började använda linser för ca 20 år sedan föll en av dem ut en gång, och jag hade ingen saltlösning att tvätta linsen i så jag spolade vatten på den, och när jag därefter satte in linsen igen sved det något så otroligt så att ögat knep ihop och det var svårt att få ut linsen igen.

Rikard
    Kan du inte göra din egen saltblandning av kokt vatten och vanligt NaCl? Googlade just fram att det ska vara 1 tsk till 1 liter kokat (och avkylt) vatten.
  • Annanym
    Annanym skrev 2011-05-02 14:25:11 följande:
    Kan du inte göra din egen saltblandning av kokt vatten och vanligt NaCl? Googlade just fram att det ska vara 1 tsk till 1 liter kokat (och avkylt) vatten.
    Ställ kastrullen i ett större kärl ( t ex disk-ho)  med kallt vatten för avkylning. Det är väl så man gör?
  • Rikard Ukraina
    Annanym skrev 2011-05-02 14:22:19 följande:
    Garanterat bättre än mina kunskaper oavsett hur dåliga dina kunskaper är.... dock lärde jag mig alfabetet genom en SVT-sänd språkkurs Privet när jag var 11 år gammal, den gick på radio också kommer jag ihåg. Elena Filatova hette lärarinnan.
    Creds för att du fortfarande minns alfabetet, då jag antar att du är äldre än 20?
    Annanym skrev 2011-05-02 14:25:11 följande:
    Kan försöka, men jag bör varna dig, jag är sjukt dålig på kemi och sådant. Vet inte ens om jag har natriumklorid (som jag antar att det står för)...

Rikard
Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!