• banansmoothie

När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?

Jag blir så illa berörd när jag hör folk prata om LCHF och hur bra det är, och framförallt när de överför sin felaktiga tro till sina barn!

Mättat fett ÄR farligt. Det är lika farligt som transfetter, som jag nog tror de flesta anser farliga. Om ni vill veta varför så måste jag gå in på biokemi men vill nån absolut så kan jag väl göra det också...

I vilket fall, så ska vår kost bestå av ca 30% fett, ca 10-15% protein och ca 65-70% kolhydrater. Av fettet, ska hellst inte mer än 10% vara mättat fett (eller transfett) och 10% ska hellst vara fleromättat fett.

Nej man ska inte vara fettskrämd. Fett är en viktig del av vår kost och måste inkluderas. Men att exkludera kolhydrater, viket är vår främsta energikälla, och byta ut mot fett, och när det gäller LCHF så är det oftast mättat fett det handlar om (grädde, smör, ägg, ost, fett från kött osv). Det man egentligen borde förtära i större mängder är i så fall, nötter, frön, feta grönsaker som oliver och avocado. Inte en massa mjölkprodukter!

Problemet som folk har med kohlydrater är att de äter fel kolhydrater. Raffinerad mat som vitt mjöl, vitt ris osv ger mig också magont! Samt visa svårnedbrytbara sockerarter som t.ex. oligosackarider (som finns i bönor). Att äta stora mängder av glukos är inte heller speciellt nyttigt men uteslut sockret då! Och ja, många människor är också känsliga för vete, så låt bli vetet.

Ge min en normal människa utan allergier som äter råg, korn, havre, råris, sötpotatis, pumpa, majs (och nu menar jag inte cornflakes med en massa tillsatt socker) osv som får problem på grund av dessa kolhydrater? Det är ju inte kolhydraternas fel att man mår dåligt, utan matvalet i allmänhet.

Hjärnan behöver glukos! Och detta ketos som folk vill uppnå. Vet ni ens vad det innebär? Det innebär att kemikalier bildas i kroppen, till exempel aceton (som finns i nagellackbortagningsmedel). Låter jättehälsosamt, eller hur?

Klart man mår skit när man proppar i sig kanelbullar, pasta, nudlar och annan mjölmat, samt en massa sockrat mat och godis. Men det betyder inte att man kan äta som en inuit, vi är inte anpassade för sån kost!

Snälla, jag vill inte se problemen som detta kommer leda till senare i era liv. Jag vill att ni ska äta bra och må bra!

• Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?
  • Johan75
    Thomas 66 skrev 2011-05-13 11:57:34 följande:
    TS har börjat med LCHF : )
    banansmoothie skrev 2011-05-13 11:56:51 följande:
    Nej fan, LCHF var inget för mig. Men havregrynsgröt med blåbär och keso var desto bättre!
    Ingen direkt långsiktig satsning dock!
    Behold, i come as a thief.
  • Thomas 66
    Nej fan, LCHF var inget för mig. Men havregrynsgröt med blåbär och keso var desto bättre!
    Det är bra saker det : )
  • infragilis
    jeng skrev 2011-05-13 11:42:05 följande:
    Jahadå det tror jag minsann att man kunde! Däremot så hade dom väl knappast 30 får eller kossor (eller dåtidens motsvarigheter) i en inhägnad, utan jag tror att det var en delikatess som avnjöts betydligt mer sparsamt än nu.
    Från att vi blev bofasta började vi nyttja boskap och  bruka marken. Mjölkdrickande efter småbarnsåren och spannmålsätande kom samtidigt.
  • Probably the best    in the
    pluppfamiljen skrev 2011-05-13 11:05:43 följande:
    Undrar jag med jag fick högt kollestorol och höga blodfetter av det.
    Kolesterol och blodfetter är samma sak
    Och du vet att dom var "normala" innan...dessutom har jag hört att kolesterolet är en myt....därom tvista de lärde...
  • Thomas 66
    Johan75 skrev 2011-05-13 12:15:28 följande:
    Ingen direkt långsiktig satsning dock!
    Inte så värst
  • myrius
    banansmoothie skrev 2011-05-10 04:40:23 följande:
    Snälla, jag vill inte se problemen som detta kommer leda till senare i era liv. Jag vill att ni ska äta bra och må bra!
    Tack för omtanken men den är helt onödig
    Jag mår jättebra! OCH äter LCHF.
    Japp dessutom är jag sjukvårdsutbildad på kandidatnivå så jag vet hur kroppen fungerar.
  • myrius
    Probably the best in the skrev 2011-05-13 12:29:11 följande:
    Kolesterol och blodfetter är samma sak
    Och du vet att dom var "normala" innan...dessutom har jag hört att kolesterolet är en myt....därom tvista de lärde...
    Kolesterolet har bara betydelse i kombination med vissa andra sjukdomstillstånd.
    Finns inte de tar man inte ens prov på kolesterolvärdena
  • Thomas 66
    myrius skrev 2011-05-13 12:31:59 följande:
    Tack för omtanken men den är helt onödig
    Jag mår jättebra! OCH äter LCHF.
    Japp dessutom är jag sjukvårdsutbildad på kandidatnivå så jag vet hur kroppen fungerar.
    Oj utbildad ! Och ändå hamnade du i ett läge att du måste dieta
  • Probably the best    in the
    Thomas 66 skrev 2011-05-13 12:37:12 följande:
    Oj utbildad ! Och ändå hamnade du i ett läge att du måste dieta
    Vi har pluggat så mkt framför datorn...därför måste vi dieta
    /Fil mag i omvårdnad...
  • Thomas 66
    Probably the best in the skrev 2011-05-13 12:40:37 följande:
    Vi har pluggat så mkt framför datorn...därför måste vi dieta
    /Fil mag i omvårdnad...
    Det är lätt hänt : ) Men är man otroligt snabb på knapparna kanske man bränner något iaf
Svar på tråden När ska folk inse att LCHF är SKADLIGT för hälsan!?