Tummelisa skrev 2011-05-03 15:14:43 följande:
Jag tror att det kan åtminstone tillfälligt försvaga grupper att ta bort deras starka ledare (om det nu var så det såg ut just i Usamas fall vet jag inte). Däremot på sikt lär man ju ut en felaktig bild att det är med vål man löser problem. om det är okej för USA att ta till våld när se ser en fara/känner sig orättvist behandlade/blivit utsatta, kan man ju inte sen hävda att det är fel om Usamas anhängare ger tillbaka. En rättvis rättegång med friande eller fällande resultat tycker jag vore det bästa. Sen om en fällande dom eventuellt skulle kunna leda till dödsstraff, så att han dör ändå, är en annan fråga.
Fast jag erkänner att det inte alls känns så lätt att få till en rättvis rättegång.
Det tror jag också att det tar tillfällig kraft ur de och de visar säkert respekt för hans död.
Det är säkerligen inte fel att de ger tillbaka men samtidigt så får man ha i åtanke på att militären var där för att gripa Usama, inte mörda honom som många verkar tro. Om han då öppnar eld så vad tror han/de?
Att de inte försvarar sig? Visst förstår jag att han inte ville bli gripen, men han banade väg för sin egen död.
Jag tror inte heller de hade fått fram alla faktan och kanske inte heller helt rättvisa faktan, men helt klart hade det varit intressant att ta del av.