• Luullis

Hur ofta behöver ni dammsuga?

Vi bor två vuxna, två barn och två hundar i en 3:a på 80 kvm. Hundarna torkas av innan dom går in och skor tas av i hallen.

Jag dammsuger varje dag. Dammsuger jag på fm måste jag sopa av på kvällen.... tycker att det blir otroligt grusig(vad nu det kommer ifrån?) och smuligt överallt. Syns direkt vid golvlister och sånt....

Vet att folk klarar att dammsuga en gång i veckan, hur gör ni? Hur får ni det att räcka??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 16:35
    OBS! Detta ska inte bli en skyttråd om hur ofta man städar och liknande... undrar mest hur folk gör för att hålla det rent så länge som möjligt!

Snart har jag tre barn och då vill jag underlätta lite...

• Svar på tråden Hur ofta behöver ni dammsuga?
  • Saliro

vi är två vuxna och en dotter på 5år sen har vi en katt och en hund.. Jag damsuger ca 4ggr/vecka dock sopar jag varje dag bor i en 3a på 80kvm

• Irminia
    Thursday skrev 2011-05-15 18:52:33 följande:
    Hur ofta måste man dammsuga för att vara pedant enligt dig? Om inte flera 2-3 gånger om dagen räcker?
    Hon var nog bara ironisk  Glad
  • Bottis

Varje dag, helst flera ggr... 3 katter, 1 hund, 3 barn, 2 vuxna.

• lilla sandra
    Thursday skrev 2011-05-15 18:52:33 följande:
    Hur ofta måste man dammsuga för att vara pedant enligt dig? Om inte flera 2-3 gånger om dagen räcker?
    Det vet jag inte.
    Jag menar bara att jag är inte pedant för att jag dammsuger 2-3 ggr/dag. Resten av hemmet är inte i samma skick som golven.
    Jag hatar att känna grus på golvet. O vår bostad är ganska "dumt" planerad på det sättet att man måste gå igenom hallen för att komma till alla rum. Då dras allt med.
    Köket dammsugs ofta eftersom jag inte orkar sopa efter varje måltid.
    Irminia skrev 2011-05-15 18:57:56 följande:
    Hon var nog bara ironisk  Glad
    Nej, det var jag inte.
  • iii

Mina vänner utan djur kan dammsuga 1 gång i veckan eller varannan vecka utan att det ser för hemskt ut. Jag har 1 hund som fäller katastrofalt mycket och 2 katter, så hos mig behöver man egentligen dammsuga 3 gånger om dagen. Men jag orkar inte det, så det blir kanske varannan dag. Om det kommer besök så dammsugar jag alltid, men jag är så van vid hundhår så det stör inte mig så mycket. Det blir aldrig helt rent på golven med pälsdjur hemma.

• Luullis

Skönt att andra också dammsuger varje dag *puuh!*
    Trodde nästan att jag började bli galen(de flesta jag känner gör det 1-2 ggr/vecka) och att vi var riktigt skitiga som behöver städa så ofta. Alternativt att alla jag känner lever i grus. Tycker ändå att det ser så rent ut hos andra, men dom hävdar alltid att dom dammsuger så sällan...

Tack och lov så kan jag dammsuga hela lägenheten utan att behöva byta kontakt för sladd eller så, det gör det så lätt :) och snabbt. I förra lägenheten var kontakterna på sämre ställen, och man fick hålla på och dra ur och koppla in i varje rum. Har funderat på en sån där ergorapido, men det känns lite onödigt då den jag har är så bra, och när det är så lätt att ta överallt på samma gång... den skulle bara ta plats.

• Liljeblomman

Vi dammsuger en gång i veckan men då hinner det visserligen bli lite dammigt i hörnen... Flört

• vivianne

Vi dammsuger med 1-2 veckors mellanrum. Hade väl egentligen behövt varje vecka eller t.o.m. ett par ggr/vecka nu på sommaren när man går mycket ut och in. Två vuxna, två barn, inga husdjur. Båda föräldrarna jobbar så här är tomt om dagarna, det behövdes städas mer när vi var föräldralediga och hemma mer.

Inneskor är bra om man inte vill städa varje ledig stund

Svar på tråden Hur ofta behöver ni dammsuga?