• Lee78

Katrinplommonpuré till 3 månaders?

Om en 3 månaders bebis nästan aldrig bajsar själv (endast 3 ggr på 6 veckor, de andra gångerna har vi fått hjälpa till med termometer efter råd från BVC) är det ok att testa att ge pyyyyyyyyttelite katrinplommonpuré då?

Jag gav en halv tsk fördelat på 2 måltider idag.

Han blir 3 månader om en vecka.

• Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?
  • Lee78
    vittra skrev 2011-05-06 10:56:08 följande:
    Nej det behöver inte vara skadligt och som jag sa, men TS skriver ju rakt ut att bebisen fick ont i magen! Dessutom är det väldigt naivt att tro att "erfarna" bvc-sköterskor har kunskap om sånt här, öht är det naivt att tro att allt det bvc säger är sant och rätt.

Vad ser du tex för logisk koppling att smakisar av mat plötsligt skulle vara mer mättande än mjölk (bröstmjölk eller ersättning) vilket är vad spädbarn är skapta för att äta i huvudsak under minst hela deras första år?? En smakis är bara någon tesked, tror du verkligen det mättar mer än en hel flaska mjölk? 
    Och det är inte mer naivt att tro på dig än landets BVC-sköterskor???

Särskilt när du gång på gång skriver att "TS skriver rakt ut att bebisen fick ont i magen"?

Nä, du är rökt i mina ögon!
    När jag skrev att jag gett han enn teskedsspets katrinplommonpuré så ser du (o förmedlar även vidare i tråden) att jag gett han som 4 burkar puré på en gång! Tagga ner!
  • Ckm

Min tös är fem veckor gammal och har haft svårt och bajsa precis som i TS fall.. Jag har testat katrinplommon, sempers magdropparna ingenting har funkat.. Men min mamma som är född och uppväxt i nere i hemlandet rekommenderade något jag aldrig skulle tro fungera PRIMA!! En te sked olivolja, och det fick hennes mage komma igång bara inom några minuter!

Vet att ni kommer slänga massa dumma kommentarer nu men det skiter jag i. Så länge det inte är skadligt och en effekt så är det FINE! Men det är det bästa jag kan rekommendera faktiskt!!

2,5 veckors lidande stackarn vad hon fick krysta.. Men nu mår hon mycket bättre. :)

• Höstbebis2010
    Ckm skrev 2011-05-07 05:21:04 följande:
    Min tös är fem veckor gammal och har haft svårt och bajsa precis som i TS fall.. Jag har testat katrinplommon, sempers magdropparna ingenting har funkat.. Men min mamma som är född och uppväxt i nere i hemlandet rekommenderade något jag aldrig skulle tro fungera PRIMA!! En te sked olivolja, och det fick hennes mage komma igång bara inom några minuter!

Vet att ni kommer slänga massa dumma kommentarer nu men det skiter jag i. Så länge det inte är skadligt och en effekt så är det FINE! Men det är det bästa jag kan rekommendera faktiskt!!

2,5 veckors lidande stackarn vad hon fick krysta.. Men nu mår hon mycket bättre. :)
    Olja är bra... När sonen var hård i magen innan vi började med smakisar så brukade vi ha i ca en tsk rapsolja i ersättningen. Funkade oftast väldigt bra.
  • vittra
    Lee78 skrev 2011-05-07 04:40:44 följande:

Särskilt när du gång på gång skriver att "TS skriver rakt ut att bebisen fick ont i magen"?

Nä, du är rökt i mina ögon!
    När jag skrev att jag gett han enn teskedsspets katrinplommonpuré så ser du (o förmedlar även vidare i tråden) att jag gett han som 4 burkar puré på en gång! Tagga ner!
    Öh va???
    Jag fattar inte ens vad du pratar om. Du är den som förvrider sanningen, inte jag! Fattar inte var du får 4 burkar puré ifrån?!

Dessutom är det naivt att tro på någon oavsett vem det är, utan att öht reflektera över vad som sägs, fundera över sanningshalten i det och själv söka information för att ta ställning till det som sagts. Allra helst vid viktiga beslut som kan skada en nyfödd! Läkare är för fan inte allkunniga, ännu mindre sköterskor på BVC som oftast har väldigt dåliga kunskaper rent generellt. Det är därför socialstyrelsen för ett par år sedan gick ut stort med att det behövs omfattande kompetensutvecklingsinsatser och fortbildning för att få bukt med problemen inom bvc! Men du, fortsätt lyssna på de som inte kan något du...
  • infragilis

Stackars alla bebisar som får ersättning och till följd av det förstoppning och därför tvingas börja äta annat alldeles för tidigt. Gråter

• vittra

Det finns ju faktiskt ersättning som är gjord för känsligare magar (men man kanske inte anser att man har råd med sådant?) den är ju dock dyrare än "vanlig" ersättning. Anledningen till att den fungerar bättre är att proteinerna är nedbrutna i mycket mindre beståndsdelar precis så som i bröstmjölk så att den är betydligt mer lättsmält. Personligen tycker jag att det är helt förkastligt att inte all ersättning är gjord efter bästa möjliga standard då det trots allt är mer vanligt att bebisar får problem av ersättningen, än att de inte får det... det är väl förmodligen en fråga om ekonomisk vinning

• thegoddess

Köper NAN PRO 1 med bifidus i. Den kan dom ha från födseln till 6 mån. Hade NAN 1 innan. Och hon var hård i magen.

