• Emmacornelia

Nya tråden för oss med Bf december 2011!

Då flera i den andra tråden ville ha in bf-lista och länk till bildtråden i trådstarten, och trådstartaren inte verkade finnas kvar, bestämde vi oss för att börja från början! 

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-04 23:02
    LÄNK TILL BILDTRÅDEN!

www.familjeliv.se/Forum-2-113/m58598778.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-08 13:04
    Tråden med vår bf-lista! Uppdatera om det kommer nya =)

www.familjeliv.se/Forum-11-233/m59386537.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-12 23:50
    Tråden där vi slår våra kloka huvuden ihop och fixar till en kanon-lista för inköp inför våra bebisars ankomst!

www.familjeliv.se/Forum-2-11/m59462407.html

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-11-11 18:36
    Packningstips inför förlossningen :)

www.familjeliv.se/Forum-2-11/m61924583.html

• Svar på tråden Nya tråden för oss med Bf december 2011!
  • Veladis

Det blev en decemberbebis för oss, men det var på håret! Lovis föddes på nyårsafton 00:20. 3400g och 51 cm.

• Veladis

Förlossningen i korthet:

Det började ju med regelbundna ej onda värkar från morgonen 31/12, ca 10-15 min emellan. Vid 16-tiden börjar de kännas mer. Klockar till 6-8 minuter emellan. De ökar i intensitet och kommer tätare så sakteliga under kvällen. Vi förvarnar barnvakt, men är fortfarande vid 19-tiden osäkra på om det är på allvar eller ej. Vid 21-tiden ringer jag till förlossningen. De tycker att jag ska vänta, de tycker att jag har för korta värkar ( ca 40 sekunder). Ca en timme senare står jag verkligen inte ut, barnvakte på väg, ringer fl igen, får komma in. Då kräks Egil, min 5,5 åring, i sömnen. 8-åringen som hatar kräks, blir ledsen och arg, allt är kaos, kan verkligen inte slappna av. Maken torkar kräks, jag springer runt i små cirklar när värkarna kommer, svärmor kommer och tar över och säger "Åk och föd barn!". Vi är inne på fl 23:10. Vi får ett rum, jag byter om. Värkarna fortfarande korta 40 s/2-3 min emellan, ibland kommer det 20 sekunders-värkar mellan de "riktiga" värkarna också. Vi hinner med en halv ctg-omgång innan vattnet går och det är bajs i det. BM snabbundersöker, 7 cm öppen. Det kommer ännu mer bajsigt vatten, värkarna tar i och BM hinner inte ens ta på sig ett förkläde innan det är känns som att det är dags att krysta. Hon hjälper mig klockrent genom det hela och på tre krystvärkar är hon ute. Fick nara ngt litet "skrubbsår", inget som känns nu 1½ dygn efteråt (kan t o m göra "nr 2" på toa utan bekymmer). 00:20 på nyårsafton är hon född. 3400-nånting gram vägde hon och 51 cm lång. Stl 50 är för stort, haha! Eftersom hon hade bajsat i vattnet fick vi vara kvar ett dygn för observation, det var rätt skönt med tanke på kräket hemma (som förmodligen berodde på godisintag). Tolvslaget på nyårsafton firade jag på avd 25 på USÖ med att byta Lovis första bajsblöja... Med suverän utsikt över centrala örebro och alla fyrverkerier!

• Fru Massu

fan va härligt Veladis!!! du hann trots allt hehe

Dotter född 14 juni 2005, liten pojke beräknad 30 dec 2011
  • Fru Massu

tänkte dela med mig av min förlossningsberättelse..

04:20 vaknade jag av att jag kände en värk (?). Eftersom jag varit så osäker tidigare och haft så mkt känningar så tänkte jag, äh, det är säkert en till sån där falsk grejs..
    04:30 kom en till.. så höll det på tills 05:30 då jag hade klockat dom med 10 min mellanrum. Smsade min pappa och bad honom komma då han skulle vara barnvakt och våran taxi in till sjukan.
    jag hann duscha och klä på mig, fixa dottern och då kom pappa kl 06:00.
    06:13 var vi inne på förlossningen och då hade jag värkar med 5 min mellanrum om man inte petade på mig, då kom dom nästan en efter en. ondare o ondare gjorde dom.
    07:15 blev jag undersökt och var då 5cm öppen och vi skulle få ett rum.
    På väg till rummet vid ca 07:45 började värkarna göra mer och mer ont så lustgas var något jag bad om på direkten.
    Härifrån har jag inte så mkt tidsperspektiv då klockan sitter bakom mig (kanske lika bra hehe)
    När jag varit inne ett tag och lustgasten var på max och det kändes som om den inte tog öht bad jag om det jag inte ville ha, bäckenbottenbedövning eftersom jag vid ca 8.30 fortfarande var öppen 5-6cm men innan narkosläkaren hann komma och sätta bedövningen så hann jag bli öppen 8cm så de var försent och fick en annan bedövning på deras initiativ då jag knappt ville prata. Vet inte exakt vad den heter men den bedövar livmodertappen på 4 ställen.

Själv tyckte jag inte den gjorde någon större nytta men tydligen enligt mitt ansiktsuttryck från makens åsikt så hjälpte den. Ibland fattar jag inte hur han kunde förstå mig, vad jag ville och kände utan att jag sa något. Så jävla häftigt. Han sa att jag behövde krysta till barnmorskorna utan att jag sagt något och i de ögonblicket var det som om jag pratade genom honom.. om man kan säga så hehe. vadå själsfränder?!

I alla fall så gick det ganska fort sen till att jag var helt öppen men bebis låg fortfarande lite för långt upp för att jag skulle kunna krysta av nytta.
    Dom ville vid det här läget att jag skulle ställa mig på alla fyra eller lägga mig på sidan med benet uppe och släppa lustgasen. ALDRIG sa jag mycket bestämt.. till slut blev jag övertalad att iaf hålla i lustgasen men inte använda den och sen lägga mig på sidan med benet uppe och när jag kände för att krysta så skulle jag krysta.
    Efter 2 eller 3 krystvärkar var sonen ute och jag blev så överväldigad över att det var över eftersom det gjorde så jävla ont!!
    Jag är inte en sådan som skriker eller har mig när jag får ont, blir ganska inåtvänd och trodde det skulle vara som med dottern att jag inte sa ett ord men i den här förlossningen så kunde jag inte vara tyst ush ush!
    Ut kom en stor pojke på 4210g o 53cm lång, som mig, sa inte ett knyst när han kom ut, barnmorskan fick ruska lite på honom för att föra honom och då gav han ifrån sig ett skrik men sen var han hur lugn som helst och har varit det sen dess.

Dotter född 14 juni 2005, liten pojke beräknad 30 dec 2011
  • Jenna Dark

Näe, nu ger jag mig... Grattis till er 3 som hann få dec-bebbar... Jag läste era inlägg men har riktig hjärnsläpp. Är helt fokuserad på Bf-listan....
    Vi andra som gått över, ska vi verkligen hänga kvar här nu? Det känns lite konstigt då våra bebisar varken kommer att vara födda samma månad eller år som resten....
    Hmm...?

• Mrs Vesslan

Celma Snow Det tycker jag :) I våra hjärtan är vi december -11 ;) Vi har en liten sub avdelning bara. Där är väl några som födde i november?

• Emmacornelia

Grattis allihopa!

Celma: vi har ju ändå hängt ihop hela tiden, många av oss ända från i mars. Jag hade då inga planer på att byta till en novembertråd bara för att c kom tidigare :p

Svar på tråden Nya tråden för oss med Bf december 2011!