• banansmoothie

När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?

Jag blir så illa berörd när jag hör folk prata om LCHF och hur bra det är, och framförallt när de överför sin felaktiga tro till sina barn!

Mättat fett ÄR farligt. Det är lika farligt som transfetter, som jag nog tror de flesta anser farliga. Om ni vill veta varför så måste jag gå in på biokemi men vill nån absolut så kan jag väl göra det också...

I vilket fall, så ska vår kost bestå av ca 30% fett, ca 10-15% protein och ca 65-70% kolhydrater. Av fettet, ska hellst inte mer än 10% vara mättat fett (eller transfett) och 10% ska hellst vara fleromättat fett.

Nej man ska inte vara fettskrämd. Fett är en viktig del av vår kost och måste inkluderas. Men att exkludera kolhydrater, viket är vår främsta energikälla, och byta ut mot fett, och när det gäller LCHF så är det oftast mättat fett det handlar om (grädde, smör, ägg, ost, fett från kött osv). Det man egentligen borde förtära i större mängder är i så fall, nötter, frön, feta grönsaker som oliver och avocado. Inte en massa mjölkprodukter!

Problemet som folk har med kohlydrater är att de äter fel kolhydrater. Raffinerad mat som vitt mjöl, vitt ris osv ger mig också magont! Samt visa svårnedbrytbara sockerarter som t.ex. oligosackarider (som finns i bönor). Att äta stora mängder av glukos är inte heller speciellt nyttigt men uteslut sockret då! Och ja, många människor är också känsliga för vete, så låt bli vetet.

Ge min en normal människa utan allergier som äter råg, korn, havre, råris, sötpotatis, pumpa, majs (och nu menar jag inte cornflakes med en massa tillsatt socker) osv som får problem på grund av dessa kolhydrater? Det är ju inte kolhydraternas fel att man mår dåligt, utan matvalet i allmänhet.

Hjärnan behöver glukos! Och detta ketos som folk vill uppnå. Vet ni ens vad det innebär? Det innebär att kemikalier bildas i kroppen, till exempel aceton (som finns i nagellackbortagningsmedel). Låter jättehälsosamt, eller hur?

Klart man mår skit när man proppar i sig kanelbullar, pasta, nudlar och annan mjölmat, samt en massa sockrat mat och godis. Men det betyder inte att man kan äta som en inuit, vi är inte anpassade för sån kost!

Snälla, jag vill inte se problemen som detta kommer leda till senare i era liv. Jag vill att ni ska äta bra och må bra!

• Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?
  • Probably the best    in the
    yena89 skrev 2011-05-11 21:21:16 följande:
    Jag sa inte att du skrev överdrivet. Jag sa det kan upplevas och missuppfattas som överdrivet av andra. Inte av mig dock.
    Jennie med ie skrev 2011-05-11 20:40:37 följande:
    OK, LCHF är den enda långsiktiga icke-quick-fix-dieten... där ser man.
    Fortfarande nyfiken på vilket/vilka inlägg som var överdrivna? och på vilket sätt!
  • Kitsune
    Probably the best in the skrev 2011-05-11 21:07:01 följande:
    Det skrev jag inte heller, men du tar avstånd från LCHF och verkar vilja "omvända" oss som trivs med att äta så här, genom att argumentera livligt för ett annat sätt att äta. Skitbra att det funkar för dig, men för mig funkar det inte, OM jag kunde hålla mig strikt till x antal kcal per dag, oavsett vilket näringsämne det kommer från skulle jag säkert gå ner. Men som jag argumenterar för, och som jag anser du inte verkar ta till dig, är den psykiska biten, livet som ska funka, stressen i vardagen osv osv osv. Såna där saker som ofta stjälper snarare än hjälper. LCHF hjälper mig över såna hinder. Jag river ibland, det ska gudarna veta, men jag går oftare och oftare felfritt genom banan. Att hålla blodsockret jämnare, att äta sig mätt, inte behöva planera in 5-6 måltider om dagen, att slippa bli vrålhungrig, och att slippa sötsuget. Även om hjärnan är sugen, är det mkt lättare att stå emot när inte kroppen vill ha
    Ta till dig, begrunda och inse att som vi båda säger, vi är alla olika!
      Jag börjar undra hur fungerar då din hjärna om den är sugen på glukos men blir totalt ignorerad genom att man använder kroppen som ett sköld. Jag upplever det som att man praktiserar "fight and flight", antingen så fajtas man med sina svagheter, se dessa i vitögat eller så flyr man dessa. Är LCHF bara ett sätt att fly?
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
  • Selfish Geene
    Kitsune skrev 2011-05-11 21:35:59 följande:
      Jag börjar undra hur fungerar då din hjärna om den är sugen på glukos men blir totalt ignorerad genom att man använder kroppen som ett sköld. Jag upplever det som att man praktiserar "fight and flight", antingen så fajtas man med sina svagheter, se dessa i vitögat eller så flyr man dessa. Är LCHF bara ett sätt att fly?
    Vad är alternativet och på vilket sätt är det bättre än lchf?
  • Thomas 66
    Probably the best in the skrev 2011-05-11 21:20:04 följande:
    Nej, det är möjligt, men vad förväntar du dig egentligen när du hoppar in och börjar dividera om att ät bara mindre och rör dig mer så är det lösningen. När du får till svar att DET FUNKAR INTE  för just den och den. Det är en diskussion med div hårda ord från båda sidor. Så påstå inte att du inte får Men var lite mer ödmjuk så ska du se att du får mer ödmjukhet tillbaka
    Det är ju sant men då tar jag inte hänsyn till folks olika behov eller ev problem. Lika väl som erat fungerar om man nu orkar och klarar av det i praktiken, kan vara svårt att vara ödmjuk när det kastas hit o dit : ) Tycker mest att folk som inte klarar vissa dieter ska veta att äter man en glass kan man kompensera det med ett något mindre intag senare, eller varför inte en annan dag då det trotts allt är en helhet som gäller
    Kitsune skrev 2011-05-11 21:35:59 följande:
    Min hjärna är sugen på den söta smaken i munnen av ex Marabou mjölkchoklad, punschpraliner, romrussin glass och en massa annat som min kropp INTE BEHÖVER!
    Min hjärna får glukos så den klarar sig utmärkt! Min kropp får den energi den behöver så jag orkar med mitt jobb och träning utanpå det!
    LCHF HJÄLPER mig att fightas med mina svagheter. Det är fan så mkt lättare att stå emot chokladkakan när inte kroppen vill utan bara hjärnan. Du misstolkar mig mao och tror att hjärnan fysiskt sett är i behov av glukos, det är fel. Det är inte den fysiska delen av min hjärna som vill ha det, det är den psykiska
    Kitsune skrev 2011-05-11 21:20:27 följande:
    Jag tror att människor vill ha ständiga ursäkter, det är lättare att skylla på alla kolhydrater eller alla fetter men allt förutom sig själv.  Det handlar om att lära sig praktisera balans och visst gällande kolhydrater så finns det i våra
    delar av världen många onyttiga produkter som är fulla av kolhydrater som kroppen inte behöver så värst mycket. Det behöver inte betyda att kolhydraterna är fel i sig men bara att människan har skapat onyttigheter där kolhydraterna utnyttjas till det yttersta. Men om man utnyttjar långsamma mer än snabba så har man löst problemet. Det jag tror är att vissa människor klarar inte av att undvika det onyttiga, de blir för frestade att överskrida gränserna.  Därför är det lättare att helt och hållet utesluta alla kolhydrater och alla kolhydraterna får en stämpel som farliga. Det är i grund och botten en mental grej men inte något som kolhydrater ska ta hela smällen för, den har sin förutbestämda funktion som är i grund och botten nödvändig men den kan inte styra
    över människan som har sina svagheter (det är problemet!).
    Var hittar du nåt om att ALLA kolhydrater är farliga och att de som väljer att utesluta kolhydrater utesluter ALLA?
    Jag äter kolhydrater, dock väldigt lite i procent sett till fett och protein. Vad är problemet?
  • Kitsune
    Selfish Geene skrev 2011-05-11 21:38:43 följande:
    Vad är alternativet och på vilket sätt är det bättre än lchf?
    Alternativet är att välja långsamma kolhydrater. Är det svårt?
    It seems to me that we all look at Nature too much, and live with her too little.
    Thomas 66 skrev 2011-05-11 21:39:25 följande:
    Det är ju sant men då tar jag inte hänsyn till folks olika behov eller ev problem. Lika väl som erat fungerar om man nu orkar och klarar av det i praktiken, kan vara svårt att vara ödmjuk när det kastas hit o dit : ) Tycker mest att folk som inte klarar vissa dieter ska veta att äter man en glass kan man kompensera det med ett något mindre intag senare, eller varför inte en annan dag då det trotts allt är en helhet som gäller
    Men vet du varför det blir kollisionskurs i den här tråden då? Här handlar det om att TS häver ur sig att LCHF är skadligt. Argumentationen går då ut på att motbevisa TS, sen kommer du och vill visa att det finns alternativ, klart som 17 du får på moppo! Det handlar inte om att visa folk att det går att äta en glass, det handlar om att visa att folk mår bra på LCHF
  • Selfish Geene
    Kitsune skrev 2011-05-11 21:45:10 följande:
    nej, men onödigt om kolydrater fungerar bättre än många långsamma. Är det svårt?
    Kitsune skrev 2011-05-11 21:45:10 följande:
    Ja! För då kan vi inte äta fettet i de mängder vi önskar! Då blir vi inte mätta och goa på samma sätt, och mår mao inte lika bra
Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?