• Emmacornelia

Nya tråden för oss med Bf december 2011!

Då flera i den andra tråden ville ha in bf-lista och länk till bildtråden i trådstarten, och trådstartaren inte verkade finnas kvar, bestämde vi oss för att börja från början! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 23:02
    LÄNK TILL BILDTRÅDEN!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m58598778.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-08 13:04
    Tråden med vår bf-lista! Uppdatera om det kommer nya =)

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m59386537.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 23:50
    Tråden där vi slår våra kloka huvuden ihop och fixar till en kanon-lista för inköp inför våra bebisars ankomst!

www.familjeliv.se/Forum-2-11/m59462407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 18:36
    Packningstips inför förlossningen :)

www.familjeliv.se/Forum-2-11/m61924583.html

• Svar på tråden Nya tråden för oss med Bf december 2011!
  • Muminstjej

Milda: Det stämmer, efter 41 timmar blev det akut snitt. Har en hel del funderingar kring det även jag... Och allt annat som hände! Vad funderar du på?

• Muminstjej

Skönt att höra att det är vanligt... Men Freja ser svullen ut också. Tycker så synd om henne! :(

• Liro 09

Min dotter har blivit hela 4 veckor nu, gud va tiden går fort.
    Hon hade också gult kladd (var) rinnande från ögonen och jag fick veta att det är fosterfett som sitter
    fast vid näsan och som pressas ut genom tårkanalerna, det kommer att gå bort så småningom. Så jag
    tror inte att det är en ögoninfektion, vänta ett tag och torka med ljummet vatten.

• Milda01

Mumin: gjorde det ont att ta bort agrafferna? Fick du också bikinisnitt? Har det läkt bra?Jag ska ta bort mina imorgon, lite nervöst. Hur har det gått att återhämta sig? Jag blir väldigt trött o får hjärtklappning så fort jag gör för mycket, jobbigt!

• Muminstjej

Milda: Nej, det kändes inget alls och ta bort dom. Jag fick bikinisnitt. Du med? Efter hur många dagar tar du bort dina? Mitt ärr har inte läkt bra. :( Ärret glipar och jag ska till spec mvc framöver för att få det uppkollat. Hade ont i över två veckor och har fortfarande ont ibland och svårt och röra mig. Hoppas du snabbt blir bättre! Inte kul med akut snitt... Fy!

• wiesio

Milda, Jag snittades akut med mitt första barn. Innan var jag inte alls rädd för snitt utan såg det nästan som en enkel utväg men efteråt mådde jag rätt dåligt och var rädd och nog lite chockad. Men hela förlossningen var jobbig så det var väl delvis pga det jag kände mig omtumlad också. Vår andre son är två veckor nu och spändheten gick över för mig för båge dagar sedan.

Mumin, Som en del skrivit så är det vanligt med gegg i ögonen pga att tårkanalerna inte funkar som de ska. Man ska torka med koksaltlösning från utsidan av ögat in mot ögonvrån sa de till oss på BVC. Vad sa de om ditt ärr? Har ni fått någon mer klarhet ang njursjukdomen?

Nadia, Vad härligt att värdena gått ner!

