• Helena 78

Smyckestillverkning

Nån fler än jag här inne som gör egna smycken & har lust att prata, ge tips & råd mm mm Vad gör ni för smycken? Själv gör jag mestadels namn/budskapssmycken i silverpläterad metall.

• Svar på tråden Smyckestillverkning
  • Moniqe1979
    tilj75 skrev 2013-02-17 17:21:11 följande:
    Vet inte, låter inte rätt. Jag menar som en liten mössa av metall, klockaliknande kanske, som man kan limma fast på en sten. På mössan/klockan sitter det en ring som man trär halskedjan igenom.
    Problemet är alltså att jag har ojämna stenar som jag graverar och på nåt sätt vill jag göra dem till hängsmycken som man kan ha på kedja. Så svårt det är när man själv ser framför sig men inte kan förklara =)
    Problemet är ju oxå att stenarna är ojämna så hättan/mössan/klockan kan behöva böjas till för att passa på stenen.
    Eller så tänker jag helt fel och behöver angripa problemet på annat sätt, frågan är isåfall hur...
    är det nått sånt här fast utan piggarna du söker kanske?

• tilj75
    Moniqe1979 skrev 2013-02-21 23:58:53 följande:
    är det nått sånt här fast utan piggarna du söker kanske?

Glömde du en bild eller länk eller nåt? =)

Får man fråga var ni köper kedjor? Är det nåt speciellt man ska tänka på? Jag har bara kollat på att det är lagom stora länkar och allergifritt. Ska jag tänka på nåt mer?
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
  • Jellybeanbaby

Jag pärlar bara, och sätter ihop metalldelar.
    Bor i Sthlm och många pärlbutiker här har gått i KK vilket gör det svårare att välja vad man ska köpa för pärlor och stenar. Jag vill se och känna på sakerna innan jag köper dem. Panduro Hobbys färdiga set är fusk. Att sätta ihop ett set själv är det roligaste.

Jag skulle jättegärna köpa en lödmaskin modell "Hobby" och hitta på massa roliga saker i metall, men fritiden räcker inte riktigt till.

Om du bara heter Anonym läser jag inte vad du skriver
  • Jellybeanbaby
    Helena 78 skrev 2011-05-09 18:57:45 följande:
    Nån fler än jag här inne som gör egna smycken & har lust att prata, ge tips & råd mm mm Vad gör ni för smycken? Själv gör jag mestadels namn/budskapssmycken i silverpläterad metall.
    Är det såna som har den där vätskan i sig som sen stelnar till typ emaljliknande? Har aldrig vågat mig på dem.
  • Jellybeanbaby

Ni som köper pärlor och stenar från internet, hur gör ni era urval? Köper ni hem tio påsar och sen skickar tillbaks fem eller? Glad

• beadlover

Jag köper bara pärlor/stenar för bara ett armband typ innan jag vet hur kvaliten är. Har aldrig behövt skicka tillbaka något

Men jag använder mig oftast av stenar och de brukar jag alltid vara nöjd med :) Har börjat handla en del genom Ebay, köper ganska mycket som skickas från Kina och bet blir betydligt billigare och väljer oftast de som har Fri frakt.  

I alla de svenska webshopen jag köper av har jag lärt mig vilka som har bra delar, bra kvalitet.

• Moniqe1979
    tilj75 skrev 2013-02-22 08:57:26 följande:
    Glömde du en bild eller länk eller nåt? =)

Får man fråga var ni köper kedjor? Är det nåt speciellt man ska tänka på? Jag har bara kollat på att det är lagom stora länkar och allergifritt. Ska jag tänka på nåt mer?
    ooops www.silvergrejs.se/index.php&category=a1_bz&item=bz58

• Moniqe1979
    Jellybeanbaby skrev 2013-02-22 09:23:43 följande:
    Ni som köper pärlor och stenar från internet, hur gör ni era urval? Köper ni hem tio påsar och sen skickar tillbaks fem eller? Glad
    köper typ aldrig material till bara ett projekt, men så har jag ju snart en hel pärlbutik hemma
    går varje vår/höst på syfestivalen i sthlm/älvsjö (samt PUSS i täby i oktober) där flera butiker är på plats då kan man klämma/känna på sortimentet så har man ett hum om vad som finns vart när man behöver beställa.
  • tilj75
    Moniqe1979 skrev 2013-02-22 18:18:24 följande:
    ooops www.silvergrejs.se/index.php?page=item&catego...

JAAAAAA Den passar, ska prova köpa och se om piggarna går att knipsa bort. Nu vet jag iaf att det finns nåt sånt som jag söker, ska leta lite till. Tack!
    ♥ Jack 070423 ♥ Jonatan 080918 ♥ Tim 091208 ♥ Kevin 091208 ♥ bf 130315 ♥
Svar på tråden Smyckestillverkning