• Lee78

Katrinplommonpuré till 3 månaders?

Om en 3 månaders bebis nästan aldrig bajsar själv (endast 3 ggr på 6 veckor, de andra gångerna har vi fått hjälpa till med termometer efter råd från BVC) är det ok att testa att ge pyyyyyyyyttelite katrinplommonpuré då?

Jag gav en halv tsk fördelat på 2 måltider idag.

Han blir 3 månader om en vecka.

• Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?
  • vittra
    E08L skrev 2011-05-06 07:38:47 följande:

Är det inte bättre att ge lite Lactulos, det hjälper bra. Bvc sa till mig att testa det iaf.

Ja dvs om han är förstoppad vilket kan hända om han äter mycket ersättning. Har han bara svårt att bajsa så hjälper ju inte lactulos.
  • sanara88
    vittra skrev 2011-05-05 23:40:33 följande:
    Har bvc gett dig rådet att ge puré till en nyfödd bebis på 2 månader?!
    katrinplommonpuré inhåller katrinplommon och vatten. Riskerna att det ska ske en allergisk reaktion är minimalisk. Och det är ju det enda som är problemet. Du kan lika väl ge katrinplommondryck, om man ska hålla på att inte ge purre till ett barn under 4 månader. Barnet kan ju inte ta någon som helst skada!

Ibland ska man faktisk inte lyssna på allt som sägs utan följa sina egna instinkter. Jag skulle personligen ge min unge en helt burk bara han slapp ha ont i magen. Det gör nog större skada att skrika sig blå av smårta än nån sked eller sipp katrinplommon.
  • vittra
    sanara88 skrev 2011-05-06 10:22:56 följande:
    katrinplommonpuré inhåller katrinplommon och vatten. Riskerna att det ska ske en allergisk reaktion är minimalisk. Och det är ju det enda som är problemet. Du kan lika väl ge katrinplommondryck, om man ska hålla på att inte ge purre till ett barn under 4 månader. Barnet kan ju inte ta någon som helst skada!

Ibland ska man faktisk inte lyssna på allt som sägs utan följa sina egna instinkter. Jag skulle personligen ge min unge en helt burk bara han slapp ha ont i magen. Det gör nog större skada att skrika sig blå av smårta än nån sked eller sipp katrinplommon.
    Eh nej... det är inte det enda som är problemet. Spädbarns tarmar och mage är inte skapta för fast föda. De kan inte ens processa den ännu! Och det är därför som så många spädbarn får ont i magen, får långvariga skador och problem med tarm och mage osv. Bebisar är skapta för att äta bröstmjölk inget annat. Har inte ett dugg med allergier att göra. Lite väl ensidigt att tro att enda anledningen till att man inte ger mat till en nyfödd är pga allergirisken... eh?

Fast nu slapp ju inte detta barn ont i magen utan den nyfödda bebisen fick magont efter att ha fått katrinplommon.
  • vittra

Förövrigt är det ju något allvarligt fel på en mammas instinkter om hon tycker det känns helt normalt att ge fast föda till en nyfödd och inte ser problemet i det (jo katrinplommon är fast föda, även om det ges i dryck). Det finns en anledning till att smakisar ska ges tidigast från 4 månader (det står ju tom 4 månader på förpackningarna).

• tokmonkan

bvc rek ju messmör för f-n!Hur sjukt e inte det då?
    Då skulle jag hellre ge några skedar katrinplommonjuice!

• Dimitra
    Lee78 skrev 2011-05-05 21:00:04 följande:
    Om en 3 månaders bebis nästan aldrig bajsar själv (endast 3 ggr på 6 veckor, de andra gångerna har vi fått hjälpa till med termometer efter råd från BVC) är det ok att testa att ge pyyyyyyyyttelite katrinplommonpuré då?
    Om du ger modersmjölkersättning tycker jag att du ska testa annan sort innan du börjar mixtra med annat.

Om du ammar bör du se över din egen kost i första hand. En bebis som är mjölkallergiker kan få problem med magen om mamman äter mejeriprodukter, tex. Hur sånt här fungerar ska BVC vara insatta i.
    The Dimitra universe.
  • MammaMia88

Jag fick tipset att börja med puréer av bvc-sköterskan när min dotter var 2½-3 månader då hon åt aldelles för mkt ersättning och inte blev mätt. Så tror inte direkt det är skadligt för bebisen om man börjar långsamt. Tror knappast en erfaren BVC-sköterska hade gett tipset om det HADE varit skadligt.

• vittra
    tokmonkan skrev 2011-05-06 10:47:57 följande:
    bvc rek ju messmör för f-n!Hur sjukt e inte det då?
    Då skulle jag hellre ge några skedar katrinplommonjuice!
    Det har inte våra gjort (4 st). Däremot har gamla släktingar talat om messmör i vällingen vilket man inte ger till nyfödda hur som helst...
Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?