• HST

Grupp B-streptokocker, GBS???

Hjälp vet nån va Grupp B-streptokocker, GBS har för verkan på ett foster..
    är nu i v 29+6 och fick reda på i dag att jag har Grupp B-streptokocker, GBS.
    Ska till spec mödravården den 14.12 men är såå nervös att bebisen födds för tidigt.

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???
  • HST

Titti och mini : Men min BM tar detta på allvar å vill tom att Mvc läkar här i stan som jag vart hos sku ha gett Antibiotika...Å var lite irriterad över att inte happis läkarn gav antibiotika å min BM om jag ändå sku kunna ge ut recept på antibiotika så sku du få de på en gång. Men när jag var till Spec mödravården så tyckte den överläkarn att de ej var nödvändigt. Visst jag har ej haft den GBS tidigare iaf vad jag vet. Iom att jag tidigare varit bosatt i finland å där tog förlossningen in mig på en gång för kontroll och medicinering då jag hade minsta lilla sd. Så jag sa till spec mödravården jag vet ej om jag haft GBS tidigare.. Iom att min 2 äldsta barn är förlösta i finland.

• Titti och mini

HST - Bra BM Där jag var, på SöS i Sthlm, så behandlar man också om det ger symptom dvs sammandragningar eller UVI. Det jag tycker är jobbigast är att det verkar vara så beroende av vilken läkare man har

• HST

Titti och mini : Jag hade ju bara nån vecka innan min BM tog proverna så hade jag UVI enligt Mvc läkarn här i stan å fick Furadantin mot UVI. Men den kuren hjälpte ju bara den tiden jag åt den. Sen började all värk igen. Nu är de rätt så bra med värken. Men men jag är såååå nervös..Sku vilja ringa förlossningen dit jag ska sen . Å berätta min tankar..Men vill inte känna mig som en gnäll spik

• Titti och mini

HST - RING! Tycker absolut det. Jag vet hur skitjobbigt det är att gå o va nervös - + att om du har sammandragningar (om det är däför du har ont) defintivit borde behandlas

• HST

Titti och mini: Men de SD som jag har är enligt Spec.mödravården läkarn inte SD som öppnar mig. Så därför vill jag inte ringa förlossning. Jag vet jag är knassig.

• HST

Förresten . Var ifrån har GBS sin start om jag ej haft de tidigare?

• Titti och mini

HST - man kan få GBS dels genom sex om din man har det, vet en del GBS tjtjer som får sexförbud. Men det valigaste är nog ändå att få det från ändtarmen, låter äckligt men så är det tydligen

• Smilie

Okey jag hade GBS när jag väntade dotter.
    Jag KRÄVDE att bli behandlad.
    Kåvepenin biter på det , men det är ingen garanti för att det
    inte kommer tillbaka.
    Däremot blir jag förvånad när jag läser att de inte lovar behandling
    ved förlossningen...
    Det stod i min journal, att jag skulle få pencillin.
    När vattnet gick så fick jag inte gå mer än ett dygn innan jag blev igångsatt
    o så blev fallet, under förlossningen så fick jag dropp i armen med penicillin.
    Så klart ni skall KRÄVA!! Det är er kropp, ert barn och ER förlossning
    som skall bli nåt positivt inte nåt skrämmande...

• HST

Titti och Mini samt Smilie : Tack ..för era super fina svar.Jag ska ta å kontakta min förlossningsavd i dag oxh fråga dem rätt så många frågor.
    Tack & kram till er.

• The Bumblebee

Japp, så har man varit och tagit en GBS-odling som visade att jag hade bakterien. Surprise! Vart skulle de ha tagit vägen, när jag hade vid förra förlossningen (i mars) och inte har ätit nån antibiotika sen dess. Kan de bara försvinna av sig själv?

Iaf så ansåg läkaren att det var onödigt för mig att veta resultatet. Jag hann bli riktigt förbannad innan jag gick därifrån. Först ska man undersökas (på ett ganska kränkande sätt tycker jag) sedan ska jag inte få veta provresultatet! Det e väl min kropp?!?

Fick ju svaret idag så jag ska väl inte gnälla. Men jag kommer inte att behandlas OM inte det är så att jag får värkar tidigt eller vattenavgång. Men det står i min journal nu att jag SKA ha antibiotika vid förlossningen. Det som missades förra gången.

Ska man känna sig lugn nu? Eller ska jag kräva att få penicillin redan nu? Jag skulle kunna tänka mig att äta en kur om ett par veckor och sedan göra en odling till och se om GBS'n är borta, eller är det helt onödigt?

Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???