Jag är i v.23 nu och har redan rätt mycket sammandragningar. Ska på nästa Bm-besök i slutet av månaden och sedan träffa läkaren i mitten på januari. GBS-odling ska tas vid läkarbesöket, jag hoppas att det inte är "för sent" då. Jag kommer ju att vara i v.26-27 då och vill det sig illa kan ju GBS'n hinna ställa till med klater redan...
Hade GBS under förra graviditeten som förmodligen ledde till att sonen föddes i v.35+2. Hade sammandragningar i mååånga veckor innan och han ville ut redan i v.30, men då stoppades jag. Sedan var det in och ut på förlossningen tills han föddes, istoppandes bricanyl och kortison.
Den gången kollade de GBS på förlossningen när jag kom in v.30, och det visade positivt, så jag fick en kur penicillin. Skulle sedan göra en ny odling i v.36, men jag kom ju aldrig så långt. Fick INTE antibiotika vid förossningen då han föddes, lite konstigt tycker jag. Särskilt som odlingen, som de tog i örongången på sonen, visade att han hade bakterien! Tur att han var pigg och kry och inget hände.
Tycker att det låter konstigt när Bm säger att det inte är säkert att man får antibiotika-dropp vid förlossningen. OM det visar sig att jag har GBS även denna gång, så ska jag KRÄVA det. (eller min sambo, e så feg å ställa krav...)