lchf
Hej alla som kämpar på med LCHF.
Tänkte vi kan ha ett litet fotum där vi kan byta erfarenheter och recept m.m.
Välkimna alla som vill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 19:59
menade "forum" Hi,hi...
Hej alla som kämpar på med LCHF.
Tänkte vi kan ha ett litet fotum där vi kan byta erfarenheter och recept m.m.
Välkimna alla som vill.
TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 19:59
menade "forum" Hi,hi...
Ja äggmjölk låter verkligen inte som nån större hit.. Men vem vet ;)
Vitkål funkar även jättebra till köttfärssås! Mmm..
Skulle gärna prova äggmjölken som smakar kaffe. Har du något recept? Tack på förhand;)
Just nu lever jag på Broccoli/blomkålsoppa med kokt ägg.
Och så blir de gärna blomkålsris med kycklingrullader fyllda med philadeliaost och örter!!! NAM!
Tonfiskröra på Avocado... MumS! 
Sallad på avocado, cocktailtomat, gurka, purjo, feta, grön parika och vinegrette!
Köttfärsbiffar med blomkålspuré m.m.m.m.
Jag ÄLSKAR lchf!!! Tror typ jag aldrig ätit så här varierad mat och jag började förra veckan i onsdags!
Här kommer recept på mitt favoritbröd. Lätt att göra och jättegott. Fröbröd lchf. 3ägg 3dl riven ost 1/2 dl keso. 2msk majonäs 1msk olja 2tsk bakpulver Ca5-6 dl frön av olika slag. Solrosfrön, sesamfrön, linfrön, pumpafrön. Ta vad du vill för frön. Blanda allt och bred sedan ut på bakplåtspapper på en plåt. Ca:1 1/2 cm. Tjockt. Grädda ca 15 minuter i 200 grader. Tills det fått fin färg. Skät sedan upp i lagom stora rutot. Ät och njut. Så mättande och nyttigt. Föravara i plastpåse i kul eller frys. Lycka till ;) Nilla
Ni måste verkligen tro jag stavar som en kråka;) skriver snabbt, trycker på "påsta inlägg" och läser sedan;) hmmmm... Ska kanske läsa innan jag trycker " påsta inlägg"... Men, hoppas ni förstår ändå. //Nilla
Ja Lchf är verkligen en livsstil! En massa god mat, jag tycker det är roligt att hitta och prova nya recept så det blir väldigt varierad!
En stor favorit har ju blivit lasagnen med zucchini! Såå god!
www.alltforforaldrar.se/56kilo/godaste-lchf-pizzan/
Den här pizzan gjorde jag idag :) Verkligen toppengod! pizzadegen känns inte riktigt som "riktig" deg, men ändå jättegod. Kommer göra denna fler gånger i framtiden kan jag lova :)
Detta receptet hittade jag även som jag tänker prova (jaaa, saknar pasta!):
www.alltforforaldrar.se/56kilo/lchf-pasta-tagliatelle/
Jag har ätit LCHF sedan våren 2010, alltså snart två år. Så det där med "kämpa" känns litet konstigt :) Fast kanske det får syfta på omgivningens kommentarer och svårigheten att hitta något att äta ute på stan.
Jag gick ner gravidkilona plus 15 kg till med LCHF på ca ett halvår. Och ändå var jag inte så superstrikt, jag åt jordgubbar från eget land och någon frukt ibland, och jag åt bönor och vissa rotfrukter också. Jag ammade samtidigt. När jag slutade amma jobbade jag på en skola där jag åt skolmaten till lunch (tog så mycket smör jag kunde till maten och lämnade bort det jag kunde av kolhydraterna, men det var ändå svårt) och sen blev jag gravid och var gravid till vecka 11. Under graviditeten var jag extra hungrig och åt som en häst. Dessutom började jag äta allt för mycket 81% choklad från Lidl... Flera bitar varje dag. Så plötsligt gick jag upp i vikt igen, ungefär 5 kg. Två kg hade jag redan gått upp över sommaren då jag åt mycket bär och var bortbjuden en hel del.
Jag är tydligen ganska känslig. Måste vara försiktigt för att inte gå upp i vikt.
Så nu för tio dagar sedan började jag hålla kolhydraterna nere. Jag har hållit mig på ca 20-30 gram/dag (mot i medeltal kanske 50-60 innan) och nu har jag långsamt fått bort 2,5 kg igen!
Jag behöver knappast hålla mig så här hårt i framtiden när jag fått bort kilona, men definitvt måste jag vara striktare än jag trott. Chokladen är förbjuden nu. Jag vet inte ens om jag vågar äta av den till fest, då väcks suget igen. Är väl lite chokladberoende...
Sen när kilona är borta ska jag se var min hålla-vikten-nivå är. Kanske är det 40 gram kolhydrater/dag, i medeltal.
Har också fastnat för LCHF snacka om att man käkar god mat och slipper "det gamla vanliga" man lagat i alla år:). Jag har följt det i 3 v nu och har tappat 2 kg som jag ville. Jag tränar mycket men har alltid haft lite mage ändå men j-ar händer det grejer :)!
Choklad och godis är så svårt att stå emot...funderar på att få ha lördagsgodis iaf!
Blir mycket omelett, fetaost och broccoli haha..
Turkisk yoghurt med bär i är supergott tycker jag!
Gjorde matmuffins med ägg och tacopaj på paprika och det blev super! Finns många bra recept på nätet tycker jag.
Sen kesella med lite funlight saft är smidigt att sleva i sig!
Hej. När jag skrev kämpar, så var jag i början. Nu har det gått ett år och jag tycker inte alls det är svårt. Skulle inte ens vilja äta tex pasta nu. Fuskade i julas, kunde inte motstå nybakade saffransbullar. Men fy vad ont i magen jag fick. Det ända som jag fuskar regelbundet med nu är finncrisp. Har blivit beroende tror jag;) men det får vara mitt godis;) Just nu har jag en härlig smothie framför mej. Laktosfri turkisk yoghurt, lite frysta jordgubbar och en skvätt vispgrädde... Sååååå gott. I går provade vi blomkolsris. Riktigt gott. Riv bara blomkol grovt, slå över hett vatten och låt stå ca 15 sekunder. Häll av. Ha på lite salt och ev. Andra kryddor. Ska prova blanda buljong i vattnet nästa gång. Prova... Det var bättre än jag trodde;) I dag ska jag nog göra lasagne med succhini tror jag. Låter gott. Tack för tipset. Jag är hemma och Vabbar i dag, så jag har tid att prova nåt nytt recept. Ha en bra dag. //Nilla