• HST

Grupp B-streptokocker, GBS???

Hjälp vet nån va Grupp B-streptokocker, GBS har för verkan på ett foster..
    är nu i v 29+6 och fick reda på i dag att jag har Grupp B-streptokocker, GBS.
    Ska till spec mödravården den 14.12 men är såå nervös att bebisen födds för tidigt.

• Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???
  • invo

Har precis pratat med min BM och hon sa att det inte alls var säkert att jag skulle få antibiotika dropp vid förlossningen. Hm.... Det låter inte bra, ska iväg till en läkare den 9 jan så jag får väl diskutera med henne då.
    Är jätteorolig för tidig vattenavgång och sd eftersom dottern ville ut i v 32, men föddes i v 35.

• The Bumblebee

Jag är i v.23 nu och har redan rätt mycket sammandragningar. Ska på nästa Bm-besök i slutet av månaden och sedan träffa läkaren i mitten på januari. GBS-odling ska tas vid läkarbesöket, jag hoppas att det inte är "för sent" då. Jag kommer ju att vara i v.26-27 då och vill det sig illa kan ju GBS'n hinna ställa till med klater redan...

Hade GBS under förra graviditeten som förmodligen ledde till att sonen föddes i v.35+2. Hade sammandragningar i mååånga veckor innan och han ville ut redan i v.30, men då stoppades jag. Sedan var det in och ut på förlossningen tills han föddes, istoppandes bricanyl och kortison.
    Den gången kollade de GBS på förlossningen när jag kom in v.30, och det visade positivt, så jag fick en kur penicillin. Skulle sedan göra en ny odling i v.36, men jag kom ju aldrig så långt. Fick INTE antibiotika vid förossningen då han föddes, lite konstigt tycker jag. Särskilt som odlingen, som de tog i örongången på sonen, visade att han hade bakterien! Tur att han var pigg och kry och inget hände.

Tycker att det låter konstigt när Bm säger att det inte är säkert att man får antibiotika-dropp vid förlossningen. OM det visar sig att jag har GBS även denna gång, så ska jag KRÄVA det. (eller min sambo, e så feg å ställa krav...)

• Titti och mini

KRÄV antibiotika!!! Man ska inte lita på läkarna o absolut inte på BM. Jag visste mer om GBS än min BM efter att ha läst på nätet. Vi har så få fall i Sverige där det går dåligt att det känns som om man inte tar GBS på allvar. Vet hur himla jobbigt detta är, fick gå till en privat klinik för att bli tagen på allvar - så stor kram till er tjejer som kämpar på för NI har rätt!!!

• HST

The Bumblebee : De är ej förresten å ta GBS proverna å sen odla dem när man är i v 26-27 jag var i v 29 när min BM tog provet och nu har jag talat med läkare och med min BM som konstaterat att när de är vaginalt vid livmodertappen denna GBS så räcker de med antibiotikadropp vid förlossningen.Och i min journal kommer de å stå antecknat att jag har GBS

• invo

The Bumblebee: Va skönt att allt gick bra med din son även om de upptäckte bakterien när de tog prover på honom.

Men jag tycker det är konstigt att de inte ger antibiotika vid förlossningen när det kan göra att barnen slipper få det. Är nervös så klart för vad läkaren kommer att säga, önskar att hon säger att om jag vill det så får jag det - men så lätt är det väl aldrig.

Lycka till Bumblebee!!

• The Bumblebee

Tack invo!

Och lycka till själv! Håller tummarna för dig.
    Jag tycker som sagt att det är konstigt att de kan säga att man inte ska få antibiotika, när de vet att man har bakterien! Ibland är folk bra dumma ;o)
    Jag trodde heller inte att det egentligen var nåt man fick orda om själv. Om det är risk för barnet, så trodde jag att de bara satte in antibiotika, inte att de frågade om man (mamman) själv vill det. Men det verkar ju vara olika på vilka läkare eller barnmorskor man pratar med...

• HST

Ni sku alla bara veta hur orolig jag är över allt detta med GBS.
    Hinner jag in i tid till förlossning?
    Tänk om vattnet går eller om jag är så pass öppen så att bebisen hinner får GBS innan jag är inne på förlossning. Bor ändå 14-15 mil i från förlossningen.?
    Kommer antibiotikadroppen vid förlossning räcka?
    Tankarna snurrar!

• Marcus och Oscars mamma

Undrar lite kring det här med GBS. När smittar det barnet? Vet att man ska åka in så fort förlossningen startat, men gäller det då vattnet gått eller? Tänk om man öppnar sig utan att veta det? Jag har rätt mycket sammandragningar men tappen har inte blivit påverkad ännu. Men de håller ju samtidigt ingen koll på det om jag inte beställer tid för att kolla. Märker man själv när det börjar öppna sig? Kan GBS smitta redan när man börjat öppna sig eller måste hinnan gå sönder först?

• HST

Här lägger jag in en länk
    www.medscinet.se/infpreg/allinfo/main.asp
    där ni alla som inte förstått er på va b-streptokocker , GBS innebär!!!
    Och undrar precis som LEK Kan GBS smittas om man redan är öppen eller måste hinna gå sönder först.?

• Titti och mini

LEK & HST - GBS kan smitta fast hinnorna o vattnet inte gått - MEN detta är mkt ovanligt o troligen har det bara skett när man inte vet om GBSen o inte haft koll på den. Men GBS mammor ska alltid åka in så fort man misstänker att ngt startat. Jag var stamkund på BB o kände mig dum o tjatig som satan efter antibiotika men jag hade rätt varje gång fast de sa att det inte kan ha kommit tillbaka så fort så var jag fullkoloniserad o fick antibiotika varenda gång. Inte riktigt samma sak eftersom detta var från v 30 o inte vid förlossningen, men vad jag vill ha sagt är att var tjatiga o be om upprepade koller, för som jag skrev ovan så är det inte säkert att läkare o BM tar detta på allvar.

Svar på tråden Grupp B-streptokocker, GBS???