• HST

Grupp B-streptokocker, GBS???

Hjälp vet nån va Grupp B-streptokocker, GBS har för verkan på ett foster..
    är nu i v 29+6 och fick reda på i dag att jag har Grupp B-streptokocker, GBS.
    Ska till spec mödravården den 14.12 men är såå nervös att bebisen födds för tidigt.

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???
  • HST

Kom just från spec mödravården.
    Å de var en läkare från sunderbysjukhus som var där å tog emot mig.
    Han konstaterade att sd hade ej öppnat ställena..å inte heller orsakat nå prb med min graviditiet så Han tog beslutet att ta antibiotikan vid förlossningen.Behöves ej någon nu!
    Gissa om jag är konfus .

• Inexsana

Vad skönt att du fått bli uppkollad, min läkare på specen sa att om jag skulle bli gravid igen så skulle man hålla nogrann koll på mig vid nästa graviditet.

Jag tror att det är så att dom inte vill sätta in antibiotika i onödan, om det inte orsakat några problem , GBS är en så vanlig bakterie så skulle dom ge det varje gången en odling visar på det så skulle nog många leva på antibiotika.

Hoppas dom håller koll på dig nu iaf.

Lycka till.!

• HST

tack Inexsana ..jag ska återigen den 29.12 till min bm så nå större koll på mig har de inte..Men jag är så himla nervös ändå ..Är ju så dum så jag gick å läste detta www.medscinet.se/infpreg/specinfo/main.asp
    I måndas när jag var på koll hos min bm då var allt okej...bldotryck...hb...fosterljud allt var okej.Så de kanske inte finns nåt å oroa sig för.Men varför är jag så orolig

• Inexsana

Ja att ta bort din oro kan jag nog inte, men känner du dig inte lugnare av besöket hos specmvc så prata med din bm, berätta hur orolig du är, berätta vad du läst, och ställ frågor du undrar över, kan hon inte svara, så tycker jag du ska ringa läkaren du träffade. Dom är ju inte bara till för att ta reda på OM du har bakterien, dom ska ju kunna lugna ner din oro åxå.

• Singer73

Hej HST!

Jag förstår precis hur du känner det, gick igenom samma sak för ett par veckor sedan. Nu känner jag mig lugnare för jag och min sambo "har begärt" antibiotikadropp vid förlossningen, och det är egentligen det enda man "kan" göra och fungerar som ett fullgott skydd för bebben. Visst kan man börja knapra antibiotika redan nu, men det känns lite onödigt eftersom GBS bakterierna kan komma och gå.

Bebisen kan alltså smittas när den kommer ut via vagina. Viktigt är att om vattnet skulle gå är att komma in till förlossningen så fort som möjligt så att man kan få antibiotika eftersom det då är "öppen väg" för bakterierna till bebisen. Men får man alltså dropp i samband med förlossningen så ska det -om jag förstått det hela rätt- inte vara någon fara för att bebisen ska smittas.

Försök att inte oroa dig alltför mycket nu, (att gå och oroa sig är ju inte heller bra ) men du kan ju göra som vi att se till att du får antibiotika när du föder!

Kram

• Lajsa82

Jag har oxå gbs å fick antibiotika för det och skall få antibiotika dropp vid förlossningen...är nu i vecka 36 å allt är bra med bebben. Jag känner mig lugn eftersom dom vet om att jag har det å kända fall så skall det inte vara någon fara med har jag hört! Lycka till

• HST

Hej Singer73 ..Jag läkarn som jag var till idag sa att de läggs upp i min journal att jag ska ha antibiotikadroppar vid förlossning.Läkarn såg ej de nödvändigt att börja äta antibiotika nu.Tack va go du är som orkar svara på mina inlägg.

• Titti och mini

kanske kan lugna dig m att överläkaren på sös i sthlm inte känner till ngr fall m känd gbs som gått fel bara fall där man inte vetat om den

• HST

titti & mini : tack...ja de sägs ju att de är väldigt få kvinnor som får de

Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???