Forum Vikt - Kropp & själ
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Varför DU inte går ner i vikt!

    Lör 19 nov 2011 23:20 Läst 28470 gånger Totalt 184 svar
    Visar endast inlägg av Jordgubbssmak - Visa alla inlägg
  • Lör 19 nov 2011 23:20 #119

    Fast om igen...så¨undrar jag? Det är alltså fullt möjligt att jag tidigare kunde äta 3000-4000 kcl per dag och nu om jag en dag var fjortonde dag var tredje vecka går över min kalorigräns på 1540 kcal så går jag inte ner alls utan tvärtom upp?
    jag fattar det inte ritkgit, jag tycker att om jag så åt mer varanna dag så borde det fortfarande vara så otroligt mycket bättre än innan och en sådan total minskning av intag att jag ändå borde gå ner.

    För konsekvensen för mig blir helt obegriplig: jag ligger still i vikt om jag äter 4000 kcal om dan och jag går upp om jag ligger på 1200 6 dagar i veckan och 2100 en gång i vecka,,? Varför ? :(

  • Lör 19 nov 2011 23:37 #122
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-19 23:30:01 följande:
    Du ligger stilla på ca 120 kg vid ett intag på 4000 kcal/dag svar ja. Väger du mindre kommer din balans (energi in=energi ut) vara lägre. Din kropp förbränner mindre energi när den är lättare helt enkelt (mindre att bära runt på).

    Sedan vet du inte huruvida det är vätska eller annat du ökar i. Glykogenlagerna kan lagra upp till ca 1,2 kg vatten för att ta ett exempel. Ligger du lågt på kolhydrater i flera dagar och sedan äter mer sådant kommer vatten att inlagras tillsammans med glykogen. Dessutom får du tänka på att om du äter mer än du gjort under tidigare dagar kommer det finnas mer i tarmarna, vilket ger ökad vikt på vågen. Men detta betyder inte att du har mer fettmassa. 

    Antagligen är det inte ologiskt. Det troligaste är tyvärr att du får i dig mer än du tror. Det är nästan alltid så, vilket jag förstår är frustrerande att höra.  
    Jag har faktiskt funderat på att iaf en vecka eller så göra tvärtom vad jag gör nu. Äta min "målitd" på lunchen istället och dryckerna frukost och middag. På så vis är det bara min mat som jag gör till lunch och har totalt kontroll. Tyvärr blir det jag väldigt mycket mer skittrist....

    Men du svarar alltså ja på den frågan? Om jag låg stilla på 120 kg med 4000 i kaloriintag så är det helt rimligt att jag går upp från 107 kg med ett kalorieintag på 1700? 2000?
    Jag fattar inte det.
  • Sön 20 nov 2011 16:46 #126
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-20 11:27:09 följande:
    Äh, men vet du vad!? Gör så att du testar att byta precis som du säger, men med skillnaden att du mäter/väger allting innan och därefter räknar ut kcalsumman. Bara för att se skillnaden. 
    Ja..jag tror att skillnaden kommer bli att jag går ner fortare, för jag äter inte alls samma saker och lika gott (läs onyttigt) när jag äter lunch själv mot om jag äter middag med hela familjen.

    Tack snälla än en gång för allt din tid!! {#emotions_dlg.flower}
  • Tis 22 nov 2011 19:48 #129

    Åh! det där såg ju jättegott ut!!
    Men? proteinpulver? Kan jag använda mitt Naturdiet pulver?

  • Tis 22 nov 2011 19:50 #131

    Förresten har jag skrivit ner matdagbok nu för denna veckan med min vikt, klockslag på måltiderna och kcal innehållet. Jag blev inte ritkgit klar över om du tyckte jag skulle göra det eller bara prova att ersätta maten från middag till lunch.
    Nu denna veckan dricker jag frukost och middag och äter lunch istället.

  • Tis 22 nov 2011 19:53 #132
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-22 19:50:37 följande:
    Det är inte dumt faktiskt. Ingen aning om jag ska vara ärlig, jag har inte hört att någon skulle ha testat med annat än proteinpulver. Men du kan alltid testa och se. 
    Ok, så du menar mer sånt proteinpulver som min son köper på gymet typ?
  • Tis 22 nov 2011 20:23 #137

    Jag har bara förbrukat 987 kcal i dag...kanske borde gå och prova med Naturdiet :)

  • Lör 26 nov 2011 17:53 #147

    Du fråga i den andra tråden hur det gått med kcal räknandet, tänkte jag svarar här istället för att tjata ut den tråden..med...med mina viktproblem :)

    Kaloriemässigt har jag nog fått i mig mindre, men jag har inte tyckt att det funkat så bra ändå tyvärr.
    Jag har ett magmunsbråck som jag kan få väldigt jobbig magkatarr av och det har jag känt av hela veckan, det blev jag av med för första gången på mycket länge när jag börja äta bara mat på kvällen. Så att äta mitt på dagen verka dra igång det igen och det är det inte alls värt! Så i går vände jag tillbaks igen och drack bara på dan och åt middag på kvällen och mådde mycket bättre.

    Mina dagar är noga uträknade och bokförda den här veckan.

    Måndag vikt 108 (hade gått upp) intag 1219 kcal, Kyckling med ris var huvudmålet
    Tisdag vikt 107,6 intag 902 kcal, Omelett med grönsaker skinka och ost och fullkornsmacka som huvudmål
    Onsdag vikt 107,1 intag intag 1066, huvudmål lax sallad och bröd.
    Torsdag vikt 107,3 intag 949 kcal, huvumål, WW kyckling med pasta
    Fredag vikt 107,6 intag 1442 kcal, huvudmål biff och potatisklyftor

    Tisdag och Torsdag träna jag på gym 45 min gångband och magmuskler
    Måndag gick jag en långpromenad
    onsdag och fredag gick jag bara mina vanliga små turer och städa en massa.

