• HST

Grupp B-streptokocker, GBS???

Hjälp vet nån va Grupp B-streptokocker, GBS har för verkan på ett foster..
    är nu i v 29+6 och fick reda på i dag att jag har Grupp B-streptokocker, GBS.
    Ska till spec mödravården den 14.12 men är såå nervös att bebisen födds för tidigt.

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???
  • Titti och mini

Hade du den i urinen eller på tappen? För om det var i urinen låter det lite dumt att du inte ska ha antibiotika nu... eller om den orsakat sammandragningar. Tycker det är så olika hur de behandlar detta...

• HST

Titti och mini: jag hade de i tappen...och den har orsakat sammandragningar men sammandragningarna har ej öppnat mig nåt så de är nog därför läkarn inte såg de nödvändigt att ge antibiotika nu.

• Titti och mini

OK, ja det är säkert ingen fara. Jag hade i urinen hela tiden o åt till slut antibiotika hela vägen fram, inte så kul heller. Men om du får mer sammanfdragningar borde du väl få, eller?

• HST

ja de får jag säkert...nå nu är de iaf bara 66 dgr kvar till bf datumet så de bara hoppas att allt går väl

• invo

Jag fick diagnosen per post idag, lämnade urinprov förra veckan. Hur kan de lämna det beskedet per post? Jag hade ingen pejling på vad det var utan gick ut på nätet och läste, och ju mer jag läste ju mer panik fick jag. Måste få tag i min BM imorgon och prata med henne.
    Fick även Furadantin-recept i posten så nu har jag börjat käka tabletterna.

Vad säger ni som vet, vore det inte smart att diskutera detta med en läkare inför förlossning osv? Känns som man är helt utlämnad just nu utan ngn kunnig att diskutera med. Suck!
    Jag är i vecka 26 förresten och har problem med sammandragningar.

• Godistrollet

En fråga bara.... Ska man be om att bli odlad för de här bakterierna, alltså be om att ett prov tas?
    Eller gör det med rutin inför förlossningen annars?
    Blir ju lite oroad av att kanske då ha dem, då det är så vanligt och om ingen vet det kan ju bebisen bli smittad vid förlossning... Är jag för nojjig om jag tänker så?!?!

• Blossi

Jag har en återkommande GBS och har hittills ätit fyra kurer av antibiotika. Är i v 25. Man får oftast antibiotika när det upptäcks i urinen vilket egentligen tyder på uvi. Som regel tar man ju uvi någon gång under graviditeten och det upptäcks då med vanlig odling. Har man det "bara" i livmodertappen så är det oftas läkaren som bedömer hur det ska behandlas eller om.
    GBS kan orsaka sd och tidig vattenavgång. Vet man om att man har GBS när man kommer till förlossningen så ska man KRÄVA att få antibiotika på dropp. Det är lite olika hur det hanteras men personligen så anser jag att man ska veta om det här.
    Bebisen kan i väldigt sällsynta fall bli smittat och det är då det är skadligt.

Ska testas igen om en vecka för jag blir ju som sagt inte av med sk*ten!

• HST

Godistrollet: Ja du kan be din bm ta urinodling samt vaginal odling av GBS.Detta är något som måste fås fram innan förlossningen.Annars ger de en ej antibiotika.Den info fick jag av den läkaren jag var till.För läkarn å barnmorskan sa att de måste stå klart å tydligt i journalen att man har GBS annars sätter de ej in nån antibiotika dropp.

• HST

Invo : ger dig samma svar som till godistrollet : Detta är något som måste fås fram innan förlossningen.Annars ger de en ej antibiotika.Den info fick jag av den läkaren jag var till.För läkarn å barnmorskan sa att de måste stå klart å tydligt i journalen att man har GBS annars sätter de ej in nån antibiotika dropp.

Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???