• HST

Grupp B-streptokocker, GBS???

Hjälp vet nån va Grupp B-streptokocker, GBS har för verkan på ett foster..
    är nu i v 29+6 och fick reda på i dag att jag har Grupp B-streptokocker, GBS.
    Ska till spec mödravården den 14.12 men är såå nervös att bebisen födds för tidigt.

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???
  • Linastrumpan

www.niomanader.se/content.asp Här kan du läsa.... Det finns många trådar här på Fl om GBS eftersom det är ganska vanligt. Jag har också det och som tröst kan jag säga att det är bättre att ha fått det konstaterat för då är det sällan som det blir komplikationer. Lycka till!

• Jordgubbsflickan

Hmm jag har själv haft det och det är inte att leka med...

Vill inte skrämma dig men det kan få allvarliga konsekvenser...

Jag fick äta antibiotika hela graviditeten...

Gå in på www.infpreg.se och sök på GBS så får du veta mer.

Hoppas det ordnar sig...

• HST

ååå hur ska jag orkar vänta över helgen fick tid till spec mvc först den 14.12

• Jordgubbsflickan

Kan du inte ringa vc då?

• Linastrumpan

Men om du har konstaterat GBS har du väl fått antibiotka för det????? Då försvinner de, men kan ju komma tillbaka senare i graviditeten. Sålänge du äter medicin är det inte någon fara! Det är lätt att säga att man inte ska vara orolig, jag var själv skräckslagen i några dagar efter beskedet.

• HST

ringde Vc här i stan.Som jag oxå fick provsvaren av å Vc läkar har kollat på provsvaren...först så har jag svampinfektion å fick pevaryl sen så när jag frågade om GBS så sa sköterskan som jag talade med att medicinen (pevaryl) var ut skriven att GBS har inte läkarn på Vc inte tittat på de papprerna har gått tillbaka till min bm å får behandlas via förlossning
    Ringde förlossning som jag tillhör den goa bm sa jag ska tala med en läkare å då fick jag reda på att jag den 14.12 ska på kontroll på spec mvc men de är ju först nästa vecka...ååå ni ska veta vilken oro de är i mig

• HST

Hittade väldigt bra information !!!
    Men de gjorde mig verkligen nervös ...
    en helg utan nån som stöd
    Om du är drabbad av GBS är risken ungefär 1 på 200 att ditt barn utvecklar en infektion. Barnet behandlas då med antibiotika och de flesta tillfrisknar. Men bakterien kan leda till livshotande tillstånd för barnet som blodförgiftning, lugninflammation och hjärnhinneinflammation. Risker finns för cp-skada, syn- och hörselskador och utvecklingsstörning. Tyvärr överlever inte alla GBS-smittade barn trots behandling, utan ca 5-10% avlider. Vissa barn kan, även om det är ganska ovanligt, utveckla infektion redan i livmodern och kan orsaka att barnet blir dödfött. De flesta av de GBS-infekterade barnen är sjuka redan vid födelsen eller insjuknar under den första levnadsveckan, men insjuknandet kan även ske senare. Ju äldre barnet är då det insjuknar desto större är chanserna för att det överlever.
  • Marcus och Oscars mamma

Har nyligen också fått veta att jag har GBS. Trodde inte att det var så farligt eftersom bm sa att man behandlades med antibiotika vid förlossningen. Men nu när jag läst de länkar som Linastrumpan och Jordgubbsflickan lagt ut så är jag rädd. Får ni antibiotika redan??

Vad jag läste går det inte att se om barnet i magen är påverkad av GBS men ska de inte hålla bättre koll på h*n nu när det finns risk att h*n kan födas död??

Någon som vet något om dessa risker men cp-skada osv. som HST tar upp? Vilka drabbas av det?

• Inexsana

Min dotter föddes med gbs, ingen hade tagit någon odling på mig, innan, utan min flicka satte igång förlossningen i v 35+5 och hade höga hjärtljud under hela förlossningen de låg på 190 + hela tiden, hade dom vetat att det var gbs hade dom gett mig pencillindropp under förlossningen, nu visste dom inte, utan Moa fick tas direkt upp på neo och ha andningshjälp lite över ett dygn. Nu är hon 6 mån och mår fin fint.

Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???