• Luullis

Hur ofta behöver ni dammsuga?

Vi bor två vuxna, två barn och två hundar i en 3:a på 80 kvm. Hundarna torkas av innan dom går in och skor tas av i hallen.

Jag dammsuger varje dag. Dammsuger jag på fm måste jag sopa av på kvällen.... tycker att det blir otroligt grusig(vad nu det kommer ifrån?) och smuligt överallt. Syns direkt vid golvlister och sånt....

Vet att folk klarar att dammsuga en gång i veckan, hur gör ni? Hur får ni det att räcka??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 16:35
    OBS! Detta ska inte bli en skyttråd om hur ofta man städar och liknande... undrar mest hur folk gör för att hålla det rent så länge som möjligt!

Snart har jag tre barn och då vill jag underlätta lite...

• Svar på tråden Hur ofta behöver ni dammsuga?
  • MrsD

De stadar har varje dag. Min son ar inte sa "renlig" av sig precis.

• Missimo84

Haha, guuud så skönt att det finns de som dammsugar lika ofta som jag! Har två katter och en treåring samt en 50% man hos mig. Dessa 85 kvm dammsugas 2-3 ggr per vecka, men kök, hall och mitt sovrum dammsugas i stort sett varje dag. Har fobi för damm och grus under fötterna..

• garib

Min man dammsuger fast det inte behövs,han gillar dammsugare.

• sten1

Det gäller bara att ha rätt sorts golv! På vissa golv syns varenda litet gruskorn extremt tydligt och andra golv är helt suveräna på att kamouflera smutsen!

Sen finns ju andra anledningar till att man måste dammsuga varje dag, som allergier och astma och sådant, men mitt tips är att skaffa rätt golv!

• MrsD
    garib skrev 2011-05-15 19:40:35 följande:
    Min man dammsuger fast det inte behövs,han gillar dammsugare.
    Haha min pappa ar likadan. Han ALSKAR att dammsuga kanns det som. Han gor det varje dag och koper nya prylar och byter ut sina dammsugare valdigt ofta.
  • sten1

Jag glömde säga att vi i vårt nuvarande boende har dåliga golv och måste dammsuga i stort sett varje dag om det ska se snyggt ut.

Vi hade en robotdammsugar (roomba) och den var helt underbar. Vi programmerade den att köra varje dag när vi var på jobbet och när vi kom hem var jobbet gjort. Tyvärr gick den ofta sönder och när garantin gick ut så var den så sönder att den bara var att kassera. Kanske de senare generationerna robotdammsugare är mindre ömtåliga.

• Missimo84

Ett tips för de som borde men inte ids dammsuga oftare. Se till att dammsugaren är enkel att både ta fram och ställa tillbaka.

• Luullis
    sten1 skrev 2011-05-15 19:44:20 följande:

Det gäller bara att ha rätt sorts golv! På vissa golv syns varenda litet gruskorn extremt tydligt och andra golv är helt suveräna på att kamouflera smutsen!

Sen finns ju andra anledningar till att man måste dammsuga varje dag, som allergier och astma och sådant, men mitt tips är att skaffa rätt golv!

Kan stämma! Vi har inte samma sorts golv som vi hade förr, och där behövde man bara dammsuga en gång/dag utan att man klagade timmarna emellan. Men att byta golv känns ju inte som ett alternativ då vi har fått nytt golv precis
  • Mamma och Fru

2  vuxna 2 barn (snart 3) och en långhårig stor hund, dammsuger 1-3 gånger i veckan.... skulle nog behöva göra det varje dag, men så kul är det inte...

• ninnione

damsuger varje dag. nedervåningen iaf...för där går man o man äter osv. är 2 vuxna o 2 barn o inga djur. det "syns" inte att de behövs, men jag går oftast barfota o har känsliga fötter, som sambon tycker *ler*, o blir tokig när jag känner minsta lilla gruskorn under foten...dååker damsugaren fram o jag kör ett varv. men de går himla snabbt på nedervåningen. hall, kök, badrum, v-rum o ett lekrum. några min så slipper jag det störningsmomentet...:P

övervåningen som vi i princip bara sover på, damsugs en gång i evckan ungefär,

• Ellikapellika

2 vuxna, tre barn, flertalet katter som går in och ut fritt samt en bunt friflygande fåglar = dammsuger varje dag och sopar säkert en gång om dagen.
    Dammsuger vi inte en dag av någon anledning så torrmoppas det.
    Bor på landet med grus/singel på gårdsplanen, sandlåda & diverse annan skit att gräva runt i.

Jag hatar skräp under fötterna och går barfota inomhus sommar som vinter så rent golv är ett måste för mig.
    men rent är det sällan mer än nån timme sedan har någon dragit in grus/jord igen.
    Fåglarna gör sitt också förstås med smaskandet i blomkrukorna & omkringsprättandet av jord och fröer.

• Ellikapellika
    s81 skrev 2011-05-15 18:05:17 följande:
    Men oj va ofta ni dammsuger!!

Vi är två vuxna och två stora barn (ett vuxet faktiskt) och 3 håriga katter. Vi har jämt skitigt på golven med kattsand, grus, damm, katthår och diverse smulor (stora som små) men inte sjutton orkar vi dammsuga för det. I bästa fall blir det en gång i veckan men oftast blir det varannan vecka eller till och med var tredje men då mår vi dåligt av att se skiten...

Så, jag har tyvärr inget bra tips på hur man kan hålla rent men däremot skulle jag vilja få tips på hur man får energi till att dammsuga flera gånger i veckan! Tell me!! Kyss
    Vi har dammsugen lätttilgängligt och det tar max 20 minuter att dammsuga. För mig 15 minuter, för mannen lite längre.
    Vi bor på 190kvm och av dessa så är det ca120kvm som dammsugs varje dag. Ytterligare 35kvm (barnens rum) varannan dag. Resten 1 gång/v.
    Jag ägnar 10 minuter åt att plocka upp innan jag dammsuger alt. ber någon annan plocka upp.
    För mig är det värt dessa minuterna för att slippa skräp & skit under fötterna ;)

Men det är klart jag jobbar inte heltid så här finns någon hemma även på dagtid 4-5 dagar/v.
  • Shirin85

Vi har inga djur, men tre barn och brukar dammsuga två-tre gånger i veckan.
    Men vi har en liten och söt dammsugare som är smidig att bara sätta igång och dammsuga med på alla mattor och golv.

♥Leila -05, Minah -08, Jamil -10♥
  • SaraSara

Vi är två vuxna, en treåring och en kanin. Här behöver vi dammsuga varje dag i kök, hall och vardagsrum (där vi vistas mest). Badrum, toalett och sovrummen räcker att vi dammsuger 1-2 gånger i veckan.

• SaraSara

Vi bor i en trea på 88 kvm kan ju tilläggas.

• Annalena01

Vi är 4 st i familjen, inga husdjur, och jag tycker vi behöver dammsuga varannan dag . Men det kan det verkligen bli si o så med, beroende på hur myckat man jobbar, och andra aktiviteter som ska göras.. Man kunde ju önska att man hann varannandag  :))

• Enniie

Vi bor I en fyra på 112kvm och är två vuxna, tre barn samt katt & hund, och jag dammsuger varje morgon, ibland en gång på eftermiddagen också. Dock bara undervåningen då den minsta kryper.

Svar på tråden Hur ofta behöver ni dammsuga?