    I morse hade jag gått ner till 106,1 trots att jag åt som allra mest kalorier i går..jag fattar inte riktigt hur jag ska tänka.

  • Sön 27 nov 2011 23:05 #149

    Tack än en gång för att du tar dig så mycket tid med mig!! Du är min inspiration imellanåt!

    Kanske är det så att jag feluppskattar, men jag har ju inte på något sätt gått ner mer eller fortare nu än innan, det är  ca 1,5 kg var 14e dag. Så har det varit ett bra tag nu.

    Men ja, magmässigt mår jag mycket bättre så här så jag håller mig nog till min dricka under dagarna ett tag till, att må bra är värt väldigt mycket!

    Varför jag väger mig varje dag? Ja, du, tvångstankar? :) Nej jag behöver den kontrollen känner jag (även fast jag VET att det inte är det som rekommenderas. Väger jag lite blir jag glad och kämpar vidare, väger jag mycket blir jag förbannad och kämpar på, det hjälper mig på nått vis och jag vill veta hur det går, varje dag.
    Måttband ger mig inte så mycket mitt midje mått har varit samma nu i drygt en månad trots att jag gått ner 4 kg på den tiden.

    Absolut förstår jag att om jag äter mer kalorier vissa dagar så tar det längre tid att gå ner, men min "ätdag" låg ju inte över det rekommenderade kalorieintaget jag har.

    Min träning var faktiskt inte i första hand ett viktminskningsförsök när jag började. Innan mitt magbråck upptäcktes var jag mycket orolig för mitt hjärta då symtomen var snarlika hjärtinfarkt eller kärlkramp. Väl medveten om det risker som min övervikt ger. Nu var mitt bhjärta hur bra som helst men jag ville ändå göra allt jag kunde för att inte behöva ha ångest över det så min träning är i första hand för att få bättre kondition och hålla mitt hjärta friskt. 3 ggr i veckan känns ganska mycket som det gör med tre barn där det minsta inte ens fyllt 2. Tror du att det skulle hjälpa mig mycket att öka?

  • Sön 27 nov 2011 23:39 #151
    Likaskeptisksomförr skrev 2011-11-27 23:32:02 följande:
    Du behöver inte tacka, det är fortfarande du som gör/behöver göra jobbet och det är bara trevligt om jag kan hjälpa till! 

    1,5 kg/ 14 dag är ändå helt okej. Så vi får vara nöjda med det, helt klart! 

    Det viktiga är ändå att må så bra man kan, så det är bra känner efter gällande vad som fungerar för din del. 

    Jag förstå vad du menar. Nackdelen blir dock att du när du är som hungrigast/är nere rent allmänt/tröttast kan tappa all motivation. Men även här gör du givetvis som det passar dig. Jag hade personligen aldrig kunnat väga mig varje dag, eftersom det snarare hämmat mina tankar. Dessutom om du väger dig mer sällan, blir summan större när du väl väger dig (förhoppningsvis) och 1,5 kg är kanske roligare än 0,2 kg i snitt varje dag. Men som sagt, kör på det som passar dig. Använder du ett måttband ska du mäta dig på fler ställen än just midjan. Detta beror på att du då ser förändringen över kroppen, speciellt om t.ex. vågen skulle visa samma vikt. Låt säga att du står på samma vikt som veckan innan, men måtten kring överarmarna och låren minskat med 0,5 cm. Då har du en bekräftelse på att det händer saker och att det sannolikt handlar om en vätskeansamling som vid fortsatt diet kommer att släppa. Detta leder till att man mentalt håller modet uppe. 

    Då sak det förvisso inte spela så stor roll, men sedan finns de andra faktorer (andra fördoämnen) som temporärt kan göra skillnad. 

    Jag tycker att det låter helt vettigt. Jag tycker (personligen) inte att träningen ska vara annat än i syfte att just vara träning dvs. inget att ta till för viktminskning. Kosten är mycket viktigare där. Frågan är dock om du inte ska försöka få in lite mer högintensivträning än promenader. Crosstrainer, cykel osv? Helt enkelt för att få upp pulsen lite. Promenaderna kan (bör) du givetvis ha kvar. Det som är positivt med träning är att många känner sig mer motiverade till en bättre kost. Det känns för många i allmänhet lite motigt att äta en pizza när man kämpat 30 min (eller så) på löparbandet. En god vana föder en annan god vana så att säga. Hur ofta tycker jag att du ska värdera själv. Jag förstår att det med små barn kan vara svårt att hinna iväg till gymmet. Men försök att skruva upp intensiteten lite på passen, är nog min rekommendation. 
    Ja, jag kanske ska ta mått på lite fler ställen, det kan kanske bli en tröst ibland :)

    Det är inte så att jag "promenerar lite" på det där jäkla bandet :) jag kör 5 min uppvärmning och sen 45 min där jag kontrollerar pulsen var 5 min, jag varierar mellan att ha lutning och lite lugnare tempo eller mindre lutning och snabbare hastighet och håller ständigt min puls mellan 135-160 så det är vid flera tillfällen ganska nära min (inte personligt utprovade men schablon framräknade) maxpuls. Jag väger för mycket och är i för dålig form för att klara längre pass på en crosstrainer, jag körde ett tag på den bara för att prova, efter ett bandpass och jag trodde uppritkigt jag skulle dö :)
Logga in
Bli medlem
Svara i tråden...

Innehåll