• Rikard Ukraina

HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!

Jag somnade i bara 20 minuter i morse till en film, och jag hade linser på. När jag vaknade upp kände jag en outhärdlig smärta ovanför ögongloben, bakom högra ögonbrynet och det skaver och rivs och allt vad det är! Jag hittar inte min lins, och det enda tänkbara som kan ha hänt är att linsen åkt in bakom ögat. Vad ska jag göra? Jag börjar få panik. Jag har redan frantiskt letat och försökt få ut den, nu är jag svullen i ögat och blodsprängd (dvs helt illröd).

Bör jag gå till sjukhuset? Den ukrainska sjukvården är inte den bästa och jag börjar se väldigt suddigt på högra ögat. Vad ska jag göra? Snälla, hjälp!

Rikard

• Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!
  • Pissetuss
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 15:03:31 följande:
    Men är det farligt med en del av en lins kvar i ögat? Det är ju inte ens säkert att den är kvar dessutom.

Rikard
    Det är inte farligare att ha en bit av en kontaktlins i ögat än att ha vilket skräp som helst. För att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska uppsöka en optiker men det är fullt möjligt att resten av linsen redan har ramlat ut, eller kommer göra det inom några timmar. Jag har haft en lins tredubbelvikt liggande under ögonlocket, det kändes knappt men NÅGOT var fel, kände jag i alla fall. Sedan har det hänt att linser halkat snett och det har gjort verkligt ont, det är inte roligt alls. Men det har hittills alltid löst sig i alla fall som tur är.

Skräp (eller linsrester) kan ju orsaka irritation och skavning och det är ju inte bra i sig, men så länge du inte har ont behöver du inte oroa dig, mer än att se till att en optiker får kolla.
  • Rikard Ukraina
    Pissetuss skrev 2011-05-02 15:09:12 följande:
    Det är inte farligare att ha en bit av en kontaktlins i ögat än att ha vilket skräp som helst. För att vara på den säkra sidan tycker jag att du ska uppsöka en optiker men det är fullt möjligt att resten av linsen redan har ramlat ut, eller kommer göra det inom några timmar. Jag har haft en lins tredubbelvikt liggande under ögonlocket, det kändes knappt men NÅGOT var fel, kände jag i alla fall. Sedan har det hänt att linser halkat snett och det har gjort verkligt ont, det är inte roligt alls. Men det har hittills alltid löst sig i alla fall som tur är.

Skräp (eller linsrester) kan ju orsaka irritation och skavning och det är ju inte bra i sig, men så länge du inte har ont behöver du inte oroa dig, mer än att se till att en optiker får kolla.
    Tack för tipsen, det uppskattas. Ni får ursäkta om jag verkar lite överkänslig ang just detta, men jag blir orolig när sånt här händer. Har ju som sagt aldrig hänt förr, och jag brukar nästan aldrig använda linser.

Jag ska söka upp en optiker snarast.

Rikard
  • Pissetuss
    Rikard Ukraina skrev 2011-05-02 15:11:06 följande:
    Tack för tipsen, det uppskattas. Ni får ursäkta om jag verkar lite överkänslig ang just detta, men jag blir orolig när sånt här händer. Har ju som sagt aldrig hänt förr, och jag brukar nästan aldrig använda linser.

Jag ska söka upp en optiker snarast.

Rikard
    Ingen fara, man ska vara rädd om sina ögon. Första gången sådant här händer är det otäckt, det minns jag.
  • Annanym

Du har ju ditt ögonbad... det borde hjälpa... och att använda glasögon ett tag framöver tills ögat känns helt återställt.

• Annanym
    Filemon Syklon skrev 2011-05-02 15:19:40 följande:
    Jo, det gör du och...
    ...detta känns off-topic.

Hur som helst verkar problemet vara överstökat nu - för den här gången.
  • Annanym
    ...dubbelvikta...
    Kanske har ni två helt olika lins-modeller? Det finns ju lite mer halvhårda linser som inte kan lägga sig dubbelvikta.

Hur fick du förresten ut de dubbelvikta linserna, Syklon?
  • Krollspell

Alltså, både märkliga linser och en hackad/kapad dator... jag tror myndigheterna är på Rikard jag. Såna där gamla kommunisstater kan man inte lita på. Jag ger mig fan på att radiosändaren som sitter i linsen just nu skannar av hans hjärna och sedan skickar informationen via NBAs satelliter raka spåret till Kiev.

Datorns innehåll genomsöks säkert också medan vi läser detta ...

• Rapunzella
    Jo, det gör du och här är några argument för att jag har rätt:
    Det svider inte när en kontaktlins hamnar bakom ögat Linsen kommer fram av sig självt efter en liten stund, max några minuter. Linsen går inte sönder av att ligga bakom ögat. Jag har råkat ut för det där flera gånger och det har aldrig någonsin gjort ont eller svidit, inte ens när linserna har legat dubbelvikta bakom ögat.
    Det känns obehagligt men det vare sig svider eller gör ont och det blir definitivt inte svullet.
    Jag har heller aldrig varit med om att linsen har gått sönder av att ligga bakom ögat.
    Enda orsaken som jag kan se till att det skulle göra ont är om linsen var trasig innan den åkte in bakom ögat, i synnerhet om det är en spricka mitt i så att kanterna lägger sig ovanpå varandra.

Läser man den här tråden, tråden om YouTube-klippet som du inte kan se och om hur du trodde att man skulle trä kondomer över kulorna så är den enda slutsatsen man kan dra att du är ett troll!
    Jo, för mig svider det när jag får en lins bakom ögonlocket. Svullnaden och den trasig linsen kommer sannolikt av att han har hållit på så mycket med ögat, troligen gör det också svedan värre.

Trodde det var förbjudet enligt FL:s regler att spekulera om trollning?

Till TS - Låt det där stackars ögat vara helt orört nu så blir det bättre om ett tag. Ligger det en liten linsbit kvar så kommer den ut av sig själv, och låt bli is eller andra grejer - LÅT ÖGAT VARA!
  • Filemon Syklon
    Rapunzella skrev 2011-05-02 15:26:24 följande:
    Jo, för mig svider det när jag får en lins bakom ögonlocket. Svullnaden och den trasig linsen kommer sannolikt av att han har hållit på så mycket med ögat, troligen gör det också svedan värre.

Trodde det var förbjudet enligt FL:s regler att spekulera om trollning?

Till TS - Låt det där stackars ögat vara helt orört nu så blir det bättre om ett tag. Ligger det en liten linsbit kvar så kommer den ut av sig själv, och låt bli is eller andra grejer - LÅT ÖGAT VARA!
    Hade du läst hans övriga alster så hade du hållit med mig.
    God's away on business
  • Rapunzella
    Filemon Syklon skrev 2011-05-02 15:28:08 följande:
    Hade du läst hans övriga alster så hade du hållit med mig.
    Gjorde just det, och är beredd att ompröva min ståndpunkt - sorry! Spekulera du...
Svar på tråden HJÄLP! Kontaktlins bakom ögongloben!