Förlossningen i korthet:
Det började ju med regelbundna ej onda värkar från morgonen 31/12, ca 10-15 min emellan. Vid 16-tiden börjar de kännas mer. Klockar till 6-8 minuter emellan. De ökar i intensitet och kommer tätare så sakteliga under kvällen. Vi förvarnar barnvakt, men är fortfarande vid 19-tiden osäkra på om det är på allvar eller ej. Vid 21-tiden ringer jag till förlossningen. De tycker att jag ska vänta, de tycker att jag har för korta värkar ( ca 40 sekunder). Ca en timme senare står jag verkligen inte ut, barnvakte på väg, ringer fl igen, får komma in. Då kräks Egil, min 5,5 åring, i sömnen. 8-åringen som hatar kräks, blir ledsen och arg, allt är kaos, kan verkligen inte slappna av. Maken torkar kräks, jag springer runt i små cirklar när värkarna kommer, svärmor kommer och tar över och säger "Åk och föd barn!". Vi är inne på fl 23:10. Vi får ett rum, jag byter om. Värkarna fortfarande korta 40 s/2-3 min emellan, ibland kommer det 20 sekunders-värkar mellan de "riktiga" värkarna också. Vi hinner med en halv ctg-omgång innan vattnet går och det är bajs i det. BM snabbundersöker, 7 cm öppen. Det kommer ännu mer bajsigt vatten, värkarna tar i och BM hinner inte ens ta på sig ett förkläde innan det är känns som att det är dags att krysta. Hon hjälper mig klockrent genom det hela och på tre krystvärkar är hon ute. Fick nara ngt litet "skrubbsår", inget som känns nu 1½ dygn efteråt (kan t o m göra "nr 2" på toa utan bekymmer). 00:20 på nyårsafton är hon född. 3400-nånting gram vägde hon och 51 cm lång. Stl 50 är för stort, haha! Eftersom hon hade bajsat i vattnet fick vi vara kvar ett dygn för observation, det var rätt skönt med tanke på kräket hemma (som förmodligen berodde på godisintag). Tolvslaget på nyårsafton firade jag på avd 25 på USÖ med att byta Lovis första bajsblöja... Med suverän utsikt över centrala örebro och alla fyrverkerier!