• mammisnilla

lchf

Hej alla som kämpar på med LCHF.
    Tänkte vi kan ha ett litet fotum där vi kan byta erfarenheter och recept m.m.
    Välkimna alla som vill.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-05-18 19:59
    menade "forum" Hi,hi...

• Svar på tråden lchf
  • mammisnilla

Hittade ett recept på äggmjölk. Lite konstigt kanske för det är gjort på vatten, kanske går att byta ut. Ska jag prova i dag. Bara att välja smak. Se nedan. Hoppas det är gott;) Äggmjölk. Ingredienser: 2 ägg 25-50 g smör 2-3 dl kokande vatten Olika smaksättningar: Kakao Kanel Vanilj Kardemumma Saffran Mynta Citronmeliss Grädde Kaffe Bär Gör så här 1) Koka upp vatten. 2) Smält under tiden smöret i en skål med höga kanter t ex stavmixerskålen. 3) Stoppa i äggen och smaksättning. 4) Häll på kokande vatten och vispa eller mixa ihop några sekunder. Denna går att använda både kall och varm. För att värma äggmjölken igen så värm den långsamt på spisen medan du vispar med handvisp eller gaffel. (Likaså kan det vara bra att skaka eller vispa om äggmjölken när den stått ett tag, i kylen t ex, innan man ska dricka den. Eftersom fettet i äggmjölken "separerar" sig medan den står oanvänd men när man skakat/vispat om i den blir den fin igen. ) Går bra att ha i kaffet också.

• Mijas Mamma

Idag blev kotletter i ugn tillsammans med blomkålsmos, jag älskar verkligen kött så det här var en riktig höjdare idag!
    Senare blir styrketräning på gymmet!

La upp receptet i min blogg: www.sisse.devote.se

• mammisnilla

Hej Mijas mamma. Kollade på din blogg på receptet. Lät väldigt gott. Tips till er andra att göra med;) Får köpa kotletter och cremefrech o sambalolek nästa gång jag handlar. Tack snälla;)

• sasan

Hej!
    Jag har kört Lchf i 2 månader och tycker det går bra med maten och allt, MEN första månaden gick jag ner 3 kg wow!! men sen har det tagit stopp! knappt ett halvt kg senaste månaden :( Äter precis som jag gjort från början och har tom börjat röra på mig mer senaste månaden men typ inget händer?!
    Nån som känner igen sig? nån som fått igång viktnedgången igen efter ett stillestånd? isf hur??
    Tac ksam för hjälp och svar :)

• zeebra

Sasan: jag läste i en lchf bok det är bättre man mäter än väger sig, och om du börjat röra dig mer kan det ju vara så att du fått lite mer muskler tex.

• mammisnilla

Ja, då dricker jag " äggmjölk " för första ggn. Trodde det skulle vara mycket tjockare i konsistensen men det var det ju inte. Jag började med att göra på ett ägg, lite smör, vatten och neskaffe. Smakar ju nästan som vanligt kaffe;) Läste nyss på en sida att man ej går ner i vikt om man äter förmycket fett. Någon som vet vad är lagom om man väger ca. 60 kg. Och vill ner några kg?! Trodde det ar svårt att äta förmycket fett med lchf. Nej, nu ska jag dricka upp min äggmjölk innan den kallnar. Är nog godast varm ändå;) Ha en bra kväll. Snart dax att laga middag... Vad ska ni laga? //Nilla

• sasan

Trodde grejen var att man skulle äta mycket fett? Jag läste nånstans att för mycket salt är "farligt" oxå då det binder fett. Tycker det mesta man äter är ganska salt, bacon skinka ostar osv...?
    Det var så enkelt i början tyckte jag men nu blir jag bara mer o mer förvirrad.
    Jag väger oxå 60kg har gått ner från 63. 60 vägde jag innan graviditeter så min kropp vill nog gärna ligga där, men jag vill ner åtminstonde 4 kg till. Jag kanske är en av dom som inte går ner av LCHF helt enkelt :(
    Men jag ska ge det minst en månad till iaf :)

• Sigrid

Jag har ätit LCHF sedan augusti 2011 och mår jättebra av det.

Jag delar med mig av mina recept på min blogg:
    vardagfest.blogspot.com

Jag vet att många har svårt i början med att komma på vad man ska äta istället för potaits/pasta eller ris och här kommer några förslag:
    Blomkålsris
    Kokt blomkål
    Äggstekt blomkål
    Blomkålsmos
    Stekt blomkålsris
    Kokt vitkål
    Stekt vitkål
    Zucchinipasta
    Stekt riven/strimlad squash
    LCHF-pasta
    En vanlig sallad
    Gräddstuvad savoykål
    Fänkålsgratäng
    Rättikagratäng
    Cole slaw
    Broccoli

LCHF till vardag och fest - vardagfest.blogspot.com
  • mammisnilla

Oj vad många bra tips det kommer in. Kul. Ska kolla recepten på bloggen sedan. Tack så jättemycket, spännande. Ha en bra fredagkväll. // Nilla

Svar på tråden lchf