• Luullis

Hur ofta behöver ni dammsuga?

Vi bor två vuxna, två barn och två hundar i en 3:a på 80 kvm. Hundarna torkas av innan dom går in och skor tas av i hallen.

Jag dammsuger varje dag. Dammsuger jag på fm måste jag sopa av på kvällen.... tycker att det blir otroligt grusig(vad nu det kommer ifrån?) och smuligt överallt. Syns direkt vid golvlister och sånt....

Vet att folk klarar att dammsuga en gång i veckan, hur gör ni? Hur får ni det att räcka??

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-15 16:35
    OBS! Detta ska inte bli en skyttråd om hur ofta man städar och liknande... undrar mest hur folk gör för att hålla det rent så länge som möjligt!

Snart har jag tre barn och då vill jag underlätta lite...

• Svar på tråden Hur ofta behöver ni dammsuga?
  • s81
    Emmi27 skrev 2011-05-15 18:13:17 följande:
    låt dammsugaren stå framme då är det lättare att bara göra det :P Här står dammsugaren jämt framme
    Hehe... vi har försökt med det men det är som att den lyckas gömma sig i skiten...
  • Vila

Vi har ett stort hus. Vi dammsuger en gång i veckan, skulle behöva damsuga mer, men vi hinner eller prioriterar det inte. Sopar av köket och hallen varannan dag ungefär. När vi väl dammsuger så är det skitigt, speciellt nu när det börjar bli varmt och barnen och katten springer in och ut hur som helst.

• Emmi27
    s81 skrev 2011-05-15 18:21:21 följande:
    Hehe... vi har försökt med det men det är som att den lyckas gömma sig i skiten...
    skaffa en större dammsugare då, så syns den bättre Drömmer

men om ni är 4 personer  så kanske ni ska köra att 2 av er dammsuger ena veckan och 2 nästa vecka, alltså 2 ggr per vecka.
  • s81
    Emmi27 skrev 2011-05-15 18:27:49 följande:
    skaffa en större dammsugare då, så syns den bättre Drömmer

men om ni är 4 personer  så kanske ni ska köra att 2 av er dammsuger ena veckan och 2 nästa vecka, alltså 2 ggr per vecka
    Jag tror tyvärr det hela bottnar i lathet... vi vuxna är lata och det smittar väl av sig på barnen. Dom kan faktiskt vara bättre än oss och dammsuga deras rum och övervåningen där deras rum är.
    Då har vi nederbotten kvar och det borde ju inte vara så jobbigt att dammsuga om man är två som ska dela på det!? Men det är det... på vardagarna skyller vi på att vi är trötta efter jobbet och säger att vi ska fixa det på helgen men sen när helgen kommer så känns det inte lockande alls att dammsuga.

Sen är det ju inte bara dammsugning som måste göras.... Rynkar på näsan
  • UntilTheDark
    Emmi27 skrev 2011-05-15 18:13:17 följande:
    låt dammsugaren stå framme då är det lättare att bara göra det :P Här står dammsugaren jämt framme
    Samma här

Jag kan inte riktigt slappna av om jag vet golven är håriga,grusiga och skitiga.
  • lilla sandra

2 vuxna o 3 barn.

Jag dammsuger minst en gång/dag.
    Dagar som barnen är hemma hela dagen (helger/lediga dagar) så är dammsugaren framme 2-3 ggr/dag.
    O NEJ, jag är inte någon pedant, någonstans.

• Superbia

Vi skulle behöva dammsuga varje dag, men det blir 2-3 gånger i veckan. Har två katter och två barn så det blir en del att dammsuga upp.

♥ Morten & Vidar 091029 ♥ Lillskrutt BF 110609 ♥
  • Irminia

Jag satte diskmaskinsunderlägg, ( som egentligen andvänds för att skydda mot vattenskador) framför mina kattlådor. De har minskat spridningen av kattsand.

Men sex korthåriga katter ( 4 idag vuxna vildkattungar från samma kull) så borde jag nog damsuga dagligen men de brukar bli varannan var tredje. MEN de går inte ute så jag slipper nog rätt mycket grus där. Jag fick en 4m rejäl och bra dörrmatta som täcker en stor bit av hallen, det blev mycket mindre grusspridning av den nu i vinter.

Sopning sker nästan dagligen av den lilla som kommer utanför underläggen av kattlådorna. Men en av fördelarna med vildkatter är att mina är inte nå kräsen. Äter allt i kattmatsväg, även i matväg utom ost :) och är inte kattlådorna ( två st)  rengjord en dag så är det ingen som gnäller och kissar utanför. Men dagligen är ju de bästa.

Kortfattat svar,Bottenvåning:  två till tre gånger i veckan. Övervåningen lite mer sällan, en- två ggr i veckan.

• Thursday
    lilla sandra skrev 2011-05-15 18:42:01 följande:
    2 vuxna o 3 barn.

Jag dammsuger minst en gång/dag.
    Dagar som barnen är hemma hela dagen (helger/lediga dagar) så är dammsugaren framme 2-3 ggr/dag.
    O NEJ, jag är inte någon pedant, någonstans.
    Hur ofta måste man dammsuga för att vara pedant enligt dig? Om inte flera 2-3 gånger om dagen räcker?
Svar på tråden Hur ofta behöver ni dammsuga?