BVC rådde mig att ge lite katrinplommon när hon var 3 mån.
    Personligen så har jag gett gröt sen 4 mån i full port då hon spyr så mycket av ers. Hon har ingen allergi då mjölkfritt var lika mycket spy. Så Magmunnen är inte utvecklad.

• Dimitra
    Så klokt av dig att tala med landets alla BVC-sköterskor innan du tog ett beslut.
    Varför tror du att du ska få adekvat hjälp med problemet (för det var därför du startade tråden va?) när du överdriver så här?
    The Dimitra universe.
  • Verkligheten
    vittra skrev 2011-05-07 11:38:51 följande:
    Öh va???
    Jag fattar inte ens vad du pratar om. Du är den som förvrider sanningen, inte jag! Fattar inte var du får 4 burkar puré ifrån?!

Dessutom är det naivt att tro på någon oavsett vem det är, utan att öht reflektera över vad som sägs, fundera över sanningshalten i det och själv söka information för att ta ställning till det som sagts. Allra helst vid viktiga beslut som kan skada en nyfödd! Läkare är för fan inte allkunniga, ännu mindre sköterskor på BVC som oftast har väldigt dåliga kunskaper rent generellt. Det är därför socialstyrelsen för ett par år sedan gick ut stort med att det behövs omfattande kompetensutvecklingsinsatser och fortbildning för att få bukt med problemen inom bvc! Men du, fortsätt lyssna på de som inte kan något du...
    MAN FÅR GE BARN UNDER 4 MÅNADER,pure´, är du utbildad barnskötare??

läs vad ts skriver en gång till innan du skriver massa!!

helt sjukt!! TS du gör/gjorde helt rätt..
  • La Lola
    Verkligheten skrev 2011-06-29 11:20:37 följande:
    MAN FÅR GE BARN UNDER 4 MÅNADER,pure´, är du utbildad barnskötare??

läs vad ts skriver en gång till innan du skriver massa!!

helt sjukt!! TS du gör/gjorde helt rätt..
    Vad har barnskötare med saken att göra?
    Vi har inga kunskaper om detta...?....Jag fick iaf inte lära mig om sånt när jag fick den linjen på gymnasiet....
    *mamma till Alma (maj 2000) och Hedda (mars 2009)*
  • Verkligheten
    La Lola skrev 2011-06-29 11:26:49 följande:
    Vad har barnskötare med saken att göra?
    Vi har inga kunskaper om detta...?....Jag fick iaf inte lära mig om sånt när jag fick den linjen på gymnasiet....
    är väl olika vad man lär sig då! de fick vi lära oss :D
  • La Lola
    Verkligheten skrev 2011-06-29 12:13:39 följande:
    är väl olika vad man lär sig då! de fick vi lära oss :D
    Fick ni lära er om puréer och bebisar?
  • Verkligheten

nä men vi fick de som grupparbete,barn 0-16 år o vad som ska ges när osv..och hur man gör vid allergiska reaktioner osv.......

• La Lola
    Verkligheten skrev 2011-06-29 12:22:36 följande:
    nä men vi fick de som grupparbete,barn 0-16 år o vad som ska ges när osv..och hur man gör vid allergiska reaktioner osv.......
    Ok.
    Våran utbildning låg på en helt annan nivå.
  • La Lola
    Verkligheten skrev 2011-06-29 12:25:39 följande:
    ber om ursäkt,skrev barnskötare,menar givetvis barnläkare!förstod dig undran :D
    Du är barnläkare alltså?
  • Verkligheten

nej jag är barnskötare o vi fick lära oss det.

men jag menade att min fråga där i början skulle vara är du barnläkare!

• La Lola
    Verkligheten skrev 2011-06-29 12:29:55 följande:
    nej jag är barnskötare o vi fick lära oss det.

men jag menade att min fråga där i början skulle vara är du barnläkare!

Ok.

Du har gått barn och fritid skulle jag tro.
    Jag gick den riktiga barnskötarutbildningen som fanns för en massa år sen.
    Så det kan ju vara därför det är skillnad.
Svar på tråden Katrinplommonpuré till 3 månaders?