• Tummelisa

Rätt att döda Bin Laden?

Ok, nu chansar jag att det blir rätt med omröstningsalternativen, trots att det vart flera rader på varje alternativ. Glad

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?
  • Noun
    Faber skrev 2011-05-05 14:55:42 följande:
    Sen är ni bra jävla naiva om ni tror att den som genomför anfallet alltid har full kontroll över scenariot. Vore det så så skulle det inte finnas några krig.
    Inte alls. jag gillar bara inte krig. Simple.
    En bra lögn kan gå från Bagdad till Konstantinopel medan sanningen letar efter sina sandaler.
  • Faber
    FlamingRed skrev 2011-05-05 14:57:46 följande:
    Du är inte heller skyldig att döda någon som inte behövs dödas.
    Man har rätt att göra det så länge man inte bryter mot folkrätt eller ROE.
  • Faber
    Noun skrev 2011-05-05 14:58:53 följande:
    Inte alls. jag gillar bara inte krig. Simple.
    Jag ser inte vad det har med saken att göra. Oavsett vad man anser om Amerikansk utrikespolitik så var Bin Laden ett skadedjur och inga regler bröts vid insatsen.
  • Selfish Geene
    Faber skrev 2011-05-05 14:47:25 följande:
    En Irakisk styrka?, läs "Krig utan slut" så ser du att det finns fler än två sidor i kriget och att saker sällan är svart eller vitt.
    om du anser att Bin Laden dödades i strid när han avrättades obeväpnad i ett hus fullt av civila kvinnor och barn, bör väl rimligen samma sak gälla när den motsatta sida drabbas!?
  • Selfish Geene
    Faber skrev 2011-05-05 15:10:34 följande:
    Jag ser inte vad det har med saken att göra. Oavsett vad man anser om Amerikansk utrikespolitik så var Bin Laden ett skadedjur och inga regler bröts vid insatsen.
    Nej!
    Oavsett vad man anser om Bin Laden så var han en människa
  • FlamingRed
    Faber skrev 2011-05-05 15:09:26 följande:
    Man har rätt att göra det så länge man inte bryter mot folkrätt eller ROE.
    SoldF definierar inte sovande människor i sina hem som kombatanter.
  • MammaG
    Selfish Geene skrev 2011-05-05 15:12:51 följande:
    Nej!
    Tyvärr tror jag man bara kan göra en tumme upp, men du får minst 1000 för det inlägget!
  • ETSS
    Selfish Geene skrev 2011-05-05 15:12:51 följande:
    Nej!
    Jo han var en människa. Men alla människor kan inte räddas. Är det inte bättre att man räddar de som gör mer gott än ont?
  • FlamingRed
    Faber skrev 2011-05-05 15:10:34 följande:
    Huruvida några regler bröts är ju en tämligen öppen fråga, så du kan knappast vara så säker på det.

Finns inga regler som väl definierar om krig föreligger tex i kampen mot terrorism. Regler kring krig är skriva rörande konflikter mellan nationer, och tolkas tämligen fritt i nuvarande situationer.
  • MammaG

Ju mer som kommer ut om vad som hände, dessdå smutsigare framstår det:

Dag ett: Bin Laden gjorde motstånd och använde en kvinna som mänsklig sköld.

Dag två: Bin Laden var inte beväpnad och kvinnan, som är/var hans fru, gav sig på soldaterna på eget bevåg

Dag tre: Bin Laden gjorde inte motstånd och inga skott avlossades av hans mannar. Inte heller ska han ha skjutits i stundens ingivelse utan ha gripits och avrättats inför sin familj

Svar på tråden Rätt att döda Bin Laden?