• Milda01

Tänkte berätta lite om hur min förlossning var! Jag vaknade vid fem fredag 23 december, en dag efter BF, med värkar som kändes som mensvärk fram i magen. De kom med 5-10 minuters mellanrum o varade mellan 30-60 sekunder. När jag gick på toa så upptäckte jag rosa slem o började inse att det var något på gång! Så jag började klocka värkarna o de fortsatte så här under hela dagen med någon längre paus emellanåt. På kvällen ökade värkarna o slemproppen gick. Ungefär vid kl nio fick vi komma in på en koll, jag tyckte det var riktigt jobbigt då! Undersökning visade utplånad tapp men bara öppen 1 cm - vilken besvikelse... Blev hemskickad med sömntablett, bricanyl o värktabletter. Däckade totalt på dom o sov i 8 timmar! Vaknade på lördag morgon, julafton, o kände hur värkarna drog igång igen. Vi avvaktade tills de kom 4-5 st på 10 min o nästan alla varade i 2 minuter, då åkte vi in igen. Då var jag öppen 2 cm o vi fick stanna! Fikade o kollade på Kalle Anka : ) sen fick vi vårt rum o jag fick bada vilket var underbart skönt!! Senare på kvällen drog det igång mer med värkarna jag var bara öppen 3 cm men fick då ryggbedövning eftersom jag hade så ont o det skulle ta ett tag till. Efter några timmar fick jag värkstimulerande dropp, jag hade riktigt kraftiga värkar som jag kände trots bedövningen men samtidigt var jag så bedövad så att jag inte kunde kissa! De fick tappa mig på urin med kateter. Efter detta är det lite snurrigt, men jag var öppen typ 7 cm o fick börja med lustgas vilket var guld : ) de tog också hål på hinnorna så att vattnet gick det här var nån gång på natten. När jag var öppen 10 cm o äntligen skulle få börja krysta började hans hjärtljud gå ned under värkarna. Helt plötsligt är det massa folk i rummet o de ska ta ph o syreprov från bebisen... Här var jag lite väck eftersom jag andades lite för mycket lustgas... Men de gav mig bricanyl för att dämpa värkarna o stängde av värkstimulerande droppet. Proverna var bra! Så vi fortsatte... Efter ett tag upprepas hela proceduren med sjunkande hjärtljud o prover, även denna gång var proverna bra! Det blir juldagsmorgon o personalbyte de säger tillmig nu ska bebisen ut! Jag fick stå upp i sängen o jag var så glad att jag snart äntligen skulle få börja hjälpa till aktivt o krysta! Det enda vi väntade på var att han skulle göra den sista vridningen. Sen plötsligt sjunker hjärtljuden igen! Läkare kommer in o ska ta prover igen, denna gång var de inte bra o läkaren säger till mig att bebisen mår inte så bra vi måste göra ett kejsarsnitt varpå jag blir jätterädd o ledsen... Gråter hysteriskt på vägen till operation. Jag förstod ju att det var för bebisens bästa men jag blev SÅ besviken o jätterädd! Jag fick vara vaken under snittet o höra min sons första skrik. Han mådde o mår fortf jättebra. Jag ber om ursäkt om detta blev långt o osammanhängande jag skrev från mobilen när jag ammade... Fast det inte var någon drömförlossning o jag fortf är lite ledsen för jag blev snuvad på finalen, så längtar jag redan till nästa gång... Nu sitter jag här med en underbar liten prins vid mitt bröst o känner sån otrolig lycka jag inte trodde var möjlig!

• Mrs Vesslan

Milda: du har ändå gjort en oförglömlig resa! Men jag förstår precis hur du känner.

Själv står jag inför gång nr 2 , rädd men hoppas på en vaginal förlossning denna gången. MEN blir det kejsarsnitt så är jag ok med det.

• Milda01

Wiesio: så det blev vaginal födsel andra gången för dig?

Mumin: jag fick också bikinisnitt, ska ta bort dem imorgon det blir fem dygn efter. Jag har inte så ont, mest när jag ska resa mig från sittande eller hostar. Vad surt att ditt inte läkt bra.

• wiesio

Mumin, jag missade ditt senaste inlägg innan jag skrev... Hoppas du får ditt snitt kollat snart. Mitt gjorde också ont länge.

Milda, det var faktiskt ett planerat snitt den här gången, två veckor efter BF så jag hade att välja på snitt eller igångsättning. Första gången blev det igångsättning och det gick inte alls, öppnade mig i princip ingenting och sonen fick höga hjärtljud. Så jag ville inte gå igenom det igen plus att läkarna inte rekommenderade igångsättning denna gång då sonen bedömdes vara stor - 5kg var han... Men jag har nått väldigt bra efter snittet den här gången. Förlossningsberättelse från förra gången finns under min blogg på mina sidor här på fl.

Svar på tråden Nya tråden för oss med Bf december 